UEV_11 Aplikace programu RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení) v předmětu estetická výchova

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Libor Kyncl (přednášející)
Garance
Mgr. Jan Špaček
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 10:50–14:05 N42
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student: - aktivně se zapojuje do nabízených činností - vyzkouší si sadu metod aktivního učení a kritického myšlení, které je možné zařazovat do jednotlivých fází třífázového modelu procesu výuky a vhodně je kombinovat - promýšlí třífázový model procesu učení jako pomůcku pro efektivní plánování procesu řízeného učení ve škole - argumentuje pro metody aktivního učení - doplňuje představované metody svými vlastními náměty a adaptacemi - plánuje zavádění těchto metod do školní praxe
Osnova
  • Metodický seminář využívá kooperativních technik, představuje vyučovací metody, ukazuje cesty k aktivizaci žáků, rozvíjí čtenářskou gramotnost, pracuje s klíčovými kompetencemi, plánováním hodin, hodnocením. Staví na konstruktivistickém pojetí výuky. Pod vedením vyučujícího budou studenti=třída realizovat jednotlivé postupy aplikovatelné v estetické výchově samostatně, ve dvojicích i ve skupinách. Po modelové hodině/ukázání metody vždy následuje její společný rozbor. Všechny činnosti budou probíhat na textech a tématech blízkých estetické výchově. Úvod, Minutový test, MYŠLENKOVÁ MAPA, požadavky na ukončení semináře, PĚTILÍSTEK
  • ALFA BOX, INSERT, konstruktivistický model E-U-R
  • KOOPERATIVNÍ BINGO, DVOJITÝ ZÁPISNÍK, POSLEDNÍ SLOVO PATŘÍ MNĚ, DIAMANT
  • TŘÍFÁZOVÝ ROZHOVOR, TURNAJ SKUPIN, tabulka E-U-R, plánování vlastních příprav
  • SNĚHOVÁ KOULE, SKLÁDANKOVÉ UČENÍ, ŘÍZENÉ ČTENÍ, BLOOMOVA TAXONOMIE VZDĚLÁVACÍCH CÍLŮ
  • 4 rohy + extrém, UČÍME SE NAVZÁJEM, plánování vlastních příprav
  • PÁROVÉ ČTENÍ, VOLNÉ PSANÍ, KOSTKA
  • KMENY A KOŘENY, skupinové konzultace a odevzdání příprav
  • Kolokvium spojené s písemnou reflexí
Literatura
  • Jeannie L. Steelová, Kurtis S. Meredith, Charles Temple, Scott Walter; adaptace Hana Košťálová, Nina Rutová, Irena Věříšová. Příručka I – VIII programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Praha : Kritické myšlení
  • Kritické listy č. 1-37 (vydává Kritické myšlení, o.s.)
  • Čítanka pro přemýšlivé učitelky a učitele. Praha: Kritické myšlení, 2007.
  • www.kritickemysleni.cz
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
  • GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
  • BERAN, Vít. Učím s radostí :zkušenosti, lekce, projekty. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 2003, 237 s. ISBN 80-86106-09-8. info
  • NOVOTNÝ, Petr, Hana KOŠTÁLOVÁ, Kateřina KUBEŠOVÁ a Ondřej HAUSENBLAS. RWCT pro vysokoškolské učitele. Učitelské listy : měsíčník Agentury Strom. Praha: Agentura Strom, 2001, roč. 8, č. 5, s. 6. ISSN 1210-6313. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
  • KOVALIKOVÁ, Susan a Karen OLSENOVÁ. Integrovaná tematická výuka :model : [výuka, která vychází z poznání, jak učit lidský mozek]. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995, 304 s. ISBN 80-901873-1-5. info
Metody hodnocení
Kolokvium a písemná reflexe
Navazující předměty
Informace učitele
FF:UEV_21 Aplikace programu RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení) v předmětu estetická výchova - rozšiřující, plánovací Předmět navazuje na „začátečnický“ seminář z letních semestrů 2010 a 2011 zaměřených spíše na aktivní vyzkoušení si sady metod programu RWCT a vhled do plánovacího modelu E-U-R. Literatura: • www.kritickemysleni.cz • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info • KOVALIKOVÁ, Susan a Karen OLSENOVÁ. Integrovaná tematická výuka :model : [výuka, která vychází z poznání, jak učit lidský mozek]. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995. 304 s. ISBN 80-901873-1-5. info • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 172 s. ISBN 80-7178-966-6. info • Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Edited by Helena Grecmanová - Eva Urbanovská. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2007. 178 s. ISBN 978-80-85783-73. info • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info • BERAN, Vít. Učím s radostí :zkušenosti, lekce, projekty. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 2003. 237 s. ISBN 80-86106-09-8. info
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022.