PB12JA17 Praxe v pedagogických zařízeních a speciálně pedagogických zařízeních

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
Praxe 15 hodin. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Markéta Klusáčková (cvičící)
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 55 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/55, pouze zareg.: 0/55
Jiné omezení: Praxe se zapisuje souběžně s kurzem PB12JA24 Institucionální základ sociální pedagogiky.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Praxe je zaměřena na poznání charakteru práce ve školských zařízeních. Je možné vybrat si místa praxe např. v předškolním zařízení, ve školských výchovných zařízení pro výchovu mimo vyučování (např. střediska pro volný čas, školní družina a školní klub, domov mládeže) nebo v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy (např. dětské domovy, výchovné ústavy, diagnostické ústavy apod.) Student ve své zprávě z praxe zpracuje vedle popisu zařízení a specifik jeho práce i úkol jehož specifikaci najde v e-learningové podpoře předmětu v Elfu. Cílem kurzu je seznámit se s fungováním pedagogických zařízení, charakterizovat jejich funkci a složení klientely, využít získané informace při práci s klienty, případně vytvořit a realizovat přípravu na smysluplnou činnost s klienty zařízení pod dozorem zkušeného pedagoga a reflektovat vlastní pedagogickou činnost. Výuka probíhá blokově.
Osnova
  • Úvodní organizační pokyny
  • První kontakt s pedagogickým zařízením a vyřízení administrativních záležitostí
  • Účast na exkurzi v pedagogickém zařízení nebo na odborné přednášce
  • Vlastní praxe v pedagogickém zařízení spojená s plněním úkolů specifikovaných v e-learningovém prostředí Elf
  • Reflexe praktické činnosti s prezentací úkolů na semináři
Literatura
  • KOŠEK BARTOŠOVÁ, Iva. První pedagogický sešit : (pro 1. až 3. ročník studia oboru učitelství pro 1. stupeň ZŠ). Hradec Králové: Gaudeamus, 2006, 99 s. ISBN 8070413921. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
  • RYS, Slavomír. Hospitace v pedagogické praxi. Vyd. 3. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 157 s. info
  • KÖCK, Peter. Praxis der Beobachtung und Beratung. Donauwörth: Auer, 2004. ISBN 3-403-01127-5
  • COLBERG-SCHRADER, Hedi, KRUG, Marianne. Arbeitsfeld Kindergarten. Pädagogische Wege, Zukunftsentwürfe und berufliche Perspektiven. Weinheim und München: Juventa Verlag, 1999. ISBN 3-7799-1062-4
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Povinnosti k zápočtu - účast na exkurzi, účast na praxi, splnění úkolu k praxi a prezentace úkolu na závěrečném semináři. Veškerou podporu (studijní materiály, konkrétní zadání úkolu, termíny přednášek a skupinových setkání apod.) naleznou studenti v moodlu.
Informace učitele
Praxe se zapisuje souběžně s kurzem Institucionální základ sociální pedagogiky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 15 hodin.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.