FF:UZCJA070 Tvůrčí psaní mag.st.učit. - Informace o předmětu
UZCJA070 Tvůrčí psaní pro magisterské studium učitelské
Filozofická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová - Rozvrh
- Čt 13. 5. 8:20–13:15 zruseno D51, Pá 14. 5. 8:20–13:15 zruseno D51, Čt 20. 5. 8:20–13:15 zruseno D51, Pá 21. 5. 8:20–13:15 zruseno D51
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Cíle předmětu
- Výběrový seminář je určen zájemcům o didaktické využití technik tvůrčího psaní ve školním i mimoškolním vzdělávání, v mimoškolské výchově nebo při vlastní přípravě na výchovně-vzdělávací činnosti. Procvičované techniky budou v kursu soustředěny do několika okruhů:
1. cvičení na rozvoj jazykové kompetence studentů;
2. cvičení na rozvoj textotvorné kompetence;
3. cvičení na rozvoj literární kompetence;
3. cvičení k nácviku odborně-kritického vnímání textu a jeho interpretace;
4. hry s texty (např. zvukomalebné texty, doplňování, experimentální básnické a prozaické texty);
5. texty pro osobní využití (deník, portfolio, metody odblokování aj.);
6. projekty, dílny, prezentace textů;
7. práce se školními učebními texty, jejich využití ve školní a domácí práci.
Na konci kurzu dokáží studenti vytvořit rozličné jednoduché texty;
chápou rozdíly v komunikačních funkcích literárních a neliterárních textů;
umí vysvětlit proces jejich tvůrčího vzniku;
umí vytvořit projekt na rozvoj textotvorných kompetencí studentů. - Osnova
- Účastníci budou podle instrukcí nacvičovat tvůrčí postupy a řešit didaktické problémy spojené s výukou psaní textů a jejich výkladem v různých oblastech, jako je např. výuka češtiny jako mateřského nebo cizího jazyka, literární výchova, slohové vyučování, tvořivá práce ve společenskovědních disciplínách. Seznámí se s didaktickými a výchovnými specifiky tvůrčího psaní a možnostmi jeho aplikace, budou sami navrhovat nové úkoly a jejich řešení použitelné v práci se studenty.
- Literatura
- BRHELOVÁ, Eva. Tvorba dramatického textu a její pedagogické aplikace. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2006, 285 s. ISBN 8086928179. info
- FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní - klíčová kompetence na vysoké škole. Sborník příspěvků z mezinárodní konference. In Tvůrčí psaní - klíčová kompetence na vysoké škole. 1. vyd. Brno: Doplněk, 2005, 184 s. ISBN 80-7239-182-8. info
- FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní pro dospělé v teorii a praxi. 1. vyd. Brno: Vzdělávací a poradenské centrum Masarykovy univerzity, 2005, 32 s. Univerzita třetího věku. info
- CHOLASTOVÁ, Jitka. Tvůrčí psaní třikrát jinak. Česká literatura : časopis pro literární vědu. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2004, roč. 2004, č. 5. ISSN 0009-0468. info
- FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní. Metodický materiál. Praha: Výzkumný ústav pedagogický., 2003. Rámcový vzdělávací projekt gymn. vzdělávání. URL info
- BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2002, 106 stran. ISBN 8072381822. info
- FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
- KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Vyd. 2., přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 186 s. ISBN 8021016949. info
- MINÁŘOVÁ, Eva. Slohové vyučování. In Slohové vyučování. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1996. ISBN 80-210-1006-1. info
- KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh :malé traktáty a malé scénáře. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 102 s. ISBN 80-7187-037-4. info
- BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Translated by Gabriela Nová. 2. vyd., v Dialogu 1. vyd. Liberec: Dialog, 1992, 193 s. ISBN 80-85194-52-X. info
- Výukové metody
- Práce v kurzu:
Skupinová práce, diskuse v kurzu, individuální textová cvičení, domácí příprava. - Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu:
aktivní kooperace v kursu, portfolio (soubor textů vytvořených podle zadání v kursu), didakticky komentované řešení problémové situace dle vlastního výběru (např. textové cvičení pro literární výchovu, textové cvičení ke gramatickému nebo slohovému jevu). - Informace učitele
- Výuka probíhá blokovou formou, 4x za semestr. Termíny konání blokových lekcí jsou uvedeny níže:
čtvrtek 13.5. a 20.5. od 8:20 do 13:15 hod.
pátek 14.5. a 21. 5. od 8:20 do 13:15 hod. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Max. počet účastníků 10, minimální počet účastníků 5.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/UZCJA070