PSB_512 Kazuistický seminář - úvod

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Tatjana Bláhová (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
Čt 16:40–18:15 C41
Předpoklady
Předpokládá se znalost témat a literatury k předmětu Vývojová psychologie, aktivní účast na seminářích a zpracování závěrečné písemné práce v rozsahu nejméně tří stran.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Program I. cyklu jehož cílem je v přehledu seznámit studenty se základní problematikou psychologického vyšetření především v poradenské praxi a formou praktických cvičení zprostředkovat základní osobní zkušenost z práce s klienty i jejich rodiči. Studenti získají: - úvodní zkušenost práce s klinickými metodami /pozorování, rozhovor, anamnéza/, včetně osobní reflexe - orientaci v obsahu i úskalích psychologického vyšetření - informace o možnostech realizace závěrů psychologické práce /vyšetření, terapeutické práce/ - pro klienta, rodinu, společenské instituce
Osnova
  • - Úvod do problematiky: specifika poradenské praxe, průběh psychologického vyšetření, závěry z vyšetření a možnosti jejich realizac, - Umění navázání kontaktu s klientem i s rodiči /specifika,úskalí, zkušenosti/ - Práce s rodiči /typy výchovy v rodině, sdělování závěrů a výsledků vyšetření, možnosti terapeutické práce/ - Možnosti práce ve školském systému /učitelé, výchovní poradci, školní psychologové...../
Literatura
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006, 603 s. ISBN 8024710498. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
Metody hodnocení
Výuka probíhá jednou týdně po dobu semestru, předpokládá se aktivní účast na povinných seminářích, realizace zadání domácích úkolů, skupinové diskuse. Pro úspěšné ukončení předmětu je nutné vypracování závěrečné písemné práce v rozsahu zhruba tří stran /rozpracování jednoho z probíraných a diskutovaných témat seminářů/: - s teoretickým zameřením: např. rozpracování zvolené klinické metody, typu výchovného přístupu v rodině atd; včetně uvedení literatury - rozpracování prakticky realizované techniky /např. pozorování atd./: popis situace, průběh, diagnostické hypotézy, osobní reflexe
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Poznámka k periodicitě výuky: liché roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015.