FF:PSA_035 Pedagogická psychologie II - Informace o předmětu
PSA_035 Pedagogická psychologie II
Filozofická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Kateřina Koros Bartošová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Tlapáková (cvičící)
Mgr. Martin Kalník (pomocník) - Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé liché úterý 10:50–12:25 C33, každou lichou středu 9:10–10:45 C42, každou lichou středu 14:10–15:45 C33 a každou sudou středu 10:50–12:25 C51, každou sudou středu 15:50–17:25 C33
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSA_035/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Koros Bartošová, V. Tlapáková
PSA_035/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Koros Bartošová, V. Tlapáková
PSA_035/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Koros Bartošová, V. Tlapáková
PSA_035/04: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Koros Bartošová, V. Tlapáková
PSA_035/05: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Koros Bartošová, V. Tlapáková - Předpoklady
- PSA_0SZ Souborná zkouška && PSA_022 Pedagogická psychologie I
PSA_022 Pedagogická psychologie I - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Pedagogická psychologie zkoumá psychologické zákonitosti změn, které v subjektu působí výchovný a vzdělávací proces. Studenti se seznámí se základními a nejnovějšími poznatky této speciální psychologické vědní disciplíny a s možnostmi aplikace jejích teoretických poznatků v každodenním procesu učení, výchovy a sebevýchovy jedince. Předpokládá se zlepšení sebepoznání a poznání žáků, zkvalitnění vlastních metod úspěšného učení, poznání vlastního stylu učení a jeho korekce, zlepšení dovednosti sociálního kontaktu se žáky, dovednost výběru a využívání adekvátních metod výchovy a sebevýchovy.
- Osnova
- PŘEDNÁŠKY:
- 1. Pedagogicko-psychologická charakteristika žáka. Zásady a doporučení pro vypracování. Pedagogická psychologie ve školní praxi - etický kodex, legislativa, spolupráce s institucemi.
- 2. Psychologie osobnosti učitele: některé typologie učitelských osobností, vývoj a utváření osobnosti učitele, úskalí ve vývoji osobnosti učitele. Vyučovací styly učitelů. Vztahy mezi učiteli a žáky a jejich utváření.
- 3. Efektivní metody aktivního vyučování.
- 4. Videotrénink.
- 5. Odlišné dítě ve třídě - otázky integrace, inkluze, specifických potřeb, národnosti a etnika
- 6. Psychologie výchovy a sebevýchovy. Pozitivní edukace: Rozvoj silných stránek charakteru a morálního vědomí žáků.
- SEMINÁŘE:
- 1. Klima školní třídy. Sociální klima školy. Přístupy ke zkoumání klimatu, měření a ovlivňování klimatu třídy.
- 2. Psychologický rozbor výchovných obtíží. Šikana a kyberšikana.
- 3. Dětská kresba jako diagnostický nástroj
- 4. Další techniky individuální práce školního psychologa s dítětem.
- 5. Kariérové a individuální poradenství.
- Literatura
- povinná literatura
- ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
- Štech, S., Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha: Portál.
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, s.r.o., 2013. 704 s. ISBN 978-80-262-0174-8.
- BOURCET, Stéphane a Isabelle GRAVILLON. Šikana ve škole, na ulici, doma : jak bránit své dítě... : praktický průvodce pro rodiče, pedagogy a vychovatele. Translated by Martina Vančurová. 1. vydání. Praha: Albatros, 2006, 71 stran. ISBN 8000015528. info
- KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 151 stran. ISBN 8071789453. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
- doporučená literatura
- Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
- Ďurič, L., Grác, J., Štefanovič, J.: Pedagogická psychológia. SPN, Bratislava 1988, 1990, 1991.
- ĎURIČ, Ladislav a Jozef ŠTEFANOVIČ. Psychológia pre učitel'ov. 2. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1977, 592 s. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
- DAŘÍLEK, Pavel a Pavel KUSÁK. Pedagogická psychologie. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 234 s. ISBN 8070678372. info
- KUSÁK, Pavel a Pavel DAŘÍLEK. Pedagogická psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 234 s. ISBN 8024402947. info
- PRŮCHA, Jan a Roman ŠVAŘÍČEK. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu. Pedagogická orientace. Brno: ČSPd - Konvoj, 2009, roč. 19, č. 2, s. 89-105, 12 s. ISSN 1211-4669. Fulltext info
- SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Vydání první. Praha: Portál, 2009, 150 stran. ISBN 9788073672461. info
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 395 s. ISBN 9788073676476. info
- FENSTERMACHER, Gary D. a Jonas F. SOLTIS. Vyučovací styly učitelů. Translated by Karel Starý. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 124 stran. ISBN 9788073674717. info
- AUGER, Marie-Thérèse a Christiane BOUCHARLAT. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Translated by Lucie Hučínová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 121 s. ISBN 8071789070. info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
- ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
- neurčeno
- ĎURIČ, Ladislav a Mária BRATSKÁ. Pedagogická psychológia : terminologický a výkladový slovník. Edited by Viliam S. Hotár - Jozef Pastier. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1997, 463 s. ISBN 8008024984. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 8071844888. info
- Výukové metody
- Přednášky a semináře, diskuze ve skupině, praktická cvičení.
- Metody hodnocení
- Podmínky ukončení předmětu:
- aktivní účast na seminářích (min. 80 %)
- zpracování a včasné odevzdání seminárních úkolů a prací do Odevzdávárny v ISu (výjimky jsou možné po předchozí individuální domluvě s vyučujícím/cvičícím). Seminární práce budou bodovány, v případě zájmu na ně bude individuálně poskytnuta podrobnější zpětná vazba.
- včasné odevzdání kvalitní semestrální práce: Pedagogicko-psychologické charakteristiky žáka základní školy
- písemný test, jehož úspěšné splnění opravňuje k přístupu k ústní zkoušce
- ústní zkouška, zahrnující tématické okruhy předmětu Pedagogická psychologie I a II, rozpravu nad semestrální prací (Pedagogicko-psychologickou charakteristikou žáka) a nastudovanou literaturou. - Informace učitele
- V podzimním semestru budou přednášky probíhat každou lichou středu od 14:10–15:45 v C33, první přednáška se koná 25.9.2013.
Seminární skupiny budou vypsány na začátku semestru.
UPOZORNĚNÍ: Seminární úkoly a práce zadané v seminářích je nutno vkládat do příslušné Odevzdávárny v ISu, a to výhradně do určeného termínu. Výjimky jsou možné POUZE po předchozí individuální domluvě s vyučujícím/cvičícím.
Poslední změna provedena 30. 9. 2013. Alena Slezáčková Vznik předmětu byl podpořen OPERAČNÍM PROGRAMEM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST: Cílená inovace systému vzdělávání v oblastech aplikované psychologie s cílem podpory diverzifikace a internacionalizace těchto oborů CZ.1.07/2.2.00/28.0239. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2013/PSA_035