FF:AJ22073 Jazyk v reklamě - Informace o předmětu
AJ22073 Jazyk v reklamě
Filozofická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. (plus 3 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jana Pelclová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé liché úterý 15:50–17:25 G21
- Předpoklady
- Knowledge of pragmatics and sociolinguistics, application of theoretical knowledge in discourse analysis of the given genre
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- The course is aimed at investigating advertising as a specific discourse type. The objective is to analyze advertising from the point of view of pragmatics and sociolinguistics (Holmes, Leech, Thomas, Mey) paying special attention to socio-pragmatic issues such as pragmatic principles, speech acts, social factors, synthetic personalization, etc. Students will work with all types of mass media advertisements (print, broadcast, Internet), and at the end of the course, they will be able to explain the persuasive startegies advertisers use in order to disguise the conative function with which every advertisement operates. Moreover, students will be able to interpret advertising as a controversial style the specification of which lies in its ability to mingle features of other functional styles.
- Osnova
- During the course, we will discuss and analyze the following topics: advertising as a specific form of communication (definition of principal terms)
- history and typology of advertising
- verbal and non-verbal communicative codes, pictorial-textual/textual-pictorial contextualization
- hybridization, spokenness vs. writtenness
- figurative language
- questions
- pragmatic principles
- speech acts, directness/indirectness
- politeness
- gender specification.
- Literatura
- SRPOVÁ, Hana. Knížka o reklamě. Vydání první. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2008, 196 stran. ISBN 9788073685331. info
- GODDARD, Angela. The language of advertising : written texts. 2nd ed. London: Routledge, 2002, x, 131 s. ISBN 0-415-27802-3. info
- ČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině, čeština v reklamě. Vyd. 1. Praha: Leda, 2000, 258 s. ISBN 8085927756. info
- HERMERÉN, Lars. English for sale : a study of the language of advertising. Lund: Lund University Press, 1999, 201 s. ISBN 9179665764. info
- MYERS, Greg. Words in ads. London: Edward Arnold, 1994. info
- COOK, Guy. The discourse of advertising. London: Routledge, 1992, xxi, 250. ISBN 0415041708. info
- SCHRØDER, Kim a Torben VESTERGAARD. The language of advertising. Oxford: Blackwell, 1992, x, 182. ISBN 063110741X. info
- Výukové metody
- classroom discussions and assignments
- Metody hodnocení
- Seminar assessment: assignments during the term (30%), final essay (5- 7 pages) at the end of the term (70%)
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky. - Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2013/AJ22073