FF:UEV_11 RWCT v estetické výchově - Informace o předmětu
UEV_11 Aplikace programu RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení) v předmětu estetická výchova
Filozofická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 1/1. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Libor Kyncl (přednášející)
- Garance
- Mgr. Jan Špaček
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý sudý čtvrtek 10:50–14:05 N42
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- Učitelství estetické výchovy pro střední školy (program FF, N-SS) (3)
- Cíle předmětu
- Student: - aktivně se zapojuje do nabízených činností - vyzkouší si sadu metod aktivního učení a kritického myšlení, které je možné zařazovat do jednotlivých fází třífázového modelu procesu výuky a vhodně je kombinovat - promýšlí třífázový model procesu učení jako pomůcku pro efektivní plánování procesu řízeného učení ve škole - argumentuje pro metody aktivního učení - doplňuje představované metody svými vlastními náměty a adaptacemi - plánuje zavádění těchto metod do školní praxe
- Osnova
- Metodický seminář využívá kooperativních technik, představuje vyučovací metody, ukazuje cesty k aktivizaci žáků, rozvíjí čtenářskou gramotnost, pracuje s klíčovými kompetencemi, plánováním hodin, hodnocením. Staví na konstruktivistickém pojetí výuky. Pod vedením vyučujícího budou studenti=třída realizovat jednotlivé postupy aplikovatelné v estetické výchově samostatně, ve dvojicích i ve skupinách. Po modelové hodině/ukázání metody vždy následuje její společný rozbor. Všechny činnosti budou probíhat na textech a tématech blízkých estetické výchově. Úvod, Minutový test, MYŠLENKOVÁ MAPA, požadavky na ukončení semináře, PĚTILÍSTEK
- ALFA BOX, INSERT, konstruktivistický model E-U-R
- KOOPERATIVNÍ BINGO, DVOJITÝ ZÁPISNÍK, POSLEDNÍ SLOVO PATŘÍ MNĚ, DIAMANT
- TŘÍFÁZOVÝ ROZHOVOR, TURNAJ SKUPIN, tabulka E-U-R, plánování vlastních příprav
- SNĚHOVÁ KOULE, SKLÁDANKOVÉ UČENÍ, ŘÍZENÉ ČTENÍ, BLOOMOVA TAXONOMIE VZDĚLÁVACÍCH CÍLŮ
- 4 rohy + extrém, UČÍME SE NAVZÁJEM, plánování vlastních příprav
- PÁROVÉ ČTENÍ, VOLNÉ PSANÍ, KOSTKA
- KMENY A KOŘENY, skupinové konzultace a odevzdání příprav
- Kolokvium spojené s písemnou reflexí
- Literatura
- Jeannie L. Steelová, Kurtis S. Meredith, Charles Temple, Scott Walter; adaptace Hana Košťálová, Nina Rutová, Irena Věříšová. Příručka I – VIII programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Praha : Kritické myšlení
- Kritické listy č. 1-37 (vydává Kritické myšlení, o.s.)
- Čítanka pro přemýšlivé učitelky a učitele. Praha: Kritické myšlení, 2007.
- www.kritickemysleni.cz
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
- GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
- BERAN, Vít. Učím s radostí :zkušenosti, lekce, projekty. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 2003, 237 s. ISBN 80-86106-09-8. info
- NOVOTNÝ, Petr, Hana KOŠTÁLOVÁ, Kateřina KUBEŠOVÁ a Ondřej HAUSENBLAS. RWCT pro vysokoškolské učitele. Učitelské listy : měsíčník Agentury Strom. Praha: Agentura Strom, 2001, roč. 8, č. 5, s. 6. ISSN 1210-6313. info
- PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
- KOVALIKOVÁ, Susan a Karen OLSENOVÁ. Integrovaná tematická výuka :model : [výuka, která vychází z poznání, jak učit lidský mozek]. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995, 304 s. ISBN 80-901873-1-5. info
- Metody hodnocení
- Kolokvium a písemná reflexe
- Navazující předměty
- Informace učitele
- FF:UEV_21 Aplikace programu RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení) v předmětu estetická výchova - rozšiřující, plánovací Předmět navazuje na „začátečnický“ seminář z letních semestrů 2010 a 2011 zaměřených spíše na aktivní vyzkoušení si sady metod programu RWCT a vhled do plánovacího modelu E-U-R. Literatura: • www.kritickemysleni.cz • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info • KOVALIKOVÁ, Susan a Karen OLSENOVÁ. Integrovaná tematická výuka :model : [výuka, která vychází z poznání, jak učit lidský mozek]. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995. 304 s. ISBN 80-901873-1-5. info • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 172 s. ISBN 80-7178-966-6. info • Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Edited by Helena Grecmanová - Eva Urbanovská. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2007. 178 s. ISBN 978-80-85783-73. info • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info • BERAN, Vít. Učím s radostí :zkušenosti, lekce, projekty. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 2003. 237 s. ISBN 80-86106-09-8. info
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2013/UEV_11