VIKMB19 Interakce člověk-počítač (Human-computer Interaction)

Filozofická fakulta
jaro 2017
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Tomáš Bouda, Ph.D. (přednášející)
Bc. Petr Kalíšek (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Kubisová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 17:30–19:05 212
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
In Human-computer interaction course you will discover what usable product means to the user? How to make your design effective, efficient and satisfying for users in their contexts. We will talk about usability principles, process of interaction design itself and we will dive into several evaluation methods.
After the course, you will be able to analyze your users, their needs, tasks and their context using various task analyses tools. You will be familiar with rapid prototyping techniques using paper and digital mockups in order to quickly come up with your ideas. You will be able to critically evaluate your design and gather relevant feedback from your users.
Class is lectured in Czech. Concrete study plan will be discussed on first lecture.
Osnova
  • introduction: human-computer interaction, psychology aspect of interaction design
  • scenarios, personas, storyboard, paper prototyping
  • prototyping - digital mockups
  • evaluation
  • heuristic evaluation
  • direct manipulation
  • mobile applications
  • visual and information design
  • user testing
  • designing reading experience
  • emotional design
  • excursion
Literatura
    doporučená literatura
  • COOPER, Alan, Robert REIMANN, Dave CRONIN a Alan COOPER. About face 3: the essentials of interaction design. [3rd ed.], Completely rev. Indianapolis, IN: Wiley Pub., c2007, xxxv, 610 p. ISBN 04-700-8411-1.
  • 2. LAL, Rajesh. Digital design essentials: 100 ways to design better desktop, web, and mobile interfaces. pages cm. ISBN 9781592538034.
  • 3. BUXTON, William. Sketching user experience: getting the design right and the right design. San Francisco, CA: Morgan Kaufmann, 2007, p. cm. ISBN 01-237-4037-1.
  • JOHNSON, Jeff. Designing with the mind in mind : simple guide to understanding user interface design rules. Amsterdam: Morgan Kaufmann, 2010, xiv, 186. ISBN 9780123750303. info
  • KRUG, Steve. Nenuťte uživatele přemýšlet! : praktický průvodce testováním a opravou chyb použitelnost [sic] webu. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, 165 s. ISBN 9788025129234. info
  • SIMON, Herbert Alexander. The sciences of the artificial. 3rd ed. Cambridge, Mass.: MIT, 1996, xiv, 231. ISBN 9780262193740. info
  • HUTCHINS, Edwin. Cognition in the wild. Cambridge, Mass.: MIT, 1995, xvii, 381. ISBN 0262082314. info
Výukové metody
lectures, group project (will be specified)
Metody hodnocení
Will be specified
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019.