PdF:IAJk01 Fonetika a fonologie 1A - AJ - Informace o předmětu
IAJk01 Fonetika a fonologie 1A - AJ
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Irena Headlandová Kalischová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Irena Hůlková, Ph.D. (cvičící), Mgr. Tereza Talavašková (zástupce)
Mgr. Veronika Stanislavová (cvičící)
Mgr. Tereza Talavašková (cvičící) - Garance
- Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Gabriela Oaklandová
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IAJk01/01: Pá 9. 10. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 16. 10. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 23. 10. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 30. 10. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 6. 11. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 13. 11. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 20. 11. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 27. 11. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 4. 12. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 11. 12. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 18. 12. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 8. 1. 8:00–9:50 učebna 64, I. Hůlková
IAJk01/02: Pá 9. 10. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 16. 10. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 23. 10. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 30. 10. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 6. 11. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 13. 11. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 20. 11. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 27. 11. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 4. 12. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 11. 12. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 18. 12. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 8. 1. 8:00–9:50 učebna 63, I. Hůlková - Předpoklady
- NOW( IAJk02 Jazyková cvičení 1A - AJ )||( IAJk02 Jazyková cvičení 1A - AJ )
B1 according to SERRJ - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Students will be able to transcribe basic words and phrases, to read from transcription and pronounce sounds in a native-like way. Students are also trained to transcribe heard and seen text (i.e., transcription from a written text as well as dictation), and to enhance their ability to transfer our classroom materials to the primary school environment. Learning how "to practise self-study" is a crucial part of this course. Throughout the semester students are encouraged to link theory in the classroom to practice at schools via practical tasks.
- Výstupy z učení
- The student will be able to
1. pronounce all 44 phonemes in British English correctly and describe how they are produced;
2. distinguish between Czech and English phonemes and explain the main differences between them;
3. use phonemic transcription in the following ways: transcription from dictation, transcription from a written text and reading from transcription;
4. put theory regarding the correct pronunciation into practice when teaching English to young learners. - Osnova
- 1. Vowels
- 2. Consonants
- 3. Diphthongs
- 4. Aspiration
- 5. Lenis x Fortis
- 6. Reading Poems/Nursery Rhymes
- 7. How to transfer our classroom materials to the primary school environment
- Literatura
- povinná literatura
- ASHTON, Helen a Sarah SHEPHERD. Work on your accent. First edition. London: Collins, 2012, iii, 151. ISBN 9780007462919. info
- BAKER, Ann. Ship or sheep? : an intermediate pronunciation course. Illustrated by Leslie Marshall. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1981, v, 168. ISBN 052128354X. info
- ROACH, Peter. English phonetics and phonology : a practical course. Fourth edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2009, xi, 231. ISBN 9780521888820. info
- doporučená literatura
- HANCOCK, Mark. English Pronunciation In Use: Intermediate. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-00185-4. info
- WELLS, J. C. Longman pronunciation dictionary. 1st ed. Harlow: Longman, 1990, xxviii, 80. ISBN 0582964113. info
- GRAHAM, Carolyn. Jazz chants for children. Illustrated by Anna Veltfort. Oxford: Oxford University Press, 1979, xi, 84. ISBN 0195024966. info
- Výukové metody
- Pairwork and group work, homestudy, drills, individual projects, one-to-one consultations, observations.
- Metody hodnocení
- Requirements: Oral and written credit test (70% pass mark). Active participation includes: a midterm one-to-one consultation (optional); homework throughout the semester; teaching practice task - how to introduce phonemes to lower primary pupils
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2447
The framework of the course is based on individual handouts/worksheets which are available for each lesson in the e-learning course at moodlinka.ped.muni.cz. These handouts are to be printed out and brought along to class, where they will be worked with. You can also purchase all the handouts/worksheets mentioned above as a spiral bound booklet – size A4 at Mr. Liška’s Copy Centre at 13 Křížová Street, just round the corner from the Faculty (9 Poříčí) and opposite the tram stop Poříčí (next to a shoe shop), check http://www.kcliska.sweb.cz/oteviracidoba.php. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/IAJk01