PBB005 Teorie a metody sociální práce

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními pojmy, teoretickými východisky a metodami sociální práce. Kurz studenty uvede do soudobých teoretických modelů sociální intervence (sociální práce) a naznačí jim možnosti jejich praktické aplikace. Studenti získají představu o sociální práci jako o multiparadigmatickém oboru, jehož podstatným rysem je integrující přístup v poznávání sociálních problémů, ale i v přímé práci s klienty.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- chápat aspekty sociální práce jako vědní disciplíny a praktické profese,
- definovat klíčové profesní cíle sociální práce;
- objasnit základní teoretické přístupy a paradigmata sociální práce,
- kriticky používat metody a techniky sociální práce,
- použít dané teorie pro svůj vlastní profesní seberozvoj,
- aplikovat teoretické principy na praktické problémy v oblasti sociální práce.
Osnova
  • Úvod do problematiky sociální práce. Má sociální práce své dějiny? Sociální práce a industriální revoluce. Co to je sociální práce? Sociální práce jako věda a umění. Sociální práce jako profese.
  • Cíl sociální práce. Aktivity sociální práce. Východiska a charakteristiky sociální práce. Některá vývojová dilemata sociální práce. Sociální práce a příbuzné obory. Moderní sociální práce a teorie.
  • Charakter teorií v sociální práci. Úloha teorie v sociální práci. Druhy teorií v sociální práci. Výzkumy aplikace teorie sociální práce v praxi. Analýza teorií.
  • Psychosociální přístup a přístup orientovaný na úkoly, fáze a techniky v jednotlivých fázích.
  • Humanistické a existenciální perspektivy I. - existencialistické, humanistické pojetí sociální práce v souvislostech, východiska humanistické a existencionální teorie sociální práce, přístup orientovaný na klienta, transakční analýza, existencialismus a sociální práce.
  • Humanistické a existenciální perspektivy II. - existenciální analýza, svoboda a odpovědnost, otázka po smyslu života, smysl života, hodnoty, noogenní dynamika, osud, čas, utrpení a smrt; odmítnutí redukcionismu, dimenzionální ontologie, logoterapie (logoterapie jako umění, ztah logoterapie a náboženství, vztah ke klientovi, specifické techniky logoterapie).
  • Sociálně psychologické a komunikační modely.
  • Systemický a narativní přístup, teorie rolí, etiketizační teorie (labelling), teorie komunikace v sociální práci. Strategická terapie - vybrané pojmy strategického přístupu. Čtyři způsoby řešení problému.
  • Kognitivně behaviorální teorie - behaviorální teorie, behaviorální techniky, role sociálního pracovníka, kognitivně behaviorální koncept a sociální práce.
  • Komunitní sociální práce - komunita, definice komunitní práce, cíle komunitní práce, základní charakteristiky komunitní práce, přístupy ke komunitní práci a její metody, fáze komunitní práce.
  • Terénní sociální práce - cíle terénní práce, typy terénní sociální práce, typy problémů, kde intervenují terénní sociální pracovníci.
  • Antiopresivní přístupy - vymezení, menšiny ve společnosti, oprese, aulo Freire - pedagogika osvobození.
Literatura
    povinná literatura
  • PAYNE, Malcolm. Modern social work theory. 4th edition. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2014. ISBN 978-0-230-24960-8.
  • NAVRÁTIL, Pavel. Vybrané teorie sociální práce. In MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, s. 183-260. ISBN 80-7178-473-7. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.
  • Competence in social work practice : a practical guide for students and professionals. Edited by Kieran O’Hagan. 2nd ed. London: Jessica Kingsley Publishers, 2007, 256 s. ISBN 9781843104858. info
    doporučená literatura
  • MATOUŠEK, Oldřich, Alois KŘIŠŤAN, Libor MUSIL a Martin SMUTEK. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
  • MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
  • FRANKL, Viktor Emil. Lékařská péče o duši: základy logoterapie a existenciální analýzy. Brno: Cesta, 1996. ISBN 80-85319-50-0.
  • BARTLETT, Harriett M. Social work practice in the health field. Silver Spring: National association of social workers, c1961.
  • FRANKL, Viktor Emil. A přesto říci životu ano: psycholog prožívá koncentrační tábor. 4. vydání. V Kostelním Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2016. Osudy. ISBN 978-80-7195-868-0.
  • MATOUŠEK, Oldřich, Pavla KODYMOVÁ a Jana KOLÁČKOVÁ. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0.
  • SCHLIPPE, Arist von a Jochen SCHWEITZER. Systemická terapie a poradenství. Brno: Cesta, 2006. ISBN 80-7295-082-7.
  • LUDEWIG, Kurt. Základy systemické terapie. Praha: Grada, 2011. Psyché. ISBN 978-80-247-3521-4.
  • ŠEVČÍKOVÁ, Stanislava. Mezinárodní a český kontext Globálních kvalifikačních standardů vzdělávání v sociální práci vydaných IFSW a IASSW. Sociální práce/Sociálna práca, Brno: ASVSP, 2007, roč. 6, č. 4, s. 49-54. ISSN 1213-6204.
  • MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-739-8.
  • ŠEVČÍKOVÁ, Stanislava. Logoterapie v sociální práci. Psychologie dnes, Praha: Portál, 2006, roč.XII., č.1, s. 30-32. ISSN 1212-9607.
  • ŠEVČÍKOVÁ, Stanislava. Latin America´ s liberation movement, its topicality, and of its possible application in social work. Časopis Sociální práce|Sociálna práca, Brno: ASVSP, 2009, roč. 8, č. 4, s. 96-104. ISSN 1213-6204.
  • ŠEVČÍKOVÁ, Stanislava. Systemická sebezkušenost jako exprese respektu, krásy a užitku. In Monika Punová, Jitka Navrátilová. Praktické vzdělávání v sociální práci optikou resilienčního konceptu. 1. vyd. Brno: MUNI Press: Centrum praktických a evaluačních
  • KRILL, Donald F. Existential social work. New York: Free Press, c1978. Treatment approaches in the human services. ISBN 0-02-917830-4.
  • FRANKL, Viktor Emil. Vůle ke smyslu: vybrané přednášky o logoterapii. 2. čes. vyd. Brno: Cesta, 1997.
  • BEVERLEY, Audrey a Aidan WORSLEY. Learning and teaching in social work practice. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2007, xii, 206. ISBN 1403994145. info
  • BEDNÁŘOVÁ, Zdena Zuzana a Lubomír PELECH. Slabikář sociální práce na ulici : supervize, streetwork, financování. První vydání. Brno: Doplněk, 2003, 99 stran. ISBN 8072391488. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, hraní rolí, sebezkušenostní cvičení, kazuistiky, mentoring, práce s textem.
Metody hodnocení
Závěrečná písemná zkouška složená z otevřených a uzavřených otázek (k úspěšnému složení zkoušky musí student získat alespoň 60 % z maxima bodů), esej na téma reflexe monografie z oblasti teorie sociální práce v rozsahu min. 5 normostran.
Studijní opora
https://elf.phil.muni.cz
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.