XPPp06 Pedagogicko-psychologická diagnostika

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XPPp06/01: Út 13:00–16:50 učebna 37, T. Fikarová, Z. Syslová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty základními poznatky o pedagogicko-psychologické diagnostice jako disciplíně. Směřuje k tomu, aby se cíleně zabýval osobností dítěte, jeho schopnostmi, znalostmi, dovednostmi, potřebami a zvláštnostmi a na základě zjištěných poznatků podporoval rozvoj osobnosti každého dítěte. Poskytuje argumentaci pro individualizaci a diferenciaci ve vzdělávacím procesu.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen: • definovat základní pojmy pedagogicko-psychologické diagnostiky; • popsat průběh diagnostického procesu v mateřské škole; • vysvětlit podstatu jednotlivých typů pedagogicko-psychologické diagnostiky; • charakterizovat základní diagnostické metody; • ilustrovat použití daných diagnostických metod na konkrétních případech; • na základě typických projevů vyslovovat pedagogické diagnózy a prognózy; • provádět autodiagnostiku pedagoga; • interpretovat výsledky psychologického či speciálně pedagogického vyšetření, zvolit vhodný diagnostický nástroj, využít ve školní praxi běžně dostupná data o žákovi, prezentovat výsledky srozumitelným způsobem kolegům a rodičům; • na základě výsledků vyšetření navrhnout implementace a opatření na individuální úrovni.
Osnova
  • 1. Pedagogicko-psychologická diagnostika jako disciplína, její pojetí, cíle, předmět. 2. Rozbor základních metod pedagogické diagnostiky, jejich uplatnění v diagnostické činnosti učitele mateřské školy. 3. Diagnostika skupiny vrstevníků. 4. Diagnostika způsobilosti dítěte pro vstup do školy, diagnostika předpokladů čtení a psaní, specifických poruch učení. 5. Diagnostika vývojových specifik dětí předškolního věku (0 – 8 roků). 6. Diagnostický proces. Role učitele při diagnostické činnosti, možné chyby a zkreslení. 7. Diagnostika vzdělávacích pokroků a výstupů vzdělávání na konci předškolního období. 8. Spolupráce učitele se školskými poradenskými zařízeními. 9. Interpretace zpráv z poradenských zařízení. 10. Podpůrná opatření pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. 11. Tvorba portfolií dětí. 12. Autodiagnostika učitele.
Literatura
  • SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. Pedagogická diagnostika v mateřské škole. Práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018, 125 s. Výchova a vzdělávání (22). ISBN 978-80-262-1324-6. info
  • SYSLOVÁ, Zora. Strategie vedoucí k rozvoji klíčových kompetencí. In Jak správně rozvíjet předškolní dítě? 2016. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Jak vést portfolio s dětmi v mateřské škole?. Online. 2014, 27 s. URL info
  • KUBISZYN, Tom. Educational testing and measurement : classroom application and practice. Edited by Gary D. Borich. 9th ed. Hoboken, NJ: Wiley, 2010, xv, 495. ISBN 9780470522813. info
Výukové metody
přednáška, seminář
Metody hodnocení
seminární práce, ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.