UZCJA070 Tvůrčí psaní pro magisterské studium učitelské

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Vlastimil Čech, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 17:30–19:05 C32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výběrový seminář je určen zájemcům o didaktické využití technik tvůrčího psaní ve školním i mimoškolním vzdělávání, v mimoškolské výchově nebo při vlastní přípravě na výchovně-vzdělávací činnosti. Procvičované techniky budou v kursu soustředěny do několika okruhů:
1. cvičení na rozvoj jazykové kompetence studentů;
2. cvičení na rozvoj textotvorné kompetence;
3. cvičení na rozvoj literární kompetence;
3. cvičení k nácviku odborně-kritického vnímání textu a jeho interpretace;
4. hry s texty (např. zvukomalebné texty, doplňování, experimentální básnické a prozaické texty);
5. texty pro osobní využití (deník, portfolio, metody odblokování aj.);
6. projekty, dílny, prezentace textů;
7. práce se školními učebními texty, jejich využití ve školní a domácí práci.
Na konci kurzu dokáží studenti vytvořit rozličné jednoduché texty;
chápou rozdíly v komunikačních funkcích literárních a neliterárních textů;
umí vysvětlit proces jejich tvůrčího vzniku;
umí vytvořit projekt na rozvoj textotvorných kompetencí studentů. Disciplína je koncipována jako jednosemestrová. Hlavní náplní je interpretační praxe na textech, s nimiž se setkávají středoškolští studenti ve svých pracovních antologiích. Studenti obhajují svoje pojetí interpretace daných textů v řízené diskusi. Během kursu budou připomenuty i další metody, jak interpretovat literární text (tvůrčí úkoly, propojení s výukou slohu, dramatická výchova). Na konci tohoto kurzu bude student schopen: lépe porozumět literárnímu textu a vysvětlit jeho interpretaci vytvořit různé typy interpretačních úkolů pro studenty středních škol... ; předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí v řízené diskusi.
Osnova
  • Účastníci budou podle instrukcí nacvičovat tvůrčí postupy a řešit didaktické problémy spojené s výukou psaní textů a jejich výkladem v různých oblastech, jako je např. výuka češtiny jako mateřského nebo cizího jazyka, literární výchova, slohové vyučování, tvořivá práce ve společenskovědních disciplínách. Seznámí se s didaktickými a výchovnými specifiky tvůrčího psaní a možnostmi jeho aplikace, budou sami navrhovat nové úkoly a jejich řešení použitelné v práci se studenty. 1. Vybrané texty lidové slovesnosti. 2. Vybrané texty starověké literatury (se zaměřením antické drama). 3. Vybrané texty středověké světové i české literatury. 4. Vybrané texty světové renesanční literatury. 5. Vybrané texty světové a české barokní literatury. 6. Vybrané texty světové literatury klasicismu, osvícenství a preromantismu. 7. Vybrané texty českého národního obrození. 8. Vybrané texty světového a českého romantismu. 9. Vybrané texty májovců, ruchovců a lumírovců. 10. Vybrané texty světové realistické literatury. 11. Vybrané texty české realistické literatury. 12. Vybrané texty světové a české literatury přelomu století. 13. Vybrané texty světového a českého meziválečného dramatu. 14. Vybrané texty světové a české meziválečné prózy. 15. Vybrané texty světové a české meziválečné poezie. 16. Vybrané texty českého dramatu po r. 1945. 17. Vybrané texty české prózy po r. 1945. 18. Vybrané texty české poezie po r. 1945. 19. Vybrané texty současné světové a české literatury, orientace na knižním trhu. 20. Vybrané texty literatury určitého regionu. 21. Vybrané texty určitého žánru (sonet, balada, tragédie, filmová povídka, mýtus, pohádka,...). 22. Vybrané písňové texty.
Literatura
    povinná literatura
  • CHOLASTOVÁ, Jitka. Tvůrčí psaní třikrát jinak. Česká literatura : časopis pro literární vědu. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2004, roč. 2004, č. 5. ISSN 0009-0468. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh :malé traktáty a malé scénáře. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 102 s. ISBN 80-7187-037-4. info
    doporučená literatura
  • BRHELOVÁ, Eva. Tvorba dramatického textu a její pedagogické aplikace. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2006, 285 s. ISBN 8086928179. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní - klíčová kompetence na vysoké škole. Sborník příspěvků z mezinárodní konference. In Tvůrčí psaní - klíčová kompetence na vysoké škole. 1. vyd. Brno: Doplněk, 2005, 184 s. ISBN 80-7239-182-8. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní. Metodický materiál. Praha: Výzkumný ústav pedagogický., 2003. Rámcový vzdělávací projekt gymn. vzdělávání. URL info
  • BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2002, 106 stran. ISBN 8072381822. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Vyd. 2., přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 186 s. ISBN 8021016949. info
  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Translated by Gabriela Nová. 2. vyd., v Dialogu 1. vyd. Liberec: Dialog, 1992, 193 s. ISBN 80-85194-52-X. info
    neurčeno
  • HORÁČEK, Radek, Zbyněk FIŠER a Vladimír HAVLÍK. Slovem, akcí, obrazem - příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 208 s. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU sv. 146. ISBN 978-80-210-5389-2. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní pro dospělé v teorii a praxi. 1. vyd. Brno: Vzdělávací a poradenské centrum Masarykovy univerzity, 2005, 32 s. Univerzita třetího věku. info
  • MINÁŘOVÁ, Eva. Slohové vyučování. In Slohové vyučování. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1996. ISBN 80-210-1006-1. info
Výukové metody
Práce v kurzu:
Skupinová práce, diskuse v kurzu, individuální textová cvičení, domácí příprava.
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu:
portfolio (soubor textů vytvořených podle zadání v kursu), didakticky komentované řešení problémové situace dle vlastního výběru (např. textové cvičení pro literární výchovu, textové cvičení ke gramatickému nebo slohovému jevu).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Max. počet účastníků 16, minimální počet účastníků 5.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2014, podzim 2015.