XHVk08 Didaktika Hv 3

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XHVk08/01: Pá 1. 11. 15:00–16:50 učebna 21, Pá 8. 11. 15:00–16:50 učebna 21, B. Knopová
Předpoklady
XHVk05 Hra na klavír 3 && XHVk07 Didaktika Hv 2 s reflektovanou praxí
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou činností percepčních – sluchových a poslechových. Pozornost je věnována osvojení si základních hudebně-vyjadřovacích prostředků, které napomáhají porozumět hudebnímu sdělení, hudební formě a výběru vhodných skladeb pro danou věkovou skupinu.
Osnova
  • 1. Improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu. 2. Percepční činnosti: činnosti sluchové a poslechové. 3. Výrazové prostředky hudby: rytmus, tempo, dynamika, melodie, barva a harmonie. 4. Zhudebněné příběhy. 5. Hudebněnaukové činnosti v předškolním vzdělávání. 6. Zpracování projektu zaměřeného na rozvoj hudebních dovedností dětí s využitím činností vokálních, rytmických, instrumentálních, poslechových a hudebně-pohybových v propojení s dalšími výukovými okruhy (český jazyk, literární a dramatická výchova, výtvarná výchova apod.) – jeho realizace v praxi.
Literatura
    doporučená literatura
  • RAKOVÁ, M – ŠTÍPLOVÁ, L. – TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími: Pro děti od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016.
  • TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s.
  • HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha, 1994. HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha: Scientia, 1997. HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 166 s. ISBN 9788073671006.
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá píseň, kánon – doprovod na dětské hudební nástroje; dirigování (kánon). Hra na klavír a sopránovou zobcovou flétnu. Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku. Vytvoření učitelského portfolia k předmětu HV.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška a)U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktika hudební výchovy 1–3. Závěrečná zkouška se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír, sopránovou zobcovou flétnu, aj.). b)30 lidových písní, 6 písní od Ladislava Němce a 6 umělých písní: zpěv, hra na klavír – transpozice lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké sekundy, dirigování, doplňkový doprovod k písním (rytmický, instrumentální či pohybový). c)Hra na flétnu – 15 lidových písní (C, G, D, F dur), 8 písní v úpravě pro začátečníky (tóny h¹, a¹, g¹, c²,d²). d)Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku. e)Vypracované učitelské portfolio k hudebním činnostem v MŠ. f)Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích.
Informace učitele
Předmět si student nezapisuje, pokud nemá splněný předmět XHVk07.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.