TE2RC_TTV Technika a technické vzdělávání

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
5 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Jančíková
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat základních schopnosti a dovednosti využívat vědomosti z oblasti techniky jako složky lidské kultury a z oblasti základního technického vzdělávání v systému společenské praxe. Získat schopnost předávat kvalifikované informace v oblasti techniky včetně přípravy odborných materiálů, exkurzí a besed.
Osnova
  • 1. Od Komenského po současnost. Pohled do historie techniky a technického vzdělávání (systém školství a technické vzdělávání u nás i v zahraničí, postavení a úkoly základního vzdělávání). 2. Technika jako složka lidské kultury, odraz techniky ve společenské praxi (úloha techniky ve vývoji společnost, významné objevy a vynálezy v historii techniky). 3. Technika a její vztah k jiným oblastem lidské činnosti (kultura, filozofie, psychologie, politika, ekonomika, ekologie, architektura, umění, atd.). 4. Technika ve stavebnictví, strojírenství a zemědělství (vývoj staveb, stavební stroje, mechanismy, materiály, dopravní systémy, obráběcí stroje, technologická zařízení, nejnovější technologie, specializovaná zemědělská technika). 5. Technika, energetika a problémy životního prostředí (výroba a rozvod elektrické energie, perspektivy alternativní energie pro lidstvo, technická zařízení elektráren, technika a její vztah k životnímu prostředí). 6. Lékařská věda, zdraví, sport a rozvoj techniky (lékařské přístroje, elektronika v medicíně, technická sportovní zařízení, měření výkonů nejnovější technikou, pozitivní i negativní vliv techniky na lidský organismus). 7. Dopravní technika (historický vývoj, dopravní technika v průmyslu, dopravní technika kolem nás, budoucnost dopravy). 8. Technická muzea v České republice a v zahraničí (Praha, Brno, Vídeň, Mnichov, Paříž - technické centrum pro mládež, Amsterdam atd.). 9. Technická muzea a jejich využití v pedagogické praxi (technická muzea u nás i v zahraničí, didaktické zpracování expozic, regionální technická muzea a technické památky). 10. Technická centra pro mládež – možnost nebo utopie? (organizace, vedení centra, náplň a možnosti činnosti, vybavenost, smysl, perspektivy technické zájmové činnosti). 11. Informační a komunikační technologie jako součást vývoje a perspektiv techniky (informace, informační systémy, výpočetní a komunikační technika).
Literatura
  • FRIEDMANN, Zdeněk. Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ - základní dílo. základní dílo. Praha: Raabe, 2007, 150 s. info
  • FRIEDMANN, Zdeněk. Technické předměty na základních školách ve Francii. In Modernizace vysokoškolské výuky technických předmětů. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, s. 61-65. ISBN 80-7041-545-2. info
  • MACAULAY, David a Neil ARDLEY. Mamutí kniha techniky. Praha: Slovart, 1996, 384 s. ISBN 80-85871-78-5. info
  • PATURI, Felix R. Kronika techniky. 1. vyd. Praha: Fortuna Print, 1993, 651 s. info
Výukové metody
Přednáška, vyhledávání informací z různých zdrojů, samostatná prezentace vybraného tématu před seminární skupinou.
Metody hodnocení
Zápočet, veřejná prezentace vybraného tématu před seminární skupinou, odevzdání prezentace v elektronické podobě.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.