FF:ISKM65 Uživatelský výzkum - Informace o předmětu
ISKM65 Uživatelský výzkum
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/30/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno synchronně online - Vyučující
- Mgr. Tereza Kosnarová Venerová (přednášející)
- Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 10:00–11:40 Virtuální místnost, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
- Předpoklady
- TYP_STUDIA(N)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 24/20, pouze zareg.: 2/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 2/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Nedílnou součástí návrhu informačních služeb je uživatelský výzkum.
V rámci kurzu projdeme společně celým designem procesem a budeme se bavit o tom, kdy a pro jaké situace jsou vhodné různé metody kvalitativního i kvantitativního výzkumu. Nebudeme se učit pracovat se všemi. Detailně se podíváme na hloubkové rozhovory v kombinaci s uživatelským testováním a doplňkovými metodami, jako je např. cardsorting, stínování, pozorování, emoční mapování atp.
Důležitým momentem je z pohledu výzkumníků nejen příprava a realizace samotného výzkumu, ale také zpracování a vyhodnocení získaných dat (s i bez pomoci AI), komunikace těchto výstupů celému týmu a pomoc při prioritizaci témat a designových výzev, se kterými přecházíme do ideální fáze.
Výzkumníci jsou nezbytnou součástí dalších procesů. Demokratizace výzkumu, zvyšování designové vyspělosti, zavádění research ops kompetencí, facilitace a moderování workshopů. Některým těmto tématům se můžeme dle vašeho zájmu věnovat v závěrečných hodinách.
📌 Výuka začíná druhý týden semestru, celkem jde o 12 on-line setkání na MS Teams. - Osnova
- Úvod do uživatelského výzkumu. Představení metod, které můžeme v rámci designového procesu využít.
- Od poptávky k zadání. Tvorba research briefu. Stakeholder interviews. První mapovací workshopy.
- Identifikace cílových skupin. Tvorba person. První výzkumné otázky.
- Výzkumný plán. Výzkumnické „deliverables“.
- Jak se správně ptát. Metody vedení rozhovorů. Metody komunikace s respondentem během uživatelského testování.
- Tvorba scénáře pro hloubkový rozhovor a testování. Pilotní testy.
- Rekrutace. S kým chceme mluvit. Jak tyto lidi najít, jak je oslovit, jak s nimi komunikovat? GDPR. Administrativa. Odměny.
- Průběh výzkumného dne.
- Práce s daty, vyhodnocení. Od poznatků k insightům. Zapojení AI do procesu.
- Prezentace výsledků. Zapojení týmu. Storytelling. Participativní design. Designové výzvy. Prioritizace.
- Facilitace a moderování výzkumných workshopů.
- Témata dle vašeho výběru.
- Metody hodnocení
- 📌 Povinná účast min. na 10 setkáních v průběhu semestru.
📌 Výzkumný projekt zpracovaný v týmu (vlastní zadání, případně nabídnu vzorová zadání vhodná pro semestrální projekt) NEBO samostatně zpracovaná jedna část výzkumného projektu (facilitace workshopu, rekrutace, příprava scénáře atp.)
Konkrétní zadání bude upřesněno na první hodině. - Informace učitele
- Ideálně mi, prosím, pište přímo do chatu na MS Teams. Tam reaguji nejrychleji. Na e-mail reaguji v rozsahu 2 - 5 dní.
UXworkshopy.cz
terezakosnarova.cz
linkedin.com/in/tkosnarova
terezakosnarova.medium.com - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/ISKM65