XHVk08 Didaktika Hv 3

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XHVk08/01: Pá 9. 10. 15:00–16:50 učebna 21, Pá 27. 11. 15:00–16:50 učebna 21, Pá 8. 1. 8:00–9:50 učebna 21, B. Knopová
Předpoklady
XHVk07 Didaktika Hv 2 s reflektovanou praxí
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou činností percepčních – sluchových a poslechových. Pozornost je věnována osvojení si základních hudebně-vyjadřovacích prostředků, které napomáhají porozumět hudebnímu sdělení, hudební formě a výběru vhodných skladeb pro danou věkovou skupinu.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu se student: • orientuje v základních hudebně-vyjadřovacích prostředcích a dovede je využívat při práci s písní a elementární poslechovou skladbou; • má osvojené základní vědomosti a praktické dovednosti pro výběr vhodných skladeb a jejich realizaci s dětmi předškolního věku; • je schopen využít hudební aktivity v rámci tematických celků, které projektuje v souladu s RVP PV.
Osnova
  • 1. Improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu. 2. Percepční činnosti: činnosti sluchové a poslechové. 3. Výrazové prostředky hudby: rytmus, tempo, dynamika, melodie, barva a harmonie. 4. Zhudebněné příběhy. 5. Hudebně-naukové činnosti v předškolním vzdělávání. 6. Zpracování projektu zaměřeného na rozvoj hudebních dovedností dětí s využitím činností vokálních, rytmických, instrumentálních, poslechových a hudebně-pohybových v propojení s dalšími výukovými okruhy (jazykové činnosti, literární a dramatická výchova, výtvarné činnosti apod.) – jeho realizace v praxi.
Literatura
    doporučená literatura
  • HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha, 1994. HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha: Scientia, 1997. HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
  • RAKOVÁ, M – ŠTÍPLOVÁ, L. – TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími: Pro děti od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016.
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 166 s. ISBN 9788073671006.
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X.
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
  • TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv - jednohlasá píseň - doprovod na dětské hudební nástroje; taktování. Hra na klavír a zobcovou flétnu. Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku. Vytvoření učitelského portfolia k hudebním činnostem v PV.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška a)U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktika HV 1–3. Závěrečná zkouška se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír, zobcovou flétnu, aj.). b) 30 lidových písní, 6 písní od Ladislava Němce a 6 umělých písní: zpěv, hra na klavír – transpozice lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké sekundy, dirigování, doplňkový doprovod k písním (rytmický, instrumentální či pohybový). c) Hra na flétnu – 15 lidových písní (C, G, D, F dur), 8 písní v úpravě pro začátečníky (tóny h¹, a¹, g¹, c²,d²). d) Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku. e) Vypracované učitelské portfolio k hudebním činnostem v PV. f)Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích.
Informace učitele
Předmět si student zapisuje pouze při splnění předmětu XHVp07.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.