FF:PSA_035 Pedagogická psychologie II - Informace o předmětu
PSA_035 Pedagogická psychologie II
Filozofická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Kateřina Bartošová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
Klára Procházková (cvičící)
Mgr. Veronika Tlapáková (cvičící)
Mgr. et Mgr. Eliška Čejková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Lenka Nováková (pomocník)
Mgr. et Mgr. Kamila Šustrová (pomocník) - Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 10:50–12:25 zruseno C21
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSA_035/kombinovane_stud: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Procházková
PSA_035/1: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Bartošová, K. Procházková, V. Tlapáková
PSA_035/2: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Bartošová, K. Procházková, V. Tlapáková
PSA_035/3: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Bartošová, K. Procházková, V. Tlapáková
PSA_035/4: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Bartošová, K. Procházková, V. Tlapáková - Předpoklady
- PSA_0SZ Souborná zkouška && PSA_022 Pedagogická psychologie I
PSA_022 Pedagogická psychologie I - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Pedagogická psychologie zkoumá psychologické zákonitosti změn, které v subjektu působí výchovný a vzdělávací proces. Studenti se seznámí se základními a nejnovějšími poznatky této speciální psychologické vědní disciplíny a s možnostmi aplikace jejích teoretických poznatků v každodenním procesu učení, výchovy a sebevýchovy jedince. Předpokládá se zlepšení sebepoznání a poznání žáků, zkvalitnění vlastních metod úspěšného učení, poznání vlastního stylu učení a jeho korekce, zlepšení dovednosti sociálního kontaktu se žáky, dovednost výběru a využívání adekvátních metod výchovy a sebevýchovy.
- Osnova
- PŘEDNÁŠKY:
- 1. Pedagogicko-psychologická charakteristika žáka. Zásady a doporučení pro vypracování. Pedagogická psychologie ve školní praxi - etický kodex, legislativa, spolupráce s institucemi.
- 2. Psychologie osobnosti učitele: některé typologie učitelských osobností, vývoj a utváření osobnosti učitele, úskalí ve vývoji osobnosti učitele. Vyučovací styly učitelů. Vztahy mezi učiteli a žáky a jejich utváření.
- 3. Efektivní metody aktivního vyučování.
- 4. Videotrénink.
- 5. Odlišné dítě ve třídě - otázky integrace, inkluze, specifických potřeb, národnosti a etnika
- 6. Psychologie výchovy a sebevýchovy. Pozitivní edukace: Rozvoj silných stránek charakteru a morálního vědomí žáků.
- SEMINÁŘE:
- 1. Klima školní třídy. Sociální klima školy. Přístupy ke zkoumání klimatu, měření a ovlivňování klimatu třídy.
- 2. Psychologický rozbor výchovných obtíží. Šikana a kyberšikana.
- 3. Dětská kresba jako diagnostický nástroj
- 4. Další techniky individuální práce školního psychologa s dítětem.
- 5. Kariérové a individuální poradenství.
- Literatura
- povinná literatura
- ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
- Štech, S., Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha: Portál.
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, s.r.o., 2013. 704 s. ISBN 978-80-262-0174-8.
- BOURCET, Stéphane a Isabelle GRAVILLON. Šikana ve škole, na ulici, doma : jak bránit své dítě... : praktický průvodce pro rodiče, pedagogy a vychovatele. Translated by Martina Vančurová. 1. vydání. Praha: Albatros, 2006, 71 stran. ISBN 8000015528. info
- KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 151 stran. ISBN 8071789453. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
- doporučená literatura
- Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
- Ďurič, L., Grác, J., Štefanovič, J.: Pedagogická psychológia. SPN, Bratislava 1988, 1990, 1991.
- ĎURIČ, Ladislav a Jozef ŠTEFANOVIČ. Psychológia pre učitel'ov. 2. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1977, 592 s. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
- DAŘÍLEK, Pavel a Pavel KUSÁK. Pedagogická psychologie. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 234 s. ISBN 8070678372. info
- KUSÁK, Pavel a Pavel DAŘÍLEK. Pedagogická psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 234 s. ISBN 8024402947. info
- PRŮCHA, Jan a Roman ŠVAŘÍČEK. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu. Pedagogická orientace. Brno: ČSPd - Konvoj, 2009, roč. 19, č. 2, s. 89-105, 12 s. ISSN 1211-4669. Fulltext info
- SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Vydání první. Praha: Portál, 2009, 150 stran. ISBN 9788073672461. info
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 395 s. ISBN 9788073676476. info
- FENSTERMACHER, Gary D. a Jonas F. SOLTIS. Vyučovací styly učitelů. Translated by Karel Starý. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 124 stran. ISBN 9788073674717. info
- AUGER, Marie-Thérèse a Christiane BOUCHARLAT. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Translated by Lucie Hučínová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 121 s. ISBN 8071789070. info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
- ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
- neurčeno
- ĎURIČ, Ladislav a Mária BRATSKÁ. Pedagogická psychológia : terminologický a výkladový slovník. Edited by Viliam S. Hotár - Jozef Pastier. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1997, 463 s. ISBN 8008024984. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 8071844888. info
- Výukové metody
- Přednášky a semináře, diskuze ve skupině, praktická cvičení.
- Metody hodnocení
- Podmínky ukončení předmětu:
- aktivní účast na seminářích (min. 80 %)
- zpracování a včasné odevzdání seminárních úkolů a prací do Odevzdávárny v ISu (výjimky jsou možné po předchozí individuální domluvě s vyučujícím/cvičícím). Seminární práce budou bodovány, v případě zájmu na ně bude individuálně poskytnuta podrobnější zpětná vazba.
- včasné odevzdání kvalitní semestrální práce: Pedagogicko-psychologické charakteristiky žáka základní školy
- písemný test, jehož úspěšné splnění opravňuje k přístupu k ústní zkoušce
- ústní zkouška, zahrnující tématické okruhy předmětu Pedagogická psychologie I a II, rozpravu nad semestrální prací (Pedagogicko-psychologickou charakteristikou žáka) a nastudovanou literaturou. - Informace učitele
- Seminární skupiny budou vypsány na začátku semestru.
UPOZORNĚNÍ: Seminární úkoly a práce zadané v seminářích je nutno vkládat do příslušné Odevzdávárny v ISu, a to výhradně do určeného termínu. Výjimky jsou možné POUZE po předchozí individuální domluvě s vyučujícím/cvičícím.
Ve studijních materiálech předmětu jsou vložena výuková videa vzniklá za podpory OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST: Cílená inovace systému vzdělávání v oblastech aplikované psychologie s cílem podpory diverzifikace a internacionalizace těchto oborů CZ.1.07/2.2.00/28.0239. Výuková videa slouží výhradně studijním potřebám studentů zapsaných do předmětu a vztahuje se na ně zákaz jejich kopírování a šíření. Inovace je pevnou součástí informačního systému a je přístupná pouze studentům daného předmětu. Poslední změna provedena 20. 6. 2014. Alena Slezáčková - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2015/PSA_035