SOp237 Filosofické aspekty sociálních věd

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOp237/01: Út 10:00–11:50 učebna 24, R. Šíp
Předpoklady
PŘEDMĚT JE OTEVŘEN VŠEM STUDENTŮM MU Znalosti základů filozofie a sociologie na úrovni bakalářského studia nefilozofického a nesociologického zaměření.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDMĚT JE OTEVŘEN VŠEM STUDENTŮM MU Cílem předmětu je poukázat na současné změny mezi pojetím přírodních a sociálních věd, na 1) sbližování jejich východisek, 2) na odlišnosti fenomenů, na které se dané větve soustředí. Tuto problematiku studentům předestírá optikou technických, sociálních, humanitních i přírodních věd. Cílem kurzu je přivést studenta k vlastní myšlenkové reflexi sociálních aspektů reality.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen:
  • pochopit roli vědy v životě člověk
  • charakterizovat tradiční znaky přírodních a sociálních věd
  • porozumět odlišnostem v metodologii přírodních a sociálních věd
  • vysvětlit příčiny částečného sbližování východisek obou větví věd
  • kriticky číst a interpretovat texty
  • kriticky uvažovat nad tématem umělé inteligence a jejího vztahu k sociálně pedagogické praxi
  • Osnova
    • Přednášky:
    • 1. Úvodní hodina, organisační pokyny, kontextuální zasazení kurzu.
    • 2. Jak číst odborné texty na příkladu Jan Sokol: „Biologická a kulturní evoluce“
    • 3. Damasio: rovnováha v dynamických systémech; Johnson: Meaning of the Body
    • 4. Umělá inteligence
    • Semináře:
    • 1. Sociální aspekty inteligence, kategorizace, organisace znalostí
    • 2. Umělá inteligence a umění, umění jako projev kreativity
    • 3. Sociální a informační bubliny
    • (další program bude upřesněn)
    Literatura
      povinná literatura
    • Berger, P. L. & Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Brno: CDK.
    • Lakoff, G. (2006). Oheň, ženy a nebezpečné věci. Praha: Triáda.
    • Šíp, R. (2015). Pedagogika a paradigmatický obrat v metodologii a teorii. Pedagogická orientace, 25(5), s. 671–699.
    • Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia.
      doporučená literatura
    • Dewey, J. (2012). Unmodern philosophy and modern philosohy. Carbondale: Souther Illinois University Press.
    • Cohen, R. S. & Wartovsky, M. W. (1983). Epistemology, Methodology, and Social Sciences. Dordrecht: Springer.
    • Damasio, A. (2000). Descartesův omyl. Emoce, rozum a lidský mozek. Praha: Mladá fronta.
    • Damasio, A. R. (2018). The Strange Order of Things: Life, Feeling, and the Making of Cultures. Pantheon.
    • Johnson, M. (2008). Meaning and the body. New Scientist, 197(2638), 46-47.
    Výukové metody
    přednáška, analýza textů, skupinová diskuse
    Metody hodnocení
    Student se musí na semináře aktivně připravovat (je povinen dopředu odevzdat krátkou přípravu reflektovaného) a aktivně se jich účastnit. Na konci kurzu bude presentovat své řešení vybrané fiktivní reálné situace formou presentace a rozhovoru nad ní.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován jednorázově.
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.