UCJL10 Vybrané kapitoly z didaktiky češtiny - přednáška

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 11:00–11:50 D31, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
Předpoklady
Nezadány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 4/50, pouze zareg.: 0/50
Jiné omezení: Předmět je určen pro studující imatrikulované od podzimu 2021.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednáška je koncipována jako jednosemestrová. Začíná kritickou reflexí dosavadní literatury předmětu (literatura bývalého období s ideol. pasážem: zejména Cenek, Plch; literatura odlišné metodologie včetně textů aktuálních: Jurčo – Obert, Lederbuchová, Hník), zhodnocením jejích kladů a záporů, zejména z hlediska potřeb vyučovací praxe. Cílem a meritorní náplní je přitom teoretické osvojení si okruhů, které budou procvičovány v seminářích z oborových didaktik. Týkají se především určujících principů aktivního vyučování české literatuře, ale i českému jazyku. V této souvislosti je také srovnávána středoškolská učebnicová literatura a jsou vyvozována specifika probírání jednotlivých vyučovacích tematických celků.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: orientovat se v odborné literatuře o didaktice češtiny; porozumět kritickému hodnocení středoškolské učebnicové produkce; porozumět základním principům aktivního vyučování českému jazyku, české (i světové) literatuře; použít základní principy aktivního vyučování češtině ve své vlastní praxi.
Osnova
  • 1. Cíle přednášky z oborové didaktiky češtiny. 2. Tzv. totalitní odborná literatura o oborové literární a jazykové didaktice, její proměny, zápory a přínos (zejména práce Plchovy, Cenkovy a Obertovy; Svobodovy, Čechové). 3. Stávající odborná literatura o oborové didaktice, její proměny, zápory a přínos (zejména práce Lederbuchové a Hníka). 4. Věčná alternativa v rámci produkce oborových didaktik (zejména práce D. Karpatského, O. Hausenblase, J. Kostečky). 5. Středoškolské učebnice totalitního období a reflexe jejich kladů a záporů (tehdejší řada nakl. SPN). 6. První tzv. alternativní učebnice 90. let a jejich chybovost (nakl. Trizonia). 7. Druhá alternativní řada (naklad. Fortuna a Scientia – Amosia – Klett). 8. Učebnice J. Blažkeho. 9. Nejvíc užívané učebnice počátku 21. století (naklad. Fraus, Didaktis a Nový Didaktis). 10. Specifika probírání vyučovacích literárních celků I. (od antiky po literaturu 19. století). 11. Specifika probírání vyučovacích literárních celků II. (od literatury 19. století do literární současnosti; literatura světová). 12. Specifika probírání vyučovacích jazykových celků. 13. Test.
Literatura
    doporučená literatura
  • HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Vydání první. Praha: Karolinum, 2014, 179 stran. ISBN 9788024626260. URL info
  • HASHEMI, Michaela. Literatura v souvislostech : nejen pro maturanty. 1. vyd. Praha: Klett, 2007, 142 s. ISBN 8086906779. info
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
  • KOSTEČKA, Jiří. Do světa literatury jinak :úvod do čtenářství a studia literatury : učebnice teorie literatury pro 1.-4. ročník středních škol. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1995, 367 s. ISBN 80-85937-01-8. info
  • KOSTEČKA, Jiří. Do světa češtiny jinak : (didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi). 1. vyd. Jinočany: H & H, 1993, 229 s. ISBN 8085787245. info
  • ČECHOVÁ, Marie. Vyučování slohu : úvod do teorie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. info
    neurčeno
  • JURČO, J. OBERT, V. Didaktika literatúry. 1. vyd. Bratislava: SPN, 1984, 216 s. KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Albatros, 1997. 573 s. ISBN 8000005271. info KOSTEČKA, Jiří. Do světa češtiny jinak.
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Literatura ve škole : četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010, 265 stran. ISBN 9788070438916. info
  • HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Vydání první. Jinočany: H & H, 2007, 157 stran. ISBN 8073190672. info
  • BLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Velryba, 2006, 247 s. ISBN 808586018X. info
  • HORÁKOVÁ, Michaela a Lubor KYSUČAN. Literatura. 1. vyd. Praha: Scientia, 1997, 188 s. ISBN 80-7183-094-1. info
  • KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Albatros, 1997, 573 s. ISBN 8000005271. info
  • HAUSENBLAS, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? : úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1997, 51 s. ISBN 8086039390. info
  • ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 8085937271. info
  • PLCH, Jaromír. Základy teorie výchovy slovesným uměním. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 390 s. URL info
  • PLCH, Jaromír. O výchově slovesným uměním a základech její vědní disciplíny. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 247 s. URL info
  • CENEK, Svatopluk. Úvod do teorie literární výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 231 s. URL info
Výukové metody
Přednáška, diskuse.
Metody hodnocení
z
Informace učitele
Přednáška je teoretickým doplněním seminářů z oborových didaktik, vyučující v ní profiluje velkou část okruhů potřebných pro udělení zkoušky či kolokvia z oborové didaktiky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/UCJL10