FF:PG22B38 ICT ve vzdělávání II - Informace o předmětu
PG22B38 Informační a komunikační technologie ve vzdělávání II
Filozofická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Staudková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Lucie Homolová (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé sudé pondělí 9:10–10:45 L11
- Předpoklady
- PG12A20 Dějiny ped. a vzdělávání
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Předmět nemusí být určen pro I. ročník studia. Nutná konzultace s vyučujícím a kontrola aktuálního rozvrhu. - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, B-HS)
- Pedagogika (program FF, B-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět se zaměřuje primárně na internet, který díky svým rozličným službám nachází stále větší využití ve školách různých typů, ale i ve vzdělávání mimoškolním včetně celoživotního učení. V rámci semináře se proto zkoumají meze a možnosti využití internetu (webové stránky, e-mail, wiki, podcast, weblog, sociální sítě aj.) ve vzdělávání, v práci učitelů, ředitelů škol, stranou pozornosti nezůstávají ani otázky využití internetu v oblasti sociální pedagogiky a poradenství. Stěžejní část semináře se věnuje využití internetu ve vzdělávání a to jak v rovině teoretické, tak v rovině konkrétních projektů, v rámci nichž studenti na základě svých teoretických znalostí vyhledávají vzdělávací projekty (weby, programy apod.) na internetu a navrhují jejich možná využití v různých formách vyučování a učení. Seminární projekty pak mají charakter menších výzkumných projektů, které mají za cíl odhalit či identifikovat – možné – role internetu v různých formách vzdělávání nebo také to, jak může pomoci internet různým aktérům vzdělávání. Na konci tohoto kurzu by měli mít studenti přehled o obecných otázkách implementace internetu a jeho služeb do vzdělávání a možnostech zkoumání dané problematiky. Účastníci kurzu budou využívat nejen svoje znalosti a dovednosti v práci s počítačem, internetem apod., ale především svoje znalosti načerpané ze studijních materiálů, z obecné didaktiky a z rozličných pedagogických disciplín.
- Osnova
- Web 2.0 či internet II. generace – fenomén budoucnosti? Výukové technologie současnosti nebo budoucnosti? Podcasting, webquest, wikipedia, blog a další nástroje. Teorie, nástroje, technologie z pohledu uživatelů a možnosti pro vzdělávání Víceuživatelské virtuální prostředí (Multi User Virtual Environment) a jeho využití ve vzdělávání. Analýza webových stránek středních a základních škol. České školské portály. Analýza evropských projektů určených pro základní a střední školy (účel, financování, formy spolupráce, výsledky, význam pro školy aj.) založených na internetu. Internet v sociální pedagogice a poradenství. Webové projekty zaměřené na pedagogiku (pedagogický výzkum) u nás a ve světě. Internet (a síťové služby) ve vzdělávání dospělých. Přístupnost internetu různým skupinám hendikepovaných lidí (standardy W3C, WAI) + weby pro tyto skupiny lidí.
- Literatura
- povinná literatura
- ZOUNEK, Jiří. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 161 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-5123-2. info
- ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie. Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009, 172 s. ISBN 978-80-7315-187-4. info
- neurčeno
- How the Internet works (Orig.) : Jak pracuje Internet. info
- ŠVAŘÍČEK, Roman a Jiří ZOUNEK. E-learning ve vysokoškolské výuce pohledem empirického výzkumu. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia Paedagogica, U13. Brno: Masarykova univerzita, 2008, roč. 13, č. 1, s. 101-126. ISSN 1211-6971. Fulltext info
- ŠEĎOVÁ, Klára a Jiří ZOUNEK. Jak pracují dnešní učitelé s ICT? Učitelské listy. Praha: Agentura Strom, 2007, roč. 15, č. 3, s. 2-4. ISSN 1210-6313. info
- ŠVAŘÍČEK, Roman a Jiří ZOUNEK. Přesvědčení učitele jako klíčový faktor e-learningu. Kvalitativní výzkum vysokoškolské e-learningové výuky. In Sborník příspěvků z konference a soutěže eLearning 2007. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007, s. 454-460. ISBN 978-80-7041-573-3. info
- ZOUNEK, Jiří. E-learning a vzdělávání. Několik pohledů na problematiku e-learningu. Pedagogika. Praha: PedF UK, 2006, LVI, č. 4, s. 335-347. ISSN 0031-3815. info
- ZOUNEK, Jiří. E-learning z druhé strany: pohled studentů. In SCO 2005. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, s. 223-228. ISBN 80-210-3699-0. info
- BRÁZA, Jiří. Internet.cz : jak hledat a najít. 3. aktualizované vyd. Praha: Grada, 2001, 128 s. ISBN 8024790025. info
- RENDA, Miroslav. Český Internet a MS Internet Explorer 5 : podrobný průvodce začínajícího uživatele. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 260 s. ISBN 8071698466. info
- Český Internet Explorer 5. Edited by Miroslav Renda. 1. vyd. Praha: Grada, 1999, 125 s. ISBN 8071698458. info
- HLAVENKA, Jiří. Dělejte byznys na Internetu : jak využít Internet k prospěchu firmy i jednotlivce. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 1999, ix, 205. ISBN 8072261827. info
- SMEJKAL, Vladimír. Internet @ [tři paragrafy]. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 166 s. ISBN 8071697656. info
- PŘÍHODA, Petr a Jiří ZACPAL. Internet pro začátečníky. 2. vyd. Olomouc: Rubico, 1999, 193 s. : i. ISBN 80-85389-17-2. info
- TURZIK, Igor. Bezpečnost v síti Internet, realita a trendy. Brno, 1998, 49 s. info
- KASTNER, Aleš. Internet a intranet v prostředí Windows NT. [Praha]: GComp, 1998, 400 s. ISBN 80-85649-69-1. info
- ROSENOER, Jonathan. Cyberlaw : the law of the Internet. New York: Springer, 1997, xiv, 362. ISBN 0387948325. info
- KUBICA, Jan. Internet :efektivně. 1. vyd. Brno: CCB, 1997, 188 s. ISBN 80-85825-20-1. info
- Internet :[potřebné informace v kostce]. Vyd. 1. Praha: Ikar, 1997, 72 s. ISBN 80-7202-197-4. info
- VOJÁČEK, Josef. Internet ve vzdělávání. In Medacta 97. Nitra, SR: Ústav didaktickej technológie, 1997, s. 1126-1129. Zborník. ISBN 80-967339-9-0. info
- KOSEK, Jiří a Veronika JANÍKOVÁ. Internet : první kroky českého uživatele. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996, 125 s. ISBN 8071694215. info
- ŘÍHA, Petr. Internet :anglicko-český výkladový slovník. Ostrava: Montanex, 1996, 110 s. ISBN 80-85780-75-5. info
- Výukové metody
- vysvětlení zadání seminárních projektů; společná práce studentů na projektech; prezentace a diskuze o výsledcích projektů;
- Metody hodnocení
- Seminární projekt v písemné podobě; Prezentace v hodině; Písemná zpráva;
- Informace učitele
- http://elf.phil.muni.cz/elf/
Všechny základní informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Základní informace obsahují program kurzu, podmínky jeho absolvování, témata seminárních prací, požadavky na jejich zpracování, způsoby prezentace prací (jsou-li zadány) apod. Studenti jsou povinni se s těmito podmínkami seznámit. Termíny zkoušek jsou zveřejňovány v IS MU. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2013/PG22B38