VIKBA14 Digitální kompetence

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Barbora Fukárková (pomocník)
Mgr. Gabriela Ivánková (pomocník)
Mgr. Natálie Velecká (pomocník)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 10:00–11:40 C11
Předpoklady
VIKBA05 Transformace dat
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je ukázat širší kontext digitálních kompetencí. Vycházíme přitom z DigComp, který definuje pět kompetenčních oblastí, v rámci kterých by se měl každý občan rozvíjet. Snaží se ukázat, jak jednotlivé kompetence ovlivňují a mění informační společnost a jaké dopady může mít jejich rozvoj nebo naopak absence. Současně se snaží také o jejich praktické prohloubení.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
  • Definovat a kriticky reflektovat digitální kompetence
  • Pracovat sám, i v týmu s Evropským referenčním rámcem
  • Chápat vztah informační společnosti a digitálních kompetencí
  • Zapojovat se do rozvoje digitálních kompetencí v konkrétních týmech
  • Využívat vhodné nástroje k jednotlivým kompetenčním okruhům
  • Kriticky reflektovat DigComp
  • Osnova
    • Kurz kopíruje DigComp:
    • Úvodní vymezení digitálních kompetencí
    • Informační a datová gramotnost
    • Komunikace a spolupráce
    • Tvorba digitálního obsahu
    • Bezpečnost
    • Řešení problémů
    • Závěrečná diskuse
    Literatura
      povinná literatura
    • ČERNÝ, Michal. Tvorba digitálních vzdělávací objektů pro online prostředí: didaktické a technické poznámky k tvorbě digitálních vzdělávacích objektů (převážně) v konektivistickém a konstruktivistickém paradigmatu. 1. vyd. Brno: Flow, 2017, 111 s. ISBN 978-80-88123-17-0. info
    • ČERNÝ, Michal. 12 trendů v české softwarové ekonomice: technologické, ekonomické, sociální a etické aspekty ICT. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 139 s. neuvedeno. ISBN 978-80-210-6803-2.
    • EGER, Ludvík. Jak tvořit distanční text. 2. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita, 2001, 46, 11 s. ISBN 80-7082-770-X. info
      doporučená literatura
    • ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Distanční vzdělávání pro učitele. 1. vyd. Brno: Flow, 2015, 176 s. ISBN 978-80-905480-7-7. info
    • ČERNÝ, Michal. Analýza a vizualizace dat – základ pro informační analytiky. In Jiřina Novotná. Moderní trendy ve vyučování matematiky a přírodovědných předmětů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 102-108. ISBN 978-80-210-6724-0.
    • ČERNÝ, Michal. Kolaborativní a kooperativní systémy (nejen) v knihovnách. Knihovna, Národní knihovna ČR, 2014, roč. 25, č. 1, s. 117-125. ISSN 1801-3252.
      neurčeno
    • ČERNÝ, Michal. Digitální informační kurátorství jako univerzální edukační přístup. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 119 s. ISBN 978-80-210-8663-0. Čítárna Munispace info
    • ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole : praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. První vydání. Praha: Grada, 2012, 281 stran. ISBN 9788024741529. URL info
    Výukové metody
    Studenti se účastní přednášek, studují online verzi kurzu a plní průběžné úkoly, dávají si vzájemnou zpětnou vazbu.
    Metody hodnocení
  • Test - bude probíhat online skrze IS. Test očekává, že máte pečlivě přečtený kurz http://kisk.phil.muni.cz/digicomp
  • Závěrečný úkol a závěrečná reflexe jsou popsané v odevzádávárně
  • K ukončení kurzu je třeba mít splněné všechny úkoly a všechny požadované zpětné vazby.
  • Článek - vyberte si libovolné téma z kurzu a to zpracujte do článku na Medium

    Známka bude tvořena z bodů:
    a) max. 38 b. závěrečný úkol a reflexe
    b) max. 42 b. test
    c) max. 20 b. článek (ideálně uveřejněný na EdTech KISK)
    d) bonusové body - za mimořádně dobrý úkol až 3 b.
    Minimální počet bodů k úspěšnému ukončení kurzu je 60.

    Článek na Medium
  • Tématicky se bude týkat obsahu kurzu, který by měl rozvíjet, doplňovat, kontextualizovat.
  • Rozsah 8-15 tisíc znaků včetně mezer.
  • Obsahuje literaturu (linky, klasické reference, ... jak uznáte za vhodné)
  • Budou publikovány na Kiskovém Médiu - https://medium.com/edtech-kisk.
  • Pokud nemáte účet tak se zde zaregistrujte - ideálně i vyplňte vlastní jméno, ale není to zcela povinné (nemohu to po Vás chtít).
  • Doplňte údaje do tabulky https://docs.google.com/spreadsheets/d/1AwhfDkZUUPB8OTOM6rUAnUy0gqkgG1HHEqeGDigT8TM/edit#gid=0
  • Já vás v zápětí přidám jako autory našeho média.
  • Pomocí menu nahoře a přidáte do publikace Edtech Kisk.
  • Já články budu postupně publikovat.
  • Termín na odevzdání článku je do konce ledna.
  • Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021.