ASPG_APPG Alternativní přístupy v pedagogice

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/8/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Jana Němcová (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Štěpařová (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student aplikuje základní alternativní metody při pedagogické činnosti se žákem v průběhu výuky; student bude schopen porozumět a vysvětlit tyto metody a interpretovat jejich význam ve vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Výstupy z učení
student získá přehled v alternativních koncepcích student bude schopen rozeznat jednotlivé alternativní přístupy
Osnova
  • Charakteristika základních pojmů, vymezení alternativní a tradiční školy. Didaktické cíle, koncpece kurikula, trendy a inovace ve výuce. Vymezení moderní a postmoderní pedagogiky. Přehled a charakteristika alternativních škol. Stručný vývoj alternativních škol a současné koncepce. Aplikace alternativních metod a organizačních forem do výuky.
Literatura
    povinná literatura
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2012, 191 stran. ISBN 9788071789994. info
    doporučená literatura
  • STROUHAL, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 192 stran. ISBN 9788024742120. URL info
  • RÖHNER, Roel a Hans WENKE. Daltonské vyučování : stále živá inspirace. Translated by Kateřina Čechová. První vydání. Brno: Paido, 2003, 156 stran. ISBN 8073150417. info
Výukové metody
Předmět je prakticky zaměřen, výuka probíhá formou semináře a cvičení, studenti si vyzkouší jednotlivé metody v týmové práci.
Metody hodnocení
projekt (edukační problém, návrh řešení, aplikace metody do školního prostředí).
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, jaro 2023.