SOk214 Aplikované drama

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Pavla Kremserová (cvičící)
Mgr. Veronika Michovská, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Střížová (pomocník)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOk214/01: So 5. 12. 13:00–18:50 učebna 19, So 9. 1. 14:00–19:50 učebna 19, L. Polánková
SOk214/02: So 5. 12. 13:00–18:50 ateliér 18A, So 9. 1. 14:00–19:50 učebna 42, P. Kremserová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/100, pouze zareg.: 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit tzv. aplikované drama, tedy drama orientované na proces v kontextu sociální pedagogiky. Aplikované drama je zastřešujícím pojmem pro práci s dramatem ve výchově, v terapeutickém a komunitním prostředí v závislosti na určité míře použití dramatu s dalšími disciplínami, které těží z odvětví filozofických a sociálních věd jako jsou kulturální studia, kulturní etnografie, pedagogika, psychologie, sociologie, antropologie. Proces akce a reflexe v rámci aplikovaného dramatu otevírá možnost používat drama jako prostředek ke vzdělání.
Výstupy z učení
Student bude umět definovat pojmy drama education, theatre in education, theatre in health education, theatre for developemenent, theatre in prison, comunity theatre, heritage theatre a reminiscence theatre a s vysvětlit vliv vybraných divadelních hnutí a pedagogických proudů na podobu dnešního aplikovaného dramatu: politické divadlo, divadlo ve výchově a komunitní divadlo, Freireho pedagogika utlačovaných a progresivní pedagogika.
Osnova
  • Úvodní přednáška k DV (Co je to DV, historie DV, základní metody a techniky DV…) Úvodní dílna k DV Řešení konfliktních situací pomocí DV Metody a techniky DV
Literatura
  • NICHOLSON, Helen. Applied drama : the gift of theatre. New York: Palgrave Macmillan, 2005, viii, 196. ISBN 1403916462. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 9. vyd. Praha: Artama, 2002, 153 s. ISBN 80-7068-166-7. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998, 199 s. : i. ISBN 80-7068-103-9. info
  • FREIRE, Paulo. Pedagogy of the oppressed. Translated by Myra Bergman Ramos. London: Penguin Books, 1996, 164 s. ISBN 014025403X. info
  • WAY, Brian. Výchova dramatickou improvizací. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 218 s. ISBN 80-85866-16-1. info
  • BOAL, Augusto. Theatre of the oppressed. Translated by Charles A. Leal McBride - Maria-Odilia Leal McBride. New York: Theatre Communications Group, 1985, xiv, 197. ISBN 9780930452490. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Základy dramatické výchovy. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 157 stran. info
Výukové metody
cvičení, metoda hry v roli, přednáška, diskuse, dramatizace, skupinový dramatický projekt
Metody hodnocení
80 % účast Historie DV, Teorie DV, Dv a dramatické umění, Cíle DV, DV a vědy o společnosti, Sociální potřeby dětí určitého věku a DV, Vztah teorie divadla a dramatu a pedagogiky, Metodika DV, Dětské a studentské divadlo, Formy DV, Osobnost učitele DV, Studenti si dále ke kolokviu připraví a písemně zpracují vlastní návrh dramatické lekce se zaměřením na sociální problematiku, její hodnocení z průběhu realizace s vybranou skupinou a návrh dalšího vyústění této dramatické lekce.
Informace učitele
BRAUN, K. Druga Reforma Teatru?. Praha : Divadelní ústav, 1993. ISBN 80-70008-037-X. CANFIELD, J.- WELLS, H.: Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-028-6. DELONGOVÁ, J.; MACKOVÁ, S.; SVOZILOVÁ, D. Vezměte do ruky knihu. Brno : Mravenec, 1993. ISBN 80-900804-7-2 DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha : SPN, 1976. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 1. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-79-8. HENDL, J. Lidové divadlo Augusto Boala jako prostředek třídního boje v Latinské Americe. Praha : KD hl. města Prahy, 1983. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 2. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-86282-77-9. HICKSON, A. Dramatické a akční hry. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-387-0. MACKOVÁ,S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-93–4. MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Praha : DAMU, 1996. ISBN 80-85-883-13-9. MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra.Hradec Králové : KSS, 1981. PAVLOVSKÁ, M. Tvořivá dramatika ve výuce slohu. Brno : CERM, 1996. ISBN 80-7521-035-3. PAVLOVSKÁ, M. Dramatická výchova. Brno : CERM, 1998. ISBN 80-7204-071-5. PAVLOVSKÁ, M. ed.: Cesta současné školy ke škole tvořivé.Brno : MSD, 2002. ISBN80-86633-02-0. SLAVÍK, M. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským kolektivem. Praha : IPOS, 1996. ISBN 80-7068-094-6. ŠVECOVÁ, G. Specifika divadla ve výchově. In Tvořivá dramatika. Praha : ARTAMA, 1998, 2-3, s. 14. ISSN 1211-8001. VALENTAJ.: učit se Být. Praha : STROM, 2000. ISBN 80-86106-08-X. VYSKOČILOVÁ, E.- HERMOCHOVÁ, S. Interakční hry pro školní děti. Praha : Karolinum 1991. ISBN 80-7066-387-5. WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.