PdF:SOp237 Filosofické aspekty sociálních - Informace o předmětu
SOp237 Filosofické aspekty sociálních věd
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslav Bielik, DiS., B.A. (cvičící)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. František Trapl, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOp237/01: Út 21. 9. až Út 14. 12. Út 16:00–17:50 učebna 39, M. Bielik, M. Černý, M. Kaplánek, F. Trapl
- Předpoklady
- NOW( SOp231 Interkulturní psychologie )
PŘEDMĚT JE OTEVŘEN VŠEM STUDENTŮM MU. Znalosti základů filozofie a sociologie na úrovni bakalářského studia nefilozofického a nesociologického zaměření. Je vyučován jako jeden integrovaný kurz s Psychologické aspekty socio-kulturně odlišných prostředí (SOp231). Kurzy není možné absolvovat odděleně! Předpokladem je orientace v ostatních psychologických disciplínách (obecná psychologie, vývojová psychologie, sociální psychologie). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poukázat na současné změny mezi pojetím přírodních a sociálních věd, na 1) sbližování jejich východisek, 2) na odlišnosti fenoménů, na které se dané větve soustředí. Tuto problematiku studentům předestírá optikou technických, sociálních, humanitních i přírodních věd. Cílem kurzu je přivést studenta k vlastní myšlenkové reflexi sociálních aspektů reality. Kombinuje přístupy psychologické, filosofické, pedagogické i sociologické.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu schopen:
• pochopit roli vědy v životě člověka
• charakterizovat tradiční znaky přírodních a sociálních věd
• porozumět odlišnostem v metodologii přírodních a sociálních věd
• vysvětlit příčiny částečného sbližování východisek obou větví věd
• kriticky číst a interpretovat texty
• kriticky uvažovat nad tématem umělé inteligence a jejího vztahu k sociálně pedagogické praxi
• kriticky vnímat význam psychologie v procesu učení
• kriticky reflektovat poznatky multikulturní psychologie
• chápat vztah mezi etikou a morálkou a dokáže ho promítnout do své sociálně pedagogické praxe - Osnova
- 21.9. Úvodní hodina, představení východisek, fenomenologie, pragmatismus, vztah věd, argumentace.
- 5.10. Role tělesnosti v procesu poznávání a strukturace významů, Damasio a rovnováha
- 12.10. Jak myslíme a poznáváme? Mozek v kádi nebo v těle?
- 19.10 Od humanitní k pozitivistické vědě = shrnutí předchozích diskusí a formulace výsledku, tj. změny paradigmatu v 19. stol., nastolení otázky, jaká věda je pedagogika
- 26.10. Pedagogika a prostředí: strukturace pojmů a utváření významů, architektura vzdělávacích prostředí
- 2.11. Umělá inteligence, distribuovaná kognice
- 9.11. Pedagogika jako sociální anebo jako humanitní věda
- 16.11. Digitální pedagogika, koncept onlife ontologie a epistemologie
- 23.11 Estetika a její role v poznávání, Johnson, Lakoff, Dewey
- 30.11. Kritika deterministických pojetí (sociální) pedagogiky
- 7.12. Idea univerzity, smysl univerzitního vzdělávání
- 14.12. Rozdílná východiska anglosaské „social work“ a české sociální pedagogiky, reflexe, diskuse
- Literatura
- povinná literatura
- FLORIDI, Luciano. Čtvrtá revoluce : jak infosféra mění tvář lidské reality. Translated by Čestmír Pelikán. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019, 273 stran. ISBN 9788024638034. info
- ŠÍP, Radim. Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 471 s. ISBN 978-80-210-9377-5. info
- LAKOFF, George. Ženy, oheň a nebezpečné věci : co kategorie vypovídají o naší mysli. Edited by Dominik Lukeš. Vydání první. Praha: Triáda, 2006, 655 strana. ISBN 808613878X. info
- DAMASIO, Antonio R. Descartesův omyl : emoce, rozum a lidský mozek. Translated by Lucie Bankovská Motlová - Alžběta Hesová. Vydání první. Praha: Mladá fronta, 2000, 259 stran. ISBN 8020408444. info
- BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění. Edited by Radim Marada, Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 8085959461. info
- doporučená literatura
- Johnson, M. (2008). The meaning of the body: Aesthetics of human understanding. University of Chicago Press.
- Černý, M. (2020). Fenomenologicko-pragmatistická interpretace hyperkonektivistického světa: k problémům filosofie informace. Brno: Masarykova univerzita
- Cohen, R. S. & Wartovsky, M. W. (1983). Epistemology, Methodology, and Social Sciences. Dordrecht: Springer.
- DAMASIO, Antonio R. The strange order of things : life, feeling, and the making of cultures. New York: Pantheon Books, 2018, xi, 310. ISBN 9780307908759. info
- PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. Třetí vydání. Praha: Portál, 2010, 220 stran. ISBN 9788073677091. URL info
- LAKOFF, George a Mark JOHNSON. Metafory, kterými žijeme. Vyd. 1. Brno: Host, 2002, 280 s. ISBN 80-7294-071-6. info
- Výukové metody
- přednáška, analýza textů, skupinová diskuse
- Metody hodnocení
- Pravidelné studium a četba doložené kvalitně vyplněnými studijními formuláři. Aktivní účast na výuce a diskusích. Závěrečná zkouška s rozsáhlou individuální a kolektivní přípravou.
Podoba zkoušky:
Zkouška je ústní a probíhá před komisí nejméně dvou osob. Student k ní v předstihu 5 pracovních dní odevzdá kritickou esej (v rozsahu 5-10 normostran včetně zdrojů) reflektující vybrané dílo ze seznamu doporučené četby. V ní identifikuje filosofické přístupy a prameny díla a kriticky je reflektuje.
Hodnotí se: Relevance informací a zdrojů. Schopnost prezentovat své připravené téma jako dobře uspořádaný argument. Reagovat na položené otázky. Schopnost téma propojovat se souvisejícími tématy. Schopnost aplikovat poznatky s prací sociálního pedagoga. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/SOp237