SZ7MP_NaRo Nadání a jeho rozvoj

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
RNDr. Anna Bayerová, Ph.D. (přednášející), Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (zástupce)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ7MP_NaRo/01: Po 18:00–19:50 učebna 7, A. Bayerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Student bude seznámen se základními informacemi z oblasti nadání, talentu a kreativity.
Budou procvičovány dovednosti související s identifikací nadání.
Student bude veden k tomu, aby dokázal vytvořit materiály pro rozvoj nadaných žáků.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
porozumět podstatě nadání žáků a studentů;
identifikovat nadání pomocí jeho charakteristik;
porozumět principům základních metod rozvoje nadání;
vytvořit výukové materiály pro nadané;
použít základní výukové metody pro rozvoj nadaných žáků a studentů;
základní sebereflexe při práci s nadanými žáky a studenty;
Osnova
  • 1. Nadání
  • 2. Diagnostika nadání; latentní nadání
  • 3. Intelektové nadání
  • 4. Nadaní jedinci se specifickými vzdělávacími potřebami
  • 5. Rozvoj nadaných žáků a studentů
  • 6. Metody rozvoje nadání
  • 7. Výuka nadaných a řešení jejich vzdělávacích problémů
  • 8. Zákonné normy pro vzděláváni nadaných
  • 9. Spolupráce učitele s rodinou nadaných
  • 10. Motivace nadaných žáků a studentů
  • 11. Tvorba materiálů pro výuku nadaných žáků a studentů
Literatura
    doporučená literatura
  • Škrabánková, J. Žijeme s nadáním. Ostrava: PdF OU. 2012.
  • Kovářová, R., Škrabánková, J. Nadání a současnost. Ostrava: PdF OU. 2012.
  • Landau, E. Odvaha k nadání. Praha, Akropolis. 2007.
  • Hříbková, L. Nadání a nadaní. Praha: Grada Publishing. 2019.
  • Havigerová, J. M. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada Publishing. 2011.
  • Laznibatová, J. Nadané dieťa. Bratislava: IRIS. 2012.
  • Fořtík, V., Fořtíková, J. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál. 2007.
Výukové metody
výklad, workshop, diskuse, projekt
Metody hodnocení
závěrečný projekt
Informace učitele
Předmět bude vyučován pouze v přídě, že počet přihlášených studentů bude 10 a více.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, jaro 2025.