FF:PB22JA30 Pedagogická diagnostika - Informace o předmětu
PB22JA30 Pedagogická diagnostika
Filozofická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Rozvrh
- St 15:00–16:35 N21
- Předpoklady
- Kurz využívá základní poznatky studenta v pedagogické metodologii eventuálně předpokládá jejich dodatečné osvojení v patřičném samostatném kurzu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit se s torií a částečně i praxí pedagogické diagnostiky.
Na konci kurzu student porozumí teoretickým základům pedagogické diagnostiky, porozumí smyslu diagnostického měření ve vzdělávání a výchově, naučí se formulovat a reflektovat cíle a přípravu diagnostického procesu, porozumí etickým pravidlům a standardům pro diagnostikování.
Student rozezná různé druhy diagnóz;
porozumí pojmům klinický a metrický (kvalitativní a kvantitativní) přístup v pedagogické diagnostice,
osvojí si vybrané metody pedagogické diagnostiky, dokáže zvolit vhodné diagnostické nástroje ke specifickým cílům,
orientuje se ve vybraných oblastech pedagogické diagnostiky: diagnostika znalostí, školní zralost, poruchy učení, diagnostika skupiny, diagnostika zájmů, výkonové motivace, stylů učení apod.
analyzuje a interpretuje data získaná metodami pedagogické diagnostiky. - Osnova
- Pojmy diagnostika, diagnostikování, diagnóza.
- Diagnostikování v oblasti vzdělávání.
- Pedagogická diagnostika - konstituovaná disciplína v souboru pedagogických věd. Pojem pedagogicko-psychologická diagnostika ve školní/pedagogické praxi.
- Stručná historie pedagogické diagnostiky.
- Kvalitativní přístupy v pedagogické diagnostice
- Měření a kvantitativní přístupy v pedagogické diagnostice, pojem "edukometrie".
- Metody pedagogické diagnostiky a jejich klasifikace. Požadavky na metody, stnadardy pro diagnostikování a etika práce.
- Jednotlivé metody pedagogické diagnostiky: pozorování (jeho druhy a předmět, organizaci a vlastnosti), explorační metody (jejich vlastnosti), dotazník (jeho vlastnosti), didaktické testy (druhy didaktických testů, druhy testových úloh, vlastnosti standardizovaných didaktických testů) a metody zkoušení žáků (kritika tradičních metod zkoušení, druhy tradičních zkoušek a jejich vlastnosti) a další metody.
- Diagnostika vyučovacího a výchovného stylu učitele a dalších pedagogických pracovníků.
- Diagnostika příčin neprospěchu žáka.
- Diagnostiku vztahů a výchovné situace ve třídě.
- Základy z diagnostiky rodiny ve vztahu k jejím vzdělávacím úkolům
- Školní zralost.
- Role speciální diagnostiky.
- Literatura
- Ingenkamp, K.. Diagnostik in der Schule. Beitraege zu Schluesselfragen der Schuelerbeurteilung. Weinheim: Beltz 1989
- Čadilová, Věra - Žampachová, Zuzana. Edukačně-hodnotící profil dítěte s poruchou autistického spektra : (do 7 let). Praha : Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007. ISBN: 978-80-86856-32-2
- HRABAL, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 199 stran. ISBN 8024603195. info
- ŠVANCAROVÁ, Daniela a Anna KUCHARSKÁ. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. 1. vyd. Praha: Scientia, 2001, 27 s. +. ISBN 80-7183-221-9. info
- ČÍHALOVÁ, Eva a Ivo MAYER. Klasifikace a slovní hodnocení :zkušenosti z praxe na ZŠ. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1997, 63 s. ISBN 80-901954-6-6. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Hodnocení žáků. In Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996, s. 57-61. Učební texty 8. ISBN 80-210-1308-7. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- SCHIMUNEK, Franz-Peter. Slovní hodnocení žáků. Vyd. 2. Praha: Portál, 1995, 54 s. ISBN 80-85282-91-7. info
- DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 80-85467-06-2. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 stran. ISBN 8004218547. info
- HRABAL, Vladimír. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 198 s. ISBN 8004221491. URL info
- HRABAL, Vladimír, František MAN a Isabella PAVELKOVÁ. Psychologické otázky motivace ve škole. 2. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 232 s. ISBN 8004234879. URL info
- MUŽIĆ, Vladimír. Testy vědomostí. Translated by Vladimír Togner. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 130 s. URL info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- Forma: přednáška, seminář. Během semestru je vyžadováno plnění průběžných seminárních úkolů, které se odevzdávají elektronicky v písemné podobě. Prezence je vyžadována v souladu s předpisy MU. Výukové metody: přednášky, diskuse v hodině, samostudium s využitím doporučené literatury, práce s informačními zdroji, kolegiální učení, samostatné ev. skupinové projekty. Využívá se možností elektronického kurzu v ELFu. Závěrečné hodnocení: na základě ověření znalostí písemným testem. Vyjádří-li studenti se speciálními potřebami zájem o ústní ověření znalostí, bude jim vyhověno.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/PB22JA30