PSB_512 Kazuistický seminář - úvod

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Tatjana Bláhová (přednášející)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 14:10–15:45 C51
Předpoklady
Předpokládá se znalost témat a literatury k předmětum PSA 019, PSA O36 - Vývojová psychologie I, II, aktivní účast na seminářích a zpracování závěrečné písemné práce v rozsahu nejméně tří stran.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Program I. cyklu jehož cílem je v přehledu seznámit studenty se základní problematikou psychologického vyšetření především v poradenské praxi a formou praktických cvičení zprostředkovat základní osobní zkušenost z práce s klienty i jejich rodiči. Studenti získají: - úvodní zkušenost práce s klinickými metodami (pozorování, rozhovor, anamnéza), včetně osobní reflexe - orientaci v obsahu i úskalích psychologického vyšetření - informace o možnostech realizace závěrů psychologické práce (vyšetření, terapeutické práce) - pro klienta, rodinu i společenské instituce
Osnova
  • - Úvod do problematiky: specifika poradenské praxe, průběh psychologického vyšetření, závěry z vyšetření a možnosti jejich realizac, - Umění navázání kontaktu s klientem i s rodiči (specifika,úskalí, zkušenosti) - Práce s rodiči (typy výchovy v rodině, sdělování závěrů a výsledků vyšetření, možnosti terapeutické práce) - Možnosti práce ve školském systému (učitelé, výchovní poradci, školní psychologové.....)
Literatura
    doporučená literatura
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2006, 603 stran. ISBN 8024710498. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
Výukové metody
Výuka probíhá jednou týdně po dobu semestru (přednáška, cvičení), předpokládá se aktivní účast na povinných seminářích, realizace zadání domácích úkolů, skupinová diskuse.
Metody hodnocení
Pro úspěšné ukončení předmětu je nutné vypracování závěrečné písemné práce v rozsahu zhruba tří stran (rozpracování jednoho z probíraných a diskutovaných témat seminářů): - s teoretickým zameřením: např. rozpracování zvolené klinické metody, typu výchovného přístupu v rodině atd; včetně uvedení literatury - rozpracování prakticky realizované techniky (např. pozorování atd.): popis situace, průběh, diagnostické hypotézy, osobní reflexe
Informace učitele
Poslední změna provedena 16.5.2012, T. Bláhová
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Poznámka k periodicitě výuky: liché roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015.