PdF:SZ6656 Practice Reflection 1 - Informace o předmětu
SZ6656 Practice Reflection 1
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (angl.) (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- The purpose of this course for students is to offer them space for reflection of experience from their own teaching practice realised within the course of Teaching practice 1 and to help them enhance their reflective and self-reflective skills in relation especially to pedagogical-psychological aspects of teacher’s work. The way of the seminar management is inspired by the concept of the so-called reflecting teams, which is characteristic with cooperation of more professionals from different fields. As a result, the teaching is realized by a didactic professional together with either a pedagogue or psychologist. For the first time, the course is realized after the first block of Teaching practice 1, for the second time, after the second block of Teaching practice 1. Teaching outcomes: After completing the seminar the student will: • better understand essential aspects of pedagogical situations and questions, which have been a discussion subject in the seminar – regarding the seminar discussion, s/he can e.g. review his/her attitude to pupils’ motivation or to solving of discipline problems • be able to intentionally use reflection (and self-reflection) as a tool for professional learning – s/he can be able to e.g. name links between self-regulation of own feelings in the classroom and pupils’ learning outcomes.
- Osnova
- • understanding the difference between descriptive and reflective writing • group work with a pedagogical (reflective) diary • acquiring of reflection and self-reflection as a tool for professional learning with respect to generally pedagogical and psychological aspect of teacher’s work
- Literatura
- povinná literatura
- KORTHAGEN, F. A. J. a Jos KESSELS. Linking practice and theory : the pedagogy of realistic teacher education. London: Routledge, 2008, xvi, 312. ISBN 9780805839814. info
- SCHÖN, Donald A. Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey-Bass, 1987, xvii, 355. ISBN 1555422209. info
- doporučená literatura
- PÍŠOVÁ, Michaela, Světlana HANUŠOVÁ, Klára KOSTKOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Petr NAJVAR a František TŮMA. Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). první. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 237 s. ISBN 978-80-210-6681-6. info
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- PÍŠOVÁ, Michaela. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. první. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta humanitních studií, 2005, 231 s. Monografica. ISBN 80-7194-744-X. info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
- Výukové metody
- • various forms of group discussions • work with reflective diaries.
- Metody hodnocení
- • active participation in the seminar • submission of records in the reflective diary
- Informace učitele
- Each student enrol to this subject during the study once - togehther with the subject Teaching practice 1.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- SZ6056 Reflexe praxe
!NOWANY(SZ6656) - SZ6096 Reflexe praxe
!NOWANY(SZ6656) - SZ6696 Practice Reflection
!NOWANY(SZ6656)
- SZ6056 Reflexe praxe
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/SZ6656