FF:VIKBA14 Digitální kompetence - Informace o předmětu
VIKBA14 Digitální kompetence
Filozofická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Barbora Fukárková (pomocník)
Mgr. Gabriela Ivánková (pomocník)
Mgr. Natálie Velecká (pomocník) - Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 10:00–11:40 C11
- Předpoklady
- VIKBA05 Transformace dat
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je ukázat širší kontext digitálních kompetencí. Vycházíme přitom z DigComp, který definuje pět kompetenčních oblastí, v rámci kterých by se měl každý občan rozvíjet. Snaží se ukázat, jak jednotlivé kompetence ovlivňují a mění informační společnost a jaké dopady může mít jejich rozvoj nebo naopak absence. Současně se snaží také o jejich praktické prohloubení.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Definovat a kriticky reflektovat digitální kompetence
- Pracovat sám, i v týmu s Evropským referenčním rámcem
- Chápat vztah informační společnosti a digitálních kompetencí
- Zapojovat se do rozvoje digitálních kompetencí v konkrétních týmech
- Využívat vhodné nástroje k jednotlivým kompetenčním okruhům
- Kriticky reflektovat DigComp
- Osnova
- Kurz kopíruje DigComp:
- Úvodní vymezení digitálních kompetencí
- Informační a datová gramotnost
- Komunikace a spolupráce
- Tvorba digitálního obsahu
- Bezpečnost
- Řešení problémů
- Závěrečná diskuse
- Literatura
- povinná literatura
- ČERNÝ, Michal. Tvorba digitálních vzdělávací objektů pro online prostředí: didaktické a technické poznámky k tvorbě digitálních vzdělávacích objektů (převážně) v konektivistickém a konstruktivistickém paradigmatu. 1. vyd. Brno: Flow, 2017, 111 s. ISBN 978-80-88123-17-0. info
- ČERNÝ, Michal. 12 trendů v české softwarové ekonomice: technologické, ekonomické, sociální a etické aspekty ICT. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 139 s. neuvedeno. ISBN 978-80-210-6803-2.
- EGER, Ludvík. Jak tvořit distanční text. 2. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita, 2001, 46, 11 s. ISBN 80-7082-770-X. info
- doporučená literatura
- ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Distanční vzdělávání pro učitele. 1. vyd. Brno: Flow, 2015, 176 s. ISBN 978-80-905480-7-7. info
- ČERNÝ, Michal. Analýza a vizualizace dat – základ pro informační analytiky. In Jiřina Novotná. Moderní trendy ve vyučování matematiky a přírodovědných předmětů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 102-108. ISBN 978-80-210-6724-0.
- ČERNÝ, Michal. Kolaborativní a kooperativní systémy (nejen) v knihovnách. Knihovna, Národní knihovna ČR, 2014, roč. 25, č. 1, s. 117-125. ISSN 1801-3252.
- neurčeno
- ČERNÝ, Michal. Digitální informační kurátorství jako univerzální edukační přístup. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 119 s. ISBN 978-80-210-8663-0. Čítárna Munispace info
- ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole : praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. První vydání. Praha: Grada, 2012, 281 stran. ISBN 9788024741529. URL info
- Výukové metody
- Studenti se účastní přednášek, studují online verzi kurzu a plní průběžné úkoly, dávají si vzájemnou zpětnou vazbu.
- Metody hodnocení
- Test - bude probíhat online skrze IS. Test očekává, že máte pečlivě přečtený kurz http://kisk.phil.muni.cz/digicomp
- Závěrečný úkol a závěrečná reflexe jsou popsané v odevzádávárně
- K ukončení kurzu je třeba mít splněné všechny úkoly a všechny požadované zpětné vazby.
- Článek - vyberte si libovolné téma z kurzu a to zpracujte do článku na Medium
Známka bude tvořena z bodů:
a) max. 38 b. závěrečný úkol a reflexe
b) max. 42 b. test
c) max. 20 b. článek (ideálně uveřejněný na EdTech KISK)
d) bonusové body - za mimořádně dobrý úkol až 3 b.
Minimální počet bodů k úspěšnému ukončení kurzu je 60.
Článek na Medium- Tématicky se bude týkat obsahu kurzu, který by měl rozvíjet, doplňovat, kontextualizovat.
- Rozsah 8-15 tisíc znaků včetně mezer.
- Obsahuje literaturu (linky, klasické reference, ... jak uznáte za vhodné)
- Budou publikovány na Kiskovém Médiu - https://medium.com/edtech-kisk.
- Pokud nemáte účet tak se zde zaregistrujte - ideálně i vyplňte vlastní jméno, ale není to zcela povinné (nemohu to po Vás chtít).
- Doplňte údaje do tabulky https://docs.google.com/spreadsheets/d/1AwhfDkZUUPB8OTOM6rUAnUy0gqkgG1HHEqeGDigT8TM/edit#gid=0
- Já vás v zápětí přidám jako autory našeho média.
- Pomocí menu nahoře a přidáte do publikace Edtech Kisk.
- Já články budu postupně publikovat.
- Termín na odevzdání článku je do konce ledna.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/VIKBA14