SPLBK_SPDL Specializace: Speciálně pedagogická diagnostika logopedická

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/1.3. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SPLBK_LIN2 Specializace log. inter. 2
Předmět je vyučován v rámci studijního programu speciální pedagogika - komunikační techniky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studentka/student získá základní poznatky o diagnostice opožděného a narušeného vývoje řeči a možnostech mezioborové spolupráce. Studentka/student porozumí problematice speciálně pedagogické diagnostiky jednotlivých oblastí komunikační schopnosti dítěte předškolního věku.
Osnova
  • Opožděný vývoj řeči, sluchová percepce, zraková percepce, hrubá motorika, jemná motorika, oromotorika, grafomotorika, slovní zásoba, gramatická složka řeči, výslovnost jednotlivých hlásek, jazykový cit, schopnost souvislého vyjadřování.
Literatura
    povinná literatura
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Illustrated by Eva Kolbábková. Brno: MC nakladatelství, 2003, 125 s. info
    doporučená literatura
  • BEDNÁŘOVÁ,. J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, a.s., 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
Výukové metody
konzultace, diskuze ve studijní skupině, domácí příprava
Metody hodnocení
1. Zpracování případové studie dítěte s opožděným vývojem řeči. 2. Písemný test (30 otázek, podmínkou splnění je 25 správných odpovědí). 3. Vytvoření a prezentace pomůcky, určené k diagnostice narušeného vývoje řeči; 4. Vyžadována 70% účast.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.