FF:PSMA006 Školní psychologie - Informace o předmětu
PSMA006 Školní psychologie
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Kateřina Koros Bartošová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Ondráčková Dacerová (přednášející)
Mgr. Martin Ptáček (cvičící)
Mgr. Zuzana Zimová (cvičící)
Bc. et Bc. Aneta Adjei (pomocník)
Mgr. Bc. Jakub Alizey (pomocník)
Bc. Hana Bojanovská (pomocník)
Bc. Anna Ertlová (pomocník)
Bc. Karolína Goišová (pomocník)
Bc. Aneta Gronová (pomocník)
Adéla Charvátová (pomocník)
Bc. Kamila Klokočníková (pomocník)
Bc. Anna Košařová (pomocník)
Bc. Anežka Mikolajková (pomocník)
Bc. Marcela Neuwirthová (pomocník)
Bc. Tereza Nossek, DiS. (pomocník)
Bc. Anežka Novotná (pomocník)
Bc. Laura Pečnerová (pomocník)
Dominika Petrilová (pomocník)
Karolína Veličková (pomocník) - Garance
- PhDr. Kateřina Koros Bartošová, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 16:00–17:40 B2.43, kromě St 17. 4.
- Předpoklady
- Předpoklady nezadány.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, N-PSYCH_)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s vybranými tématy Školní psychologie. Studenti získají vhled do práce školního psychologa, pochopí jeho pozici v systému školy a poradenském systému. Dále budou v první polovině kurzu probírána klíčová témata práce školního psychologa a to vzhledem k práci s dětmi a dospívajícími, ale i rodiči a učiteli. V druhé části kurzu se zaměříme na práci s kolektivy - tedy měření třídního klimatu, vytváření a udržení pozitivního klimatu, šetření šikany, práce se třídou, ve které se objevuje šikana.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu budou studenti schopni vysvětlit systém poradenské péče u nás v oblasti výchovy a vzdělávání; orientovat se v systému poradenské péče o děti i v sítích dalších odborníků a specialistů, se kterými je možné dále spolupracovat a konzultovat; orientovat se v legislativním rámci upravujícím činnost školního psychologa; umět aplikovat teoretické koncepty v konkrétních situacích; na modelových případech prokázat své znalosti přípravy na práci s klienty v rámci školního poradenství; orientovat se ve školní diagnostice; navrhnout a použít vhodné intervenční strategie pro řešení specifických problémů školské praxe; umět interpretovat výsledky modelových diagnostických a intervenčních situací.
- Osnova
- 1. Škola jako instituce - vývoj ve školství, legislativa, vnitřní a vnější síť školy. Podpůrný systém ve školství, jeho organizace a legislativa. Úkoly a vzájemná spolupráce poradenských pracovišť.
- 2. Historie školní psychologie a aktuální situace v ČR a v zahraničí. Asociace školní psychologie, odborné časopisy.
- 3. Profesní role školního a poradenského psychologa, specifika psychologické práce v rámci školy. Náplň práce školního psychologa.
- 4. Školní poradenské pracoviště. Školní psycholog, speciální pedagog, školním metodik prevence, třídní učitel - jejich role a vzájemná spolupráce. Etický kodex pracovníků ve školství.
- 5. Nové trendy ve psychologické diagnostice. Kvalitativní a kvantitativní metody v práci školního psychologa. Projektivní psychodiagnostické techniky. Screeningové metody. Dynamické testování, autentická diagnostika, diagnostika postavená na činnosti, portfolio, diagnostika postavená na kurikulu, diagnostika založená na hře.
- 6. Škola a rodina. Obraz rodiny, vztahová síť, styly výchovy. Spolupráce školy s rodinou. Konflikty mezi rodiči a jejich dopady. Zásady vedení rozhovoru se žáky, rodiči a pedagogy. Individuální konzultace se žákem.
- 7. Práce s třídními kolektivy. Psychosociální klima třídy. Činitelé ovlivňující klima školní třídy. Zjišťování třídního klimatu, možnosti a meze intervence. Klima školy.
- 8. Šikana ve třídě. Typy šikany, fáze šikany. Rizikové faktory vzniku šikany. Agresor a oběť šikany. Diagnostika, prevence a řešení šikany ve škole.
- 10. Interaktivní programy primární prevence. Prevence sociopatologických jevů a poruch chování.
- Literatura
- povinná literatura
- ROLLNICK, Stephen a Hana ANTONÍNOVÁ. Motivační rozhovory ve škole. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 183 stran. ISBN 9788026212744. info
- Practical handbook of school psychology : effective practices of the 21st century. Edited by Gretchen Gimpel Peacock - Ruth A. Ervin - Edward J. Dally - Kenneth W. London: The Guilford Press, 2010, xiii, 626. ISBN 9781593856977. info
- PRAŠKO, Ján a Hana PRAŠKOVÁ. Asertivitou proti stresu. 2., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2007, 277 stran. ISBN 9788024716978. URL info
- doporučená literatura
- Turner, J. L. (2017). So, You Are a School Psychologist: A Guide for Interns and First Year Psychologist. Palm Springs, US: IJEP Press.
- BRAUN, Richard, Dana MARKOVÁ a Jana NOVÁČKOVÁ. Praktikum školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 214 s. ISBN 9788026201762. info
- ŠTECH, Stanislav a Jana ZAPLETALOVÁ. Úvod do školní psychologie. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 230 stran. ISBN 9788026203681. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. Vydání druhé, aktualizova. Praha: Portál, 2011, 342 stran. ISBN 9788026200000. info
- The Oxford handbook of school psychology. Edited by Melissa A. Bray - Thomas J. Kehle. New York: Oxford University Press, 2011, xx, 894. ISBN 9780199348404. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
- Výukové metody
- Přednášky, semináře, diskuse.
- Metody hodnocení
- zápočtový test, ústní zkouška.
- Informace učitele
- PŘEDNÁŠKY A SEMINÁŘE budou doplněny návštěvami hostů z praxe školní psychologie.
Doporučujeme studentům využívat interaktivní osnovu předmětu Školní psychologie! - Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/phil/jaro2024/PSMA006/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/PSMA006