XVVp04 Didaktika výtvarných činností

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XVVp04/01: Čt 23. 9. až Čt 16. 12. Čt 16:00–17:50 učebna 13, P. Novotná
XVVp04/02: Čt 23. 9. až Čt 16. 12. Čt 12:00–13:50 učebna 13, P. Novotná
Předpoklady
XVVp01 Tvorba a dítě && XVVp02 Výtvarné činnosti && XVVp03 Výtvarná hra a tvořivost
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je porozumět možnostem a přínosu výtvarných činností v předškolním vzdělávání.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student bude schopen: - kompetentně projektovat, realizovat a reflektovat výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání.
Osnova
  • Výtvarné činnosti jako prostředek rozvoje celé osobnosti dítěte. Proudy ve výtvarné výchově v kontextu předškolního vzdělávání. Výtvarné činnosti a kurikulární dokument (RVP PV). Příležitosti k učení, cíl, námět, motivace, výtvarný problém, úkol, výtvarné prostředky. Výtvarné činnosti ve školní praxi, příklady dobré praxe. Popis a reflexe výtvarné činnosti realizované formou mikrovýstupu, prezentace, obhajoba metod, forem, výtvarných prostředků. Kritéria hodnocení výsledků výtvarných činností dětí.
Literatura
  • Babyrádová, H. (2004). Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: MU. Babyrádová, H. (2005). Výtvarná dílna. Praha: TRITON. David J. (2008). Století dítěte a výzva obrazů. Brno: MU. Davido, R. (2001). Kresba jako nástroj poznání dítěte:[dětská kresba z po
Výukové metody
seminář, projektování, realizace a reflexe výtvarné činnosti
Metody hodnocení
aktivní účast (70%) realizace lekce v praxi, dokumentace lekce, reflexe
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.