FF:PBB105 Environmentální výchova - Informace o předmětu
PBB105 Environmentální výchova
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michal Medek (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 1/20 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-SOPP_)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zprostředkovat studentům vhled do oblasti dramatické výchovy, přesahů do dalších výchovných a uměleckých předmětů a zařazení předmětu do současného kurikula. Studenti se seznámí s hlavními metodami a formami dramatické výchovy a s možnostmi její aplikace do dalších oblastí pedagogické práce. V průběhu kurzu se prostřednictvím vlastní zkušenosti seznámí se základními předpoklady dramatického jednání, s dramatickým a s inscenačním procesem a s technikami recepce a reflexe dramatických umění.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- pojmenovat pedagogické a sociální cíle dramatické výchovy
- používat základní techniky dramatické výchovy ve výchově/sociální prevenci
- pojmenovat společné prvky dramatické výchovy a dalších pedagogických koncepcí založených na učení prostřednictvím prožitku
- reflektovat prožitek a nalézt jeho přesah do současného světa a života - Osnova
- 1. Vymezení základních cílů a principů DV
- 2. Umístění DV mezi ostatními výchovami, vztah s OSV a zkušenostně reflektivním učením
- 3. Strukturované drama - zkoumání tématu nebo příběhu skrz drama
- 4. Dramatická výchova v zájmovém vzdělávání – systém dětského, studentského a dospělého divadla
- 5. Možnosti DV ve vzdělávání, zařazení do současného kurikula
- 6. DV ve speciální pedagogice, zdravotnictví a sociálních službách (zdravotní klauni, Divadlo Fórum, dramaterapie...)
- Literatura
- povinná literatura
- MORGANOVÁ, Norah a Julia SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu :hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
- MACHKOVÁ, Eva. Základy dramatické výchovy. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 157 stran. info
- doporučená literatura
- VALENTA, Josef. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha: ISV nakladatelství, 199 s. ISBN 80-85866-06-4. info
- WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací (Variant.) : Výchova dramatickou improvizací. info
- JENNINGS, Sue. Úvod do dramaterapie : divadlo a léčba : Ariadnina nit. Translated by Štěpán Smolík. 1. vydání. Praha: Asociace dramaterapeutů České republiky v Nakladatelství Jalna, 2014, 144 stran. ISBN 9788026067832. info
- Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Edited by Eva Machková. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 187 stran. ISBN 9788026203742. info
- Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky. Edited by Eva Machková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 149 s. ISBN 9788026200932. info
- ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh : tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 1. vydání. Praha: Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, 2007, 103 stran. ISBN 9788073310967. info
- MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova : didaktika dramatické výchovy. 2. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007, 223 stran. ISBN 9788073310899. info
- ULRYCHOVÁ, Irina, Vlasta GREGOROVÁ a Hana ŠVEJDOVÁ. Hrajeme si s pohádkami : dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 117 s. ISBN 8071783552. info
- MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 8., rozš. vyd. Praha: Artama, 1999, 153 s. ISBN 80-7068-105-5. info
- BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů : kartotéka pro loutkaře a neloutkaře, kteří si umění hrát- [Budínská, 1992]. 1. vyd. Praha: Gamma, 1992, 127 s. ISBN 80-900145-4-2. info
- Výukové metody
- Interaktivní semináře (s využitím metod: hraní rolí, improvizace, práce s hlasem a tělem, simulace, diskuse) a workshop.
- Metody hodnocení
- Závěrečné hodnocení probíhá formou společného rozhovoru, při kterém studenti reflektují možnost použití dramatického výchovy v různých oblastech výchovy. Podmínkou je také návštěva praktické ukázky DV v některém zařízení či typu školy a písemná reflexe této návštěvy. Podmínky pro získání kreditů: průběžná příprava na semináře, aktivní účast na seminářích, návštěva praktické ukázky a její písemná reflexe.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/PBB105