UZPG41A86 Didaktika pedagogiky

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou lichou středu 9:10–12:25 pracovna
Předpoklady
UZPG41A85 Vybrané problémy
Didaktika pedagogiky I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V kurzu Didaktika pedagogiky II. se využívají znalosti z obecné didaktiky a Didaktiky pedagogiky I. Kurz je veden jako nácvik jednotlivých profesních dovedností učitele a tímto způsobem je formováno vlastní pojetí výuky. Na konci kurzu jsou studenti schopni reflektovat své dovednosti a své pojetí výuky.
Osnova
  • 1. Koncipování výuky předmětu Pedagogika na období jednoho školního roku podle vybraného školního vzdělávacího programu
  • 2. Příprava a vedení jedné vyučovací hodiny
  • 3. Vedení zpětné vazby
  • 4. Reflexe očekávání a požadavků ve vztahu ke studentům
  • 5. Sebereflexe vlastního vyučovacího stylu
Literatura
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Translated by Dana Lisá. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 375 s. ISBN 9788073679309. info
  • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
  • FENSTERMACHER, Gary D. a Jonas F. SOLTIS. Vyučovací styly učitelů. Translated by Karel Starý. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 124 stran. ISBN 9788073674717. info
  • REITMAYEROVÁ, Eva. Cílená zpětná vazba : metody pro vedoucí skupin a učitele. Illustrated by Věra Broumová. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 173 stran. ISBN 9788073673178. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Cesty dalšího vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2006, 230 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-114-6. info
  • Od implicitních teorií výuky k implicitním pedagogickým znalostem. Edited by Vlastimil Švec. Brno: Paido, 2005, 99 stran. ISBN 8073150921. info
  • MAREŠ, Jiří, Jan SLAVÍK, Tomáš SVATOŠ a Vlastimil ŠVEC. Učitelovo pojetí výuky. 1. vyd. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 91 s. : il. ISBN 80-210-1444-X. info
Výukové metody
Reflexe seminárních cvičení. Seminární cvičení probíhají formou mikrovyučování a skupinové reflexe vybraných výukových situací.
Metody hodnocení
ústní zkouška
Informace učitele
Za účelem optimálního průběhu kurzu je vyžadována 80% docházka. Studenti kombinovaného studia mají předepsáno celkově 8 hodin individuálního studia/konzultací, jehož součástí je studium učebních materiálů/opor v elektronické podobě. Studenti musejí průběžně plnit dva typy úkolů. Jde o skupinové úkoly koncepčního charakteru - analýza případně vlastní tvorba ŠVP, koncipování výuky předmětu Pedagogika na období jednoho školního roku podle vybraného školního vzdělávacího programu a na ně navazující individuální úkoly, které vyústí v mikrovýstup a vedení zpětné vazby na výstupy ostatních kolegů. Skupinové úkoly jsou odevzdávány vyučujícímu přímo v online výukovém prostředí Moodle a jsou zveřejňovány i ostatním studentům kurzu. Vyučující poskytuje studentům zpětnou vazbu přímo ve výukovém prostředí. Splnění skupnových úkolů je povinnou součástí studia a je zahrnováno do závěrečného hodnocení předmětu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.