VIKMB19 Interakce člověk-počítač (Human-computer Interaction)

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Tomáš Bouda, Ph.D. (přednášející)
Ing. Lucie Homolová (pomocník)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marie Hradilová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 10:50–12:25 C128
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s teoretickými i praktickými znalostmi oboru Interakce člověk-počítač (Human-Computer Interaction). Studenti by měli být schopni po úspěšném absolvování předmětu: - definovat vědní obor HCI a znát historii a aktuální trendy v oblasti, - orientovat se v principech tvorby a evaluace uživatelsky zaměřeného designu, - rozpoznávat a využívat výhod distribuované kognice a vhodných mentálních modelů při navrhování rozhraní a interakce, - prakticky využívat metody pro identifikaci příležitostí k zlepšení a inovaci designu stávajících zařízení nebo pro návrh nových produktů (analýza uživatelských potřeb, persóny), - prakticky využívat nástroje pro design interaktivního prostředí (papírové prototypování, scénáře, storyboardy), - prakticky realizovat evaluaci prostředí dle standardizovaných metod a postupů.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu, definice, historie HCI a trendy, zadání týmových úkolů  2. Scénáře, persony, storyboardy, papirove prototypovani - cvičení 3. prototypovani - digitalni mock ups 4. heuristicka analyza I. 5. heuristicka analyza II.  6. přímá manipulace 7. mobilni aplikace 8. vizualni a informacni design 9. uživatelské testovani 10. design socialnich interakci 11. etika HCI 12. bussines plan a etika HCI 13. Prezentace týmových prací
Literatura
    doporučená literatura
  • NORMAN, Donald A. Design pro každý den. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2010, 271 s. ISBN 9788073633141. info
  • USEIT.COM - Usable Information technology: http://www.useit.com/
  • Designing for the Scent of Information: http://www.uie.com/reports/scent_of_information/
Výukové metody
Přednášky a týmové projekty.
Metody hodnocení
Student bude hodnocen na základě výsledku týmového projektu (max 50 b.)a na základě vlastní iniciativy (zpětné vazby k projektům ostatních týmů) (max 50 b.). K úspěšnému absolvování předmětu je třeba získat nejméně 65 bodů.
Další komentáře
Studijní materiály
Přednášky probíhají každý týden v Seminární učebně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.