FF:UEV_11 RWCT v estetické výchově - Informace o předmětu
UEV_11 Aplikace programu RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení) v předmětu estetická výchova
Filozofická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 1/1. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Libor Kyncl (přednášející)
- Garance
- Mgr. Jan Špaček
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková - Rozvrh
- každý lichý čtvrtek 15:50–19:05 C42
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30 - Mateřské obory/plány
- Učitelství estetické výchovy pro střední školy (program FF, N-SS) (3)
- Cíle předmětu
- Student:
- aktivně se zapojuje do nabízených činností
- vyzkouší si sadu metod aktivního učení a kritického myšlení, které je možné zařazovat do jednotlivých fází třífázového modelu procesu výuky a vhodně je kombinovat
- promýšlí třífázový model procesu učení jako pomůcku pro efektivní plánování procesu řízeného učení ve škole
- argumentuje pro metody aktivního učení
- doplňuje představované metody svými vlastními náměty a adaptacemi
- plánuje zavádění těchto metod do školní praxe - Osnova
- Metodický seminář využívá kooperativních technik, představuje vyučovací metody, ukazuje cesty k aktivizaci žáků, rozvíjí čtenářskou gramotnost, pracuje s klíčovými kompetencemi, plánováním hodin, hodnocením. Staví na konstruktivistickém pojetí výuky.
- Pod vedením vyučujícího budou studenti=třída realizovat jednotlivé postupy aplikovatelné v estetické výchově samostatně, ve dvojicích i ve skupinách. Po modelové hodině/ukázání metody vždy následuje její společný rozbor.
- Všechny činnosti budou probíhat na textech a tématech blízkých estetické výchově.
- Osnova:
- Úvod, Minutový test, MYŠLENKOVÁ MAPA, požadavky na ukončení semináře, PĚTILÍSTEK
- ALFA BOX, INSERT, konstruktivistický model E-U-R
- KOOPERATIVNÍ BINGO, DVOJITÝ ZÁPISNÍK, POSLEDNÍ SLOVO PATŘÍ MNĚ, DIAMANT
- TŘÍFÁZOVÝ ROZHOVOR, TURNAJ SKUPIN, tabulka E-U-R, plánování vlastních příprav
- SNĚHOVÁ KOULE, SKLÁDANKOVÉ UČENÍ, ŘÍZENÉ ČTENÍ, BLOOMOVA TAXONOMIE VZDĚLÁVACÍCH CÍLŮ
- 4 rohy + extrém, UČÍME SE NAVZÁJEM, plánování vlastních příprav
- PÁROVÉ ČTENÍ, VOLNÉ PSANÍ, KOSTKA
- KMENY A KOŘENY, skupinové konzultace a odevzdání příprav
- Kolokvium spojené s konzultacemi k odevzdaným přípravám
- Literatura
- www.kritickemysleni.cz
- GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
- BERAN, Vít. Učím s radostí :zkušenosti, lekce, projekty. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 2003, 237 s. ISBN 80-86106-09-8. info
- PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
- Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
- KOVALIKOVÁ, Susan a Karen OLSENOVÁ. Integrovaná tematická výuka :model : [výuka, která vychází z poznání, jak učit lidský mozek]. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995, 304 s. ISBN 80-901873-1-5. info
- Metody hodnocení
- Písemná reflexe spojená s kolokviem
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2011/UEV_11