PdF:XHVk08 Didaktika Hv 3 - Informace o předmětu
XHVk08 Didaktika Hv 3
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 konzultace. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XHVk08/01: Pá 9. 10. 15:00–16:50 učebna 21, Pá 27. 11. 15:00–16:50 učebna 21, Pá 8. 1. 8:00–9:50 učebna 21, B. Knopová
- Předpoklady
- XHVk07 Didaktika Hv 2 s reflektovanou praxí
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou činností percepčních – sluchových a poslechových. Pozornost je věnována osvojení si základních hudebně-vyjadřovacích prostředků, které napomáhají porozumět hudebnímu sdělení, hudební formě a výběru vhodných skladeb pro danou věkovou skupinu.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu se student: • orientuje v základních hudebně-vyjadřovacích prostředcích a dovede je využívat při práci s písní a elementární poslechovou skladbou; • má osvojené základní vědomosti a praktické dovednosti pro výběr vhodných skladeb a jejich realizaci s dětmi předškolního věku; • je schopen využít hudební aktivity v rámci tematických celků, které projektuje v souladu s RVP PV.
- Osnova
- 1. Improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu. 2. Percepční činnosti: činnosti sluchové a poslechové. 3. Výrazové prostředky hudby: rytmus, tempo, dynamika, melodie, barva a harmonie. 4. Zhudebněné příběhy. 5. Hudebně-naukové činnosti v předškolním vzdělávání. 6. Zpracování projektu zaměřeného na rozvoj hudebních dovedností dětí s využitím činností vokálních, rytmických, instrumentálních, poslechových a hudebně-pohybových v propojení s dalšími výukovými okruhy (jazykové činnosti, literární a dramatická výchova, výtvarné činnosti apod.) – jeho realizace v praxi.
- Literatura
- doporučená literatura
- HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha, 1994. HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha: Scientia, 1997. HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
- RAKOVÁ, M – ŠTÍPLOVÁ, L. – TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími: Pro děti od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016.
- TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 166 s. ISBN 9788073671006.
- ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X.
- JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
- TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s.
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv - jednohlasá píseň - doprovod na dětské hudební nástroje; taktování. Hra na klavír a zobcovou flétnu. Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku. Vytvoření učitelského portfolia k hudebním činnostem v PV.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška a)U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktika HV 1–3. Závěrečná zkouška se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír, zobcovou flétnu, aj.). b) 30 lidových písní, 6 písní od Ladislava Němce a 6 umělých písní: zpěv, hra na klavír – transpozice lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké sekundy, dirigování, doplňkový doprovod k písním (rytmický, instrumentální či pohybový). c) Hra na flétnu – 15 lidových písní (C, G, D, F dur), 8 písní v úpravě pro začátečníky (tóny h¹, a¹, g¹, c²,d²). d) Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku. e) Vypracované učitelské portfolio k hudebním činnostem v PV. f)Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích.
- Informace učitele
- Předmět si student zapisuje pouze při splnění předmětu XHVp07.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/XHVk08