PdF:SOk214 Aplikované drama - Informace o předmětu
SOk214 Aplikované drama
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/1.2/0. 14 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Pavla Kremserová (cvičící)
Mgr. Dagmar Krišová (cvičící)
Mgr. Veronika Michovská, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (cvičící) - Garance
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOk214/01: So 21. 9. 9:00–14:50 učebna 19, So 4. 1. 9:00–14:50 učebna 19, L. Polánková
SOk214/02: So 21. 9. 9:00–14:50 ateliér 18A, So 4. 1. 9:00–14:50 učebna 33, P. Kremserová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je představit tzv. aplikované drama, tedy drama orientované na proces v kontextu sociální pedagogiky. Aplikované drama je zastřešujícím pojmem pro práci s dramatem ve výchově, v terapeutickém a komunitním prostředí v závislosti na určité míře použití dramatu s dalšími disciplínami, které těží z odvětví filozofických a sociálních věd jako jsou kulturální studia, kulturní etnografie, pedagogika, psychologie, sociologie, antropologie. Proces akce a reflexe v rámci aplikovaného dramatu otevírá možnost používat drama jako prostředek ke vzdělání.
- Výstupy z učení
- Student bude umět definovat pojmy drama education, theatre in education, theatre in health education, theatre for developemenent, theatre in prison, comunity theatre, heritage theatre a reminiscence theatre a s vysvětlit vliv vybraných divadelních hnutí a pedagogických proudů na podobu dnešního aplikovaného dramatu: politické divadlo, divadlo ve výchově a komunitní divadlo, Freireho pedagogika utlačovaných a progresivní pedagogika.
- Osnova
- Úvodní přednáška k DV (Co je to DV, historie DV, základní metody a techniky DV…) Úvodní dílna k DV Řešení konfliktních situací pomocí DV Metody a techniky DV
- Literatura
- MACHKOVÁ, Eva. Dramatická hra jako prostředek socializace dítěte. 102 s. info
- PAVLOVSKÁ, Marie a Lenka REMSOVÁ. Jak na divadlo fórum. 1. vyd. Brno: PdF MU, 2006, 120 s. pedagogika. ISBN 80-86633-56-X. info
- MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova : didaktika dramatické výchovy. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2004, 223 s. ISBN 807331021X. info
- MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 9. vyd. Praha: Artama, 2002, 153 s. ISBN 80-7068-166-7. info
- MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998, 199 s. : i. ISBN 80-7068-103-9. info
- FREIRE, Paulo. Pedagogy of the oppressed. Translated by Myra Bergman Ramos. London: Penguin Books, 1996, 164 s. ISBN 014025403X. info
- WAY, Brian. Výchova dramatickou improvizací. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 218 s. ISBN 80-85866-16-1. info
- MACHKOVÁ, Eva. Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. 2. vyd. Praha: SKKS, 1990, 141 s. ISBN 80-85095-05-X. info
- BOAL, Augusto. Theatre of the oppressed. Translated by Charles A. Leal McBride - Maria-Odilia Leal McBride. New York: Theatre Communications Group, 1985, xiv, 197. ISBN 9780930452490. info
- MACHKOVÁ, Eva. Základy dramatické výchovy. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 157 stran. info
- Výukové metody
- cvičení, metoda hry v roli, přednáška, diskuse, dramatizace, skupinový dramatický projekt
- Metody hodnocení
- 80 % účast Historie DV, Teorie DV, Dv a dramatické umění, Cíle DV, DV a vědy o společnosti, Sociální potřeby dětí určitého věku a DV, Vztah teorie divadla a dramatu a pedagogiky, Metodika DV, Dětské a studentské divadlo, Formy DV, Osobnost učitele DV, Studenti si dále ke kolokviu připraví a písemně zpracují vlastní návrh dramatické lekce se zaměřením na sociální problematiku, její hodnocení z průběhu realizace s vybranou skupinou a návrh dalšího vyústění této dramatické lekce.
- Informace učitele
- BRAUN, K. Druga Reforma Teatru?. Praha : Divadelní ústav, 1993. ISBN 80-70008-037-X. CANFIELD, J.- WELLS, H.: Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-028-6. DELONGOVÁ, J.; MACKOVÁ, S.; SVOZILOVÁ, D. Vezměte do ruky knihu. Brno : Mravenec, 1993. ISBN 80-900804-7-2 DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha : SPN, 1976. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 1. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-79-8. HENDL, J. Lidové divadlo Augusto Boala jako prostředek třídního boje v Latinské Americe. Praha : KD hl. města Prahy, 1983. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 2. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-86282-77-9. HICKSON, A. Dramatické a akční hry. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-387-0. MACKOVÁ,S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-93–4. MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Praha : DAMU, 1996. ISBN 80-85-883-13-9. MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra.Hradec Králové : KSS, 1981. PAVLOVSKÁ, M. Tvořivá dramatika ve výuce slohu. Brno : CERM, 1996. ISBN 80-7521-035-3. PAVLOVSKÁ, M. Dramatická výchova. Brno : CERM, 1998. ISBN 80-7204-071-5. PAVLOVSKÁ, M. ed.: Cesta současné školy ke škole tvořivé.Brno : MSD, 2002. ISBN80-86633-02-0. SLAVÍK, M. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským kolektivem. Praha : IPOS, 1996. ISBN 80-7068-094-6. ŠVECOVÁ, G. Specifika divadla ve výchově. In Tvořivá dramatika. Praha : ARTAMA, 1998, 2-3, s. 14. ISSN 1211-8001. VALENTAJ.: učit se Být. Praha : STROM, 2000. ISBN 80-86106-08-X. VYSKOČILOVÁ, E.- HERMOCHOVÁ, S. Interakční hry pro školní děti. Praha : Karolinum 1991. ISBN 80-7066-387-5. WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SOk214