PdF:SOp237 Filosofické aspekty sociálních - Informace o předmětu
SOp237 Filosofické aspekty sociálních věd
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. František Trapl, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOp237/01: Čt 13:00–14:50 kancelář vyučujícího, kromě Čt 27. 10., M. Černý, M. Kaplánek
- Předpoklady
- NOW( SOp231 Koncepty volného času )
PŘEDMĚT JE OTEVŘEN VŠEM STUDENTŮM MU. Znalosti základů filozofie a sociologie na úrovni bakalářského studia nefilozofického a nesociologického zaměření. Je vyučován jako jeden integrovaný kurz s Psychologické aspekty socio-kulturně odlišných prostředí (SOp231). Kurzy není možné absolvovat odděleně! Předpokladem je orientace v ostatních psychologických disciplínách (obecná psychologie, vývojová psychologie, sociální psychologie). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poukázat na současné změny mezi pojetím přírodních a sociálních věd, na 1) sbližování jejich východisek, 2) na odlišnosti fenoménů, na které se dané větve soustředí. Tuto problematiku studentům předestírá optikou technických, sociálních, humanitních i přírodních věd. Cílem kurzu je přivést studenta k vlastní myšlenkové reflexi sociálních aspektů reality. Kombinuje přístupy psychologické, filosofické, pedagogické i sociologické.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu schopen:
• pochopit roli vědy v životě člověka
• charakterizovat tradiční znaky přírodních a sociálních věd
• porozumět odlišnostem v metodologii přírodních a sociálních věd
• vysvětlit příčiny částečného sbližování východisek obou větví věd
• kriticky číst a interpretovat texty
• kriticky uvažovat nad tématem umělé inteligence a jejího vztahu k sociálně pedagogické praxi
• kriticky vnímat význam psychologie v procesu učení
• kriticky reflektovat poznatky multikulturní psychologie
• chápat vztah mezi etikou a morálkou a dokáže ho promítnout do své sociálně pedagogické praxe - Osnova
- Platon, Sokrates, první školy a ideál kalokagathia
- Vzdělávání jako ontologická proměna a vyčlenění: scholastika a její ideál poznání
- Komenského všenápravný koncept vzdělávání a jeho myšlenková východiska v renesanční představě smyslu vzdělanosti
- Descartes a vznik vědy; objektivismus a důraz na empirii jako osvícenecká cesta k poznání
- Vznik moderní společnosti a sociální pedagogiky, nacionalisticky orientované přístupy ve filosofii výchovy a (sociální)pedagogice
- Filosofická východiska reformních pedagogik
- Dewey, demokratická škola a pragmatistická pedagogika
- Patočkova filosofie výchovy
- Paloušova koncepce výchovy
- Posmoderní filosofie výchovy a hledání společných východisek, vzdělávání pro konkurenceschopnost
- Soudobé pedagogické koncepce a jejich filosofická východiska, kritika čistě empirické pedagogiky
- Floridi a jeho koncepce infosféry, distribuovaná kognice a konektivistické teorie
- Informační gramotnost jako předpoklad pro učení se; informační chudoba, technologie ve vzdělávání jako hodnota
- Literatura
- povinná literatura
- FLORIDI, Luciano. Čtvrtá revoluce : jak infosféra mění tvář lidské reality. Translated by Čestmír Pelikán. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019, 273 stran. ISBN 9788024638034. info
- ŠÍP, Radim. Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 471 s. ISBN 978-80-210-9377-5. info
- LAKOFF, George. Ženy, oheň a nebezpečné věci : co kategorie vypovídají o naší mysli. Edited by Dominik Lukeš. Vydání první. Praha: Triáda, 2006, 655 strana. ISBN 808613878X. info
- DAMASIO, Antonio R. Descartesův omyl : emoce, rozum a lidský mozek. Translated by Lucie Bankovská Motlová - Alžběta Hesová. Vydání první. Praha: Mladá fronta, 2000, 259 stran. ISBN 8020408444. info
- BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění. Edited by Radim Marada, Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 8085959461. info
- doporučená literatura
- Černý, M. (2020). Fenomenologicko-pragmatistická interpretace hyperkonektivistického světa: k problémům filosofie informace. Brno: Masarykova univerzita
- Cohen, R. S. & Wartovsky, M. W. (1983). Epistemology, Methodology, and Social Sciences. Dordrecht: Springer.
- Johnson, M. (2008). The meaning of the body: Aesthetics of human understanding. University of Chicago Press.
- DAMASIO, Antonio R. The strange order of things : life, feeling, and the making of cultures. New York: Pantheon Books, 2018, xi, 310. ISBN 9780307908759. info
- PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. Třetí vydání. Praha: Portál, 2010, 220 stran. ISBN 9788073677091. URL info
- LAKOFF, George a Mark JOHNSON. Metafory, kterými žijeme. Vyd. 1. Brno: Host, 2002, 280 s. ISBN 80-7294-071-6. info
- Výukové metody
- přednáška, analýza textů, skupinová diskuse
- Metody hodnocení
- Pravidelné studium a četba doložené kvalitně vyplněnými studijními formuláři. Aktivní účast na výuce a diskusích. Závěrečná zkouška s rozsáhlou individuální a kolektivní přípravou.
Podoba zkoušky:
Zkouška je ústní a probíhá před komisí nejméně dvou osob. Student k ní v předstihu 5 pracovních dní odevzdá kritickou esej (v rozsahu 5-10 normostran včetně zdrojů) reflektující vybrané dílo ze seznamu doporučené četby. V ní identifikuje filosofické přístupy a prameny díla a kriticky je reflektuje.
Hodnotí se: Relevance informací a zdrojů. Schopnost prezentovat své připravené téma jako dobře uspořádaný argument. Reagovat na položené otázky. Schopnost téma propojovat se souvisejícími tématy. Schopnost aplikovat poznatky s prací sociálního pedagoga. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SOp237