PSB_512 Kazuistický seminář - úvod

Filozofická fakulta
podzim 2010
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Tatjana Bláhová (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 11:40–13:15 C51
Předpoklady
Předpokládá se znalost témat a literatury k předmětum PSA 019, PSA O36 - Vývojová psychologie I, II, aktivní účast na seminářích a zpracování závěrečné písemné práce v rozsahu nejméně tří stran.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Program I. cyklu jehož cílem je v přehledu seznámit studenty se základní problematikou psychologického vyšetření především v poradenské praxi a formou praktických cvičení zprostředkovat základní osobní zkušenost z práce s klienty i jejich rodiči. Studenti získají: - úvodní zkušenost práce s klinickými metodami /pozorování, rozhovor, anamnéza/, včetně osobní reflexe - orientaci v obsahu i úskalích psychologického vyšetření - informace o možnostech realizace závěrů psychologické práce /vyšetření, terapeutické práce/ - pro klienta, rodinu i společenské instituce
Osnova
  • - Úvod do problematiky: specifika poradenské praxe, průběh psychologického vyšetření, závěry z vyšetření a možnosti jejich realizac, - Umění navázání kontaktu s klientem i s rodiči /specifika,úskalí, zkušenosti/ - Práce s rodiči /typy výchovy v rodině, sdělování závěrů a výsledků vyšetření, možnosti terapeutické práce/ - Možnosti práce ve školském systému /učitelé, výchovní poradci, školní psychologové...../
Literatura
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006, 603 s. ISBN 8024710498. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
Výukové metody
Výuka probíhá jednou týdně po dobu semestru /přednáška, cvičení/, předpokládá se aktivní účast na povinných seminářích, realizace zadání domácích úkolů, skupinová diskuse.
Metody hodnocení
Pro úspěšné ukončení předmětu je nutné vypracování závěrečné písemné práce v rozsahu zhruba tří stran /rozpracování jednoho z probíraných a diskutovaných témat seminářů/: - s teoretickým zameřením: např. rozpracování zvolené klinické metody, typu výchovného přístupu v rodině atd; včetně uvedení literatury - rozpracování prakticky realizované techniky /např. pozorování atd./: popis situace, průběh, diagnostické hypotézy, osobní reflexe
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Poznámka k periodicitě výuky: liché roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015.