UZCJA070 Tvůrčí psaní pro magisterské studium učitelské jednooborové

Filozofická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výběrový seminář je určen zájemcům o didaktické využití technik tvůrčího psaní ve školním i mimoškolním vzdělávání, v mimoškolské výchově nebo při vlastní přípravě na výchovně-vzdělávací činnosti. Procvičované techniky budou v kursu soustředěny do několika okruhů: 1. cvičení na rozvoj jazykové kompetence studentů;
2. cvičení na rozvoj textotvorné kompetence;
3. ičení na rozvoj literární kompetence;
3. cvičení k nácviku odborně-kritického vnímání textu a jeho interpretace;
4. hry s texty (např. zvukomalebné texty, doplňování, experimentální básnické a prozaické texty);
5. texty pro osobní využití (deník, portfolio, metody odblokování aj.);
6. projekty, dílny, prezentace textů;
7. práce se školními učebními texty, jejich využití ve školní a domácí práci.
Osnova
  • Účastníci budou podle instrukcí nacvičovat tvůrčí postupy a řešit didaktické problémy spojené s výukou psaní textů a jejich výkladem v různých oblastech, jako je např. výuka češtiny jako mateřského nebo cizího jazyka, literární výchova, slohové vyučování, tvořivá práce ve společenskovědních disciplínách. Seznámí se s didaktickými a výchovnými specifiky tvůrčího psaní a možnostmi jeho aplikace, budou sami navrhovat nové úkoly a jejich řešení použitelné v práci se studenty.
Literatura
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní - klíčová kompetence na vysoké škole. Sborník příspěvků z mezinárodní konference. In Tvůrčí psaní - klíčová kompetence na vysoké škole. 1. vyd. Brno: Doplněk, 2005, 184 s. ISBN 80-7239-182-8. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní pro dospělé v teorii a praxi. 1. vyd. Brno: Vzdělávací a poradenské centrum Masarykovy univerzity, 2005, 32 s. Univerzita třetího věku. info
  • CHOLASTOVÁ, Jitka. Tvůrčí psaní třikrát jinak. Česká literatura : časopis pro literární vědu. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2004, roč. 2004, č. 5. ISSN 0009-0468. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní. Metodický materiál. Praha: Výzkumný ústav pedagogický., 2003. Rámcový vzdělávací projekt gymn. vzdělávání. URL info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Vyd. 2., přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 186 s. ISBN 8021016949. info
  • MINÁŘOVÁ, Eva. Slohové vyučování. In Slohové vyučování. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1996. ISBN 80-210-1006-1. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh :malé traktáty a malé scénáře. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 102 s. ISBN 80-7187-037-4. info
  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Translated by Gabriela Nová. 2. vyd., v Dialogu 1. vyd. Liberec: Dialog, 1992, 193 s. ISBN 80-85194-52-X. info
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu: aktivní kooperace v kursu, soubor textů vytvořených podle zadání v kursu, didakticky komentované řešení problémové situace dle vlastního výběru (např. textové cvičení pro literární výchovu, textové cvičení ke gramatickému nebo slohovému jevu).
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá blokově.
Max. počet účastníků 12.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015.