FF:PSMA006 Školní psychologie - Informace o předmětu
PSMA006 Školní psychologie
Filozofická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každou sudou středu 10:00–11:40 B2.23
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSMA006/02: každou lichou středu 12:00–13:40 B2.23, A. Slezáčková, Z. Stránská - Předpoklady
- Předpoklady nezadány.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, N-PSYCH_)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s vybranými tématy Školní psychologie. Studenti získají vhled do současných teorií a dovednost je prakticky aplikovat.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu budou studenti schopni vysvětlit systém poradenské péče u nás v oblasti výchovy a vzdělávání; orientovat se v systému poradenské péče o děti i v sítích dalších odborníků a specialistů, se kterými je možné dále spolupracovat a konzultovat; orientovat se v legislativním rámci upravujícím činnost školního psychologa; umět aplikovat teoretické koncepty v konkrétních situacích; na modelových případech prokázat své znalosti přípravy na práci s klienty v rámci školního poradenství; orientovat se ve školní diagnostice; navrhnout a použít vhodné intervenční strategie pro řešení specifických problémů školské praxe; umět interpretovat výsledky modelových diagnostických a intervenčních situací.
- Osnova
- 1. Škola jako instituce - vývoj ve školství, legislativa, vnitřní a vnější síť školy. Podpůrný systém ve školství, jeho organizace a legislativa. Úkoly a vzájemná spolupráce poradenských pracovišť.
- 2. Historie školní psychologie a aktuální situace v ČR a v zahraničí. Asociace školní psychologie, odborné časopisy.
- 3. Profesní role školního a poradenského psychologa, specifika psychologické práce v rámci školy. Náplň práce školního psychologa.
- 4. Školní poradenské pracoviště. Školní psycholog, speciální pedagog, školním metodik prevence, třídní učitel - jejich role a vzájemná spolupráce. Etický kodex pracovníků ve školství.
- 5. Nové trendy ve psychologické diagnostice. Kvalitativní a kvantitativní metody v práci školního psychologa. Projektivní psychodiagnostické techniky. Screeningové metody. Dynamické testování, autentická diagnostika, diagnostika postavená na činnosti, portfolio, diagnostika postavená na kurikulu, diagnostika založená na hře.
- 6. Škola a rodina. Obraz rodiny, vztahová síť, styly výchovy. Spolupráce školy s rodinou. Konflikty mezi rodiči a jejich dopady. Zásady vedení rozhovoru se žáky, rodiči a pedagogy. Individuální konzultace se žákem.
- 7. Práce s třídními kolektivy. Psychosociální klima třídy. Činitelé ovlivňující klima školní třídy. Zjišťování třídního klimatu, možnosti a meze intervence. Klima školy.
- 8. Šikana ve třídě. Typy šikany, fáze šikany. Rizikové faktory vzniku šikany. Agresor a oběť šikany. Diagnostika, prevence a řešení šikany ve škole.
- 9. Kariérní poradenství pro žáky, kompetence škol a školských poradenských zařízení.
- 10. Interaktivní programy primární prevence. Intervence u žáků se SPUCH, zdravotně postižených žáků, nadaných žáků. Intervence u bilingvních žáků a žáků etnických a kulturních minorit. Prevence sociopatologických jevů a poruch chování.
- Literatura
- povinná literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005. 430 s. ISBN 8024610744
- BRAUN, Richard, Dana MARKOVÁ a Jana NOVÁČKOVÁ. Praktikum školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 214 s. ISBN 9788026201762. info
- KNOTOVÁ, Dana, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Šárka PORTEŠOVÁ, Martina HREJSEMNOU a Michaela VACKOVÁ. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 258 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2. info
- ŠTECH, Stanislav a Jana ZAPLETALOVÁ. Úvod do školní psychologie. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 230 stran. ISBN 9788026203681. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. Vydání druhé, aktualizova. Praha: Portál, 2011, 342 stran. ISBN 9788026200000. info
- doporučená literatura
- Turner, J. L. (2017). So, You Are a School Psychologist: A Guide for Interns and First Year Psychologist. Palm Springs, US: IJEP Press.
