PSMA006 Školní psychologie

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Kateřina Koros Bartošová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Ondráčková Dacerová (přednášející)
Mgr. Michaela Fílová (cvičící)
Garance
PhDr. Kateřina Koros Bartošová, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 16:00–17:40 G24; a Pá 14. 4. 8:00–9:40 B2.13
Předpoklady
Předpoklady nezadány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s vybranými tématy Školní psychologie. Studenti získají vhled do současných teorií a dovednost je prakticky aplikovat.
Výstupy z učení
Na konci kurzu budou studenti schopni vysvětlit systém poradenské péče u nás v oblasti výchovy a vzdělávání; orientovat se v systému poradenské péče o děti i v sítích dalších odborníků a specialistů, se kterými je možné dále spolupracovat a konzultovat; orientovat se v legislativním rámci upravujícím činnost školního psychologa; umět aplikovat teoretické koncepty v konkrétních situacích; na modelových případech prokázat své znalosti přípravy na práci s klienty v rámci školního poradenství; orientovat se ve školní diagnostice; navrhnout a použít vhodné intervenční strategie pro řešení specifických problémů školské praxe; umět interpretovat výsledky modelových diagnostických a intervenčních situací.
Osnova
  • 1. Škola jako instituce - vývoj ve školství, legislativa, vnitřní a vnější síť školy. Podpůrný systém ve školství, jeho organizace a legislativa. Úkoly a vzájemná spolupráce poradenských pracovišť.
  • 2. Historie školní psychologie a aktuální situace v ČR a v zahraničí. Asociace školní psychologie, odborné časopisy.
  • 3. Profesní role školního a poradenského psychologa, specifika psychologické práce v rámci školy. Náplň práce školního psychologa.
  • 4. Školní poradenské pracoviště. Školní psycholog, speciální pedagog, školním metodik prevence, třídní učitel - jejich role a vzájemná spolupráce. Etický kodex pracovníků ve školství.
  • 5. Nové trendy ve psychologické diagnostice. Kvalitativní a kvantitativní metody v práci školního psychologa. Projektivní psychodiagnostické techniky. Screeningové metody. Dynamické testování, autentická diagnostika, diagnostika postavená na činnosti, portfolio, diagnostika postavená na kurikulu, diagnostika založená na hře.
  • 6. Škola a rodina. Obraz rodiny, vztahová síť, styly výchovy. Spolupráce školy s rodinou. Konflikty mezi rodiči a jejich dopady. Zásady vedení rozhovoru se žáky, rodiči a pedagogy. Individuální konzultace se žákem.
  • 7. Práce s třídními kolektivy. Psychosociální klima třídy. Činitelé ovlivňující klima školní třídy. Zjišťování třídního klimatu, možnosti a meze intervence. Klima školy.
  • 8. Šikana ve třídě. Typy šikany, fáze šikany. Rizikové faktory vzniku šikany. Agresor a oběť šikany. Diagnostika, prevence a řešení šikany ve škole.
  • 9. Kariérní poradenství pro žáky, kompetence škol a školských poradenských zařízení.
  • 10. Interaktivní programy primární prevence. Intervence u žáků se SPUCH, zdravotně postižených žáků, nadaných žáků. Intervence u bilingvních žáků a žáků etnických a kulturních minorit. Prevence sociopatologických jevů a poruch chování.
Literatura
    povinná literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005. 430 s. ISBN 8024610744
  • BRAUN, Richard, Dana MARKOVÁ a Jana NOVÁČKOVÁ. Praktikum školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 214 s. ISBN 9788026201762. info
  • KNOTOVÁ, Dana, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Šárka PORTEŠOVÁ, Martina HREJSEMNOU a Michaela VACKOVÁ. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 258 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2. info
  • ŠTECH, Stanislav a Jana ZAPLETALOVÁ. Úvod do školní psychologie. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 230 stran. ISBN 9788026203681. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. Vydání druhé, aktualizova. Praha: Portál, 2011, 342 stran. ISBN 9788026200000. info
    doporučená literatura
  • Turner, J. L. (2017). So, You Are a School Psychologist: A Guide for Interns and First Year Psychologist. Palm Springs, US: IJEP Press.
  • GAJDOŠOVÁ, Eva. Školská psychológia a školský psychológ v 21. storočí. 1. vydanie. Eurokódex, 2015. 247 s. ISBN 978-80-8155-056-0.
  • VALIHOROVÁ, Marta a LAJČIAKOVÁ, Janka. Školská psychológia a psychológ v škole. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, Univerzita Mateja Bela, 2014. 186 s. ISBN 978-80-554-0849-1.
  • BERANOVÁ, Eva. Metodický průvodce výchovného poradce. Praha: Raabe, 2014, [130] s. ISBN 9788074960901. info
  • GAJDOŠOVÁ, EVA. School psychology and school psychologist for the 21st century. Praha: Wolters Kluwer, 2014. info
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Výchovné poradenství. 2., přepracované vydání. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013, 363 stran. ISBN 9788074783562. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 9788026202257. info
  • The Oxford handbook of school psychology. Edited by Melissa A. Bray - Thomas J. Kehle. New York: Oxford University Press, 2011, xx, 894. ISBN 9780199348404. info
  • Practical handbook of school psychology : effective practices of the 21st century. Edited by Gretchen Gimpel Peacock - Ruth A. Ervin - Edward J. Dally - Kenneth W. London: The Guilford Press, 2010, xiii, 626. ISBN 9781593856977. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele : o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 2., upr. vyd. Brno: Paido, 2008, 69 s. ISBN 9788073151690. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Školní psychologie v České republice po roce 1989. Československá psychologie. Praha, 2008, LII, č. 5, s. 480-492. ISSN 0009-062X. URL info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
  • Encyclopedia of school psychology. Edited by Steven W. Lee. Thousand Oaks: Sage Publications, 2005, xxix, 656. ISBN 0761930809. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
  • KREJČÍŘOVÁ, Dana a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda. Vydání první. Praha: Portál, 2001, 791 stran. ISBN 8071785458. info
Výukové metody
Přednášky, semináře, diskuse.
Metody hodnocení
Minimálně 80% účast ve výuce, ústní zkouška.
Informace učitele
PŘEDNÁŠKY A SEMINÁŘE budou doplněny návštěvami hostů z praxe školní psychologie.
Doporučujeme studentům využívat interaktivní osnovu předmětu Školní psychologie!
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.