VIKBA14 Digitální kompetence

Filozofická fakulta
podzim 2014
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D. (pomocník)
Ing. Lucie Homolová (pomocník)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marie Hradilová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 14:10–15:45 C34
Předpoklady
VIKBA05 Počítačová gramotnost
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvoj teoretických i praktických znalostí a dovedností, které umožní frekventantovi pracovat s moderními technologiemi pro vzdělávání a pro presentaci informací. Jde především o infografiku, tvorbu filmu, e-portfolia, 3D tisk a e-learning.
Osnova
  • 1. Úvod, digitální svět, Gartner Hype Cycle, informační společnost
  • 2. Technologie pro web, databáze
  • 3. Počítačové sítě I.
  • 4. Počítačové sítě II., cloud
  • 5. Multimédia
  • 6. Kolaborace a kooperace online
  • 7. Technologie a vzdělávání, umění a vědě
  • 8. E-learning, m-learning
  • 9. Informační systémy a adaptabilní učení, SCORM
  • 10. Webináře
  • 11. Rozšířená realita, Google Glass
  • 12. 3D tisk
  • 13. Linux
Literatura
    povinná literatura
  • ČERNÝ, Michal. Analýza a vizualizace dat – základ pro informační analytiky. In Jiřina Novotná. Moderní trendy ve vyučování matematiky a přírodovědných předmětů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 102-108. ISBN 978-80-210-6724-0.
  • ČERNÝ, Michal. Kolaborativní a kooperativní systémy (nejen) v knihovnách. Knihovna, Národní knihovna ČR, 2014, roč. 25, č. 1, s. 117-125. ISSN 1801-3252.
  • ČERNÝ, Michal. 12 trendů v české softwarové ekonomice: technologické, ekonomické, sociální a etické aspekty ICT. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 139 s. neuvedeno. ISBN 978-80-210-6803-2.
  • PITNER, Tomáš. Distanční vzdělávání. Computer World : specializovaný týdeník o výpočetní technice. Praha: IDG Czechoslovakia, 1996, roč. 96, č. 35, s. 8. ISSN 1210-9924. info
    neurčeno
  • HRBÁČEK, Jiří. II. národní konference - Distanční vzdělávání v České republice současnost a budoucnost-sborník příspěvků. In II. národní konference - Distanční vzdělávání v České republice současnost a budoucnost-sborník příspěvků. Praha: Centrum pro studium vysokého školství-NCDV,Fakulta managementu VŠE v Praze, Jarošovská 1117/II, Jindřichův Hradec, 2002. ISBN 80-86302-28-8. info
  • EGER, Ludvík. Jak tvořit distanční text. 2. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita, 2001, 46, 11 s. ISBN 80-7082-770-X. info
  • Distanční vzdělávání - principy a metodika :sborník semináře konaného ve dnech 23.-24. 1. 1996. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 1996, 60 s. ISBN 80-7078-335-4. info
  • CHAROUZEK, Zdeněk a Oldřich PAVLÍK. Distanční vzdělávání : základní charakteristiky a realizační možnosti. Praha: Akademie J.A. Komenského, 1993, 25 s. info
Výukové metody
e-learning, přednáška, seminář
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou semináře. Během semestru budou vyžadovány průběžné praktické úkoly.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021.