PdF:VVb010 Grafický design - Informace o předmětu
VVb010 Grafický design
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/3/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- MgA. Jana Francová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petr Kamenický, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VVb010/01: Čt 14:00–16:50 ateliér 18A, Čt 14:00–16:50 ateliér 18C, Čt 14:00–16:50 ateliér 18B, J. Francová, P. Kamenický, J. Nedomová
VVb010/02: Čt 11:00–13:50 ateliér 18C, Čt 11:00–13:50 ateliér 18B, Čt 11:00–13:50 ateliér 18A, J. Francová, P. Kamenický, J. Nedomová - Předpoklady
- ( VVb001 Malba 1 && VVb022 Kresba a grafika ) && NOW( VVb012 Prostorová tvorba 2 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Naučit studenty orientovat se v problematice grafického designu a základech odborné terminologie. Dalším cílem je naučit studenty základům práce v profesionálním bitmapovém a vektorovém editoru. Student si uvědomí, co se všechno skrývá pod označením grafický design a počítačová grafika, a také, jaké existují profesionální a opensourcové grafické programy. Pochopí, jak se liší práce s vektorovou a bitmapovou grafikou. Naučí se kreslit pomocí vektorových nástrojů. Osvojí si základy práce s bitmapovou grafikou a naučí se využívat různé grafické formáty. Procvičí si přesné rýsování a překreslování objektu podle vzoru. Dovede využívat různé barevné systémy a míchat barvy. Seznámí se s problematikou konstrukce písma a také s typografickou terminologií. Navrhne firemní značku a přitom si procvičuje vektorizaci fotografie a následný návrat do bitmapové grafiky. Bude procvičovat retušování fotografií. Vyzkouší si postupy při ořezávání a montáži fotek. Vyzkouší si samostatnou kreativní práci – grafické navrhování designérského projektu za využití znalostí a dovedností získaných v jednotlivých lekcích předmětu.
- Výstupy z učení
- Student se naučí orientovat v problematice grafického designu a základech odborné terminologie. Student si uvědomí, co se všechno skrývá pod označením grafický design a počítačová grafika, a také, jaké existují profesionální a opensourcové grafické programy. Pochopí, jak se liší práce s vektorovou a bitmapovou grafikou. Naučí se kreslit pomocí vektorových nástrojů. Osvojí si základy práce s bitmapovou grafikou a naučí se využívat různé grafické formáty.
- Osnova
- Předmět Grafický design zahrnuje informační přehled o celé škále znalostí (zejména odborná terminologie) a dovedností spojených s grafickým navrhováním – např. ilustrace, korporátní design, typografie, reklama, DTP. Cvičení se zaměřují především na získání schopností při kreativní práci využívat grafické programy Adobe Illustrator a Photoshop.
- • Počítačová grafika, vektorové a bitmapové grafické programy
- • Základní orientace v programech Adobe Illustrator a Photoshop
- • Vektory – linie, spojování, rozpojování, kreslení; Bitmapa, velikosti, formáty, změna velikosti, deformace, skenování
- • Přesné rýsování, transformace (otáčení, zkosení, zvětšování ...)
- • Barevné systémy, míchání barev
- • Práce s písmem
- • Vektorizace – převedení fotografie do křivek
- • Retušování fotografií; práce ve vrstvách, ořezávání fotek
- • Filtry ve Photoshopu a efekty v Illustratoru, závěrečný samostatný úkol
- • Export dat v PDF, dokončení závěrečného samostatného úkolu
- Literatura
- povinná literatura
- Noga, P. Grafické navrhování pomocí vektorů a bitmap. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013.
- Noga, P. Dějiny grafického designu I. Ostrava: Ostravská univerzita, 2012.
- Noga, P. Dějiny grafického designu II. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013.
- doporučená literatura
- Adobe Photoshop 6.0 : podrobný průvodce začínajícího uživatele : česká verze (Variant.) : Česká verze Adobe Photoshop 6.0 : podrobný průvodce začínajícího uživatele. info
- Noga, P. Navrhování layoutu a sazba tiskovin pomocí profesionálního grafického programu. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014.
- NOGA, Pavel. Typografický plakát. Tradiční komunikační médium v období rozvinutých digitálních technologií. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 168 s. ISBN 978-80-210-8063-8. info
- Adobe Illustrator CS6 : oficiální výukový kurz. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 488 s. ISBN 9788025137925. info
- FOTR, Jiří. Adobe Photoshop : jednoduše : pro verze 5, 5.5, 6.0 ENG a CZ. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2002, xiv, 111. ISBN 8072266047. info
- BERAN, Vladimír. Typografický manuál : Učebnice počítačové typografie. 1.vyd. Náchod: Manuál, 1994, Přeruš.s. ISBN 8090182402. info
- Výukové metody
- Seminář, diskuze, praktická realizace, domácí zadání.
- Metody hodnocení
- Studenti na digitálních nosičích na závěr semestru odevzdají splněné předem stanovené úkoly.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/VVb010