- GAJDOŠOVÁ, Eva. Školská psychológia a školský psychológ v 21. storočí. 1. vydanie. Eurokódex, 2015. 247 s. ISBN 978-80-8155-056-0.
- VALIHOROVÁ, Marta a LAJČIAKOVÁ, Janka. Školská psychológia a psychológ v škole. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, Univerzita Mateja Bela, 2014. 186 s. ISBN 978-80-554-0849-1.
- BERANOVÁ, Eva. Metodický průvodce výchovného poradce. Praha: Raabe, 2014, [130] s. ISBN 9788074960901. info
- GAJDOŠOVÁ, EVA. School psychology and school psychologist for the 21st century. Praha: Wolters Kluwer, 2014. info
- MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Výchovné poradenství. 2., přepracované vydání. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013, 363 stran. ISBN 9788074783562. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 9788026202257. info
- The Oxford handbook of school psychology. Edited by Melissa A. Bray - Thomas J. Kehle. New York: Oxford University Press, 2011, xx, 894. ISBN 9780199348404. info
- Practical handbook of school psychology : effective practices of the 21st century. Edited by Gretchen Gimpel Peacock - Ruth A. Ervin - Edward J. Dally - Kenneth W. London: The Guilford Press, 2010, xiii, 626. ISBN 9781593856977. info
- ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 325 s. ISBN 9788024727424. URL info
- LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele : o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 2., upr. vyd. Brno: Paido, 2008, 69 s. ISBN 9788073151690. info
- LAZAROVÁ, Bohumíra. Školní psychologie v České republice po roce 1989. Československá psychologie. Praha, 2008, LII, č. 5, s. 480-492. ISSN 0009-062X. URL info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
- Encyclopedia of school psychology. Edited by Steven W. Lee. Thousand Oaks: Sage Publications, 2005, xxix, 656. ISBN 0761930809. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
- KREJČÍŘOVÁ, Dana a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda. Vydání první. Praha: Portál, 2001, 791 stran. ISBN 8071785458. info
- Výukové metody
- Přednášky, semináře, diskuse.
- Metody hodnocení
- Písemný test (online) a esej s reflexí zkušeností a prezentací od hostů z praxe (cca 500 slov). Esej prosím vložte do Odevzdávárny v ISu do 30.5.2020.
- Informace učitele
- PŘEDNÁŠKY A SEMINÁŘE budou doplněny návštěvami hostů z praxe školní psychologie.
Přednášky - v sudé středy od 10:00 do 11:40 v B2.23:
P1: 4.3 doc. Alena Slezáčková
P2: 18.3. Mgr. Klára Procházková
P3: 1.4. Dr. Zdenka Stránská
P4: 15.4 Mgr. Juraj Matis
P5: 29.4. doc. Alena Slezáčková / Dr. Zdenka Stránská
Semináře - ve středu od 12 do 13:40 v B2.23:
S1: 11.3. (pro obě seminární skupiny): Mgr. Anežka Ondráčková
S2: 18.3. (pro obě seminární obě skupiny): Mgr. Eliška Čejková
S3: 1.4. (sem. skupina 1): Mgr. Tereza Hrušková
S3: 8.4. (sem. skupina 2): Mgr. Tereza Hrušková
S4: 15.4. (sem. skupina 1): Mgr. Juraj Matis
S4: 22.4. (sem. skupina 2): Mgr. Juraj Matis
S5: 29.4. (sem. skupina 1): Mgr. Martin Pírko
S5: 6.5. (sem. skupina 2): Mgr. Martin Pírko
Doporučujeme studentům využívat interaktivní osnovu předmětu Školní psychologie! - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2020/PSMA006