PdF:MA2MP_SHIM Seminar for history of mathema - Course Information
MA2MP_SHIM Seminar for history of mathematics
Faculty of EducationAutumn 2018
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Helena Durnová, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Department of Mathematics – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Helena Durnová, Ph.D.
Supplier department: Department of Mathematics – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- MA2MP_SHIM/01: Wed 17:00–18:50 učebna 37, H. Durnová
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Mathematics (programme PdF, N-SS)
- Lower Secondary School Teacher Training in Mathematics (programme PdF, N-TV)
- Lower Secondary School Teacher Training in Mathematics (programme PdF, N-ZS)
- Course objectives
- Students will read some classical mathematical texts and will learn about the possibilities to use history of mathematics in mathematics teaching.
- Learning outcomes
- Student will be acquainted with some classical historical texts and will be able to use their interpretation in mathematics teaching.
- Syllabus
- 1. Role of history of mathematics in mathematics education 2. Completing the square (Babylonian mathematics) 3. Ancient Egyptian tasks: selection 4. Euclid's Elements: selected passages 5. Alcuin: Propositiones ad Acuendos Juvenes (selection) 6. Algorismus prosaycus (Křišťan z Prachatic) 7. Cardano: Ars magna (selection) 8. Isaac Newton: Prinicipia (selection) 9. Reading: Mersenne, Cogitata physico-mathematica. Little theorem of Fermat. Fermat last theorem 10. Reading: beginnings of probability calculus (Pierre de Fermat and Blaise Pascal, Thomas Bayes). 11. Different definitions of the limit (Wallis, Newton, Maclaurin, D’Alembert, Cauchy) 12. Reading: matrices (Gauss, Cayley, Frobenius)
- Literature
- recommended literature
- Stedall, J. (2008). Mathematics Emerging: A Sourcebook 1540 - 1900. Oxford: Oxford University Press.
- FUCHS, Eduard. Světonázorové problémy matematiky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 284 s. info
- ŠEDIVÝ, Jaroslav. Světonázorové problémy matematiky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 258 s. info
- ŠEDIVÝ, Jaroslav. Světonázorové problémy matematiky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 220 s. info
- ŠEDIVÝ, Jaroslav and Jaroslav FOLTA. Světonázorové problémy matematiky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 200 s. info
- STRUIK, Dirk J. Dějiny matematiky. 1. vyd. Praha: Orbis, 1963, 250 s. URL info
- not specified
- DEVLIN, Keith J. Jazyk matematiky : jak zviditelnit neviditelné. Translated by Jan Švábenický. 2. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2011, 343 s. ISBN 9788025704943. info
- DEVLIN, Keith J. Pascal, Fermat und die Berechnung des Glücks : eine Reise in die Geschichte der Mathematik. München: Verlag C. H. Beck, 2009, 204 stran. ISBN 9783406590993. info
- KVASZ, Ladislav. Patterns of change : linguistic innovations in the development of classical mathematics. Basel: Birkhauser, 2008, xviii, 261. ISBN 9783764388393. info
- ŠPELDA, Daniel. Astronomie v antice. Ostrava: Montanex, 2006, 262 s. ISBN 8072252100. info
- JOSEPH, George Gheverghese. The crest of the peacock : the non-European roots of mathematics. New ed. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 2000, xviii, 455. ISBN 0691006598. info
- GRATTAN-GUINESS, Ivor. The search for mathematical roots 1870-1940 : logics, set theories and the foundations of mathematics from cantor through Russell to Gödel. Princeton: Princeton University Press, 2000, xiv, 690 s. ISBN 0-691-05857-1. info
- SINGH, Simon. Velká Fermatova věta. Vyd. 1. Praha: Academia, 2000, 198 s. ISBN 8020003940. info
- CHABERT, Jean-Luc. A history of algorithms : from the pebble to the microchip. Berlin: Springer, 1999, ix, 524. ISBN 3540633693. info
- HARDY, G. H. Obrana matematikova. Praha: Prostor, 1999, 138 s. ISBN 80-7260-024-9. info
- GRATTAN-GUINESS, Ivor. The rainbow of mathematics : a history of the mathematical science. New York: W.W. Norton & Company, 1998, 817 s. ISBN 0-393-04650-8. info
- SCHWABIK, Štefan and Petra ŠARMANOVÁ. Malý průvodce historií integrálu. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1996, 95 s. ISBN 80-7196-038-1. info
- Pan Tompkins v říši divů. Translated by Jiří Bičák - Jan Klíma - Michael Žantovský, Illustrated by. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1986, 225 s. URL info
- WIENER, Norbert. Můj život. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1970, 235 s. URL info
- KUHN, Thomas S. The structure of scientific revolutions. 2nd ed., enl. Chicago: University of Chicago Press, 1970, xii, 210. ISBN 0226458040. info
- LAKATOS, Imre. Dokazatel'stva i oproverženija : kak dokazyvajutsja teoremy. Moskva: Nauka, 1967, 150 s. info
- Dějiny exaktních věd v českých zemích do konce 19. století. Edited by Luboš Nový. Vyd. 1. Praha: Československá akademie věd, 1961, 431 s. URL info
- CANTOR, Moritz. Vorlesungen über Geschichte der Mathematik. 4. Aufl. Leipzig: B.G. Teubner, 1922, iv, 941. info
- WIELEITNER, Heinrich. Geschichte der Mathematik. Berlin: Vereinigung wissenschaftlicher Verleger Walter de Gruyter & Co., 1921, 220 s. info
- CANTOR, Moritz. Vorlesungen über Geschichte der Mathematik. 2. Aufl. Leipzig: Druck und Verlag von B.G. Teubner, 1913, xii, 943. info
- WIELEITNER, Heinrich and Anton von BRAUNMÜHL. Geschichte der Mathematik. Leipzig: G. J. Göschen'sche Verlagshandlung, 1911, 251 s. info
- CANTOR, Moritz. Vorlesungen über Geschichte der Mathematik. Leipzig: Druck und Verlag von B.G. Teubner, 1908, vi, 1113. info
- ÚLEHLA, Josef. Dějiny mathematiky. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského, 1901, 245 s. URL info
- CANTOR, Moritz. Vorlesungen über Geschichte der Mathematik. 2. Aufl. Leipzig: Druck und Verlag von B.G. Teubner, 1898, x, 923. info
- Teaching methods
- Seminar with active participation of the students. An original mathematical text with accompanying information will be assigned for each seminar.
- Assessment methods
- Active participation in the seminars.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2018/MA2MP_SHIM