PdF:SOp237 Filosofické aspekty sociálních - Informace o předmětu
SOp237 Filosofické aspekty sociálních věd
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOp237/01: Út 10:00–11:50 učebna 24, R. Šíp
- Předpoklady
- PŘEDMĚT JE OTEVŘEN VŠEM STUDENTŮM MU Znalosti základů filozofie a sociologie na úrovni bakalářského studia nefilozofického a nesociologického zaměření.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Cíle předmětu
- PŘEDMĚT JE OTEVŘEN VŠEM STUDENTŮM MU Cílem předmětu je poukázat na současné změny mezi pojetím přírodních a sociálních věd, na 1) sbližování jejich východisek, 2) na odlišnosti fenomenů, na které se dané větve soustředí. Tuto problematiku studentům předestírá optikou technických, sociálních, humanitních i přírodních věd. Cílem kurzu je přivést studenta k vlastní myšlenkové reflexi sociálních aspektů reality.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu schopen:
- pochopit roli vědy v životě člověk
- charakterizovat tradiční znaky přírodních a sociálních věd
- porozumět odlišnostem v metodologii přírodních a sociálních věd
- vysvětlit příčiny částečného sbližování východisek obou větví věd
- kriticky číst a interpretovat texty
- kriticky uvažovat nad tématem umělé inteligence a jejího vztahu k sociálně pedagogické praxi
- Osnova
- Přednášky:
- 1. Úvodní hodina, organisační pokyny, kontextuální zasazení kurzu.
- 2. Jak číst odborné texty na příkladu Jan Sokol: „Biologická a kulturní evoluce“
- 3. Damasio: rovnováha v dynamických systémech; Johnson: Meaning of the Body
- 4. Umělá inteligence
- Semináře:
- 1. Sociální aspekty inteligence, kategorizace, organisace znalostí
- 2. Umělá inteligence a umění, umění jako projev kreativity
- 3. Sociální a informační bubliny
- (další program bude upřesněn)
- Literatura
- povinná literatura
- Berger, P. L. & Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Brno: CDK.
- Lakoff, G. (2006). Oheň, ženy a nebezpečné věci. Praha: Triáda.
- Šíp, R. (2015). Pedagogika a paradigmatický obrat v metodologii a teorii. Pedagogická orientace, 25(5), s. 671–699.
- Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia.
- doporučená literatura
- Dewey, J. (2012). Unmodern philosophy and modern philosohy. Carbondale: Souther Illinois University Press.
- Cohen, R. S. & Wartovsky, M. W. (1983). Epistemology, Methodology, and Social Sciences. Dordrecht: Springer.
- Damasio, A. (2000). Descartesův omyl. Emoce, rozum a lidský mozek. Praha: Mladá fronta.
- Damasio, A. R. (2018). The Strange Order of Things: Life, Feeling, and the Making of Cultures. Pantheon.
- Johnson, M. (2008). Meaning and the body. New Scientist, 197(2638), 46-47.
- Výukové metody
- přednáška, analýza textů, skupinová diskuse
- Metody hodnocení
- Student se musí na semináře aktivně připravovat (je povinen dopředu odevzdat krátkou přípravu reflektovaného) a aktivně se jich účastnit. Na konci kurzu bude presentovat své řešení vybrané fiktivní reálné situace formou presentace a rozhovoru nad ní.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/SOp237