PBSNPA4 Kariérové poradenství

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 9:10–10:45 B2.44
Předpoklady
PBSNJB1 Seminář k základům poradenství || PB12JA14 Základy poradenství
Předpokladem kurzu je absolvování Základů poradenství v rámci studijního programu Sociální pedagogika a poradenství nebo Semináře k základům poradenství v navazujícím magisterském stupni studijního programu Sociální pedagogika a poradenství.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je zorientovat studenty v možnostech a postupech vedení poradenského procesu v duchu vybraných teorií profesní/kariérové volby a teorií kariérového rozvoje. S ohledem na rozvoj dovedností vést poradenský proces se v kurzu postupuje od sebepoznání studenta, jehož výsledkem je kompetenční portfolio, přes reflexi specifik práce s různými typy zakázek klientů až k nácviku vedení vybraných částí poradenského rozhovoru. V rámci kurzu budou u studentů posíleny tyto kompetence:
komunikativní kompetence
příprava aktivit na rozvoj dovednosti řídit vlastní kariéru
specifikace nabízené služby kariérového poradenství na úrovni organizace podle potřeb uživatelů/klientů služeb
umět nabídnout odpovídající služeby kariérového poradenství a vést poradenských proces s respektem ke specifikům klientů
reflexe svých kompetencí a limitů poradenské práce.
Osnova
  • Osnova
  • 1. Služby kariérového poradenství v ČR i v Evropě, trendy v koncipování a poskytování služeb, profesionalizace a evaluace služeb.
  • 2. Teorie kariérového rozhodování (Parsons, Holland, Schein).
  • 3. Teorie kariérového rozvoje (Ginsber, Super).
  • 4. Soudobé teorie kariérového rozvoje (Peavy, McMahon).
  • 5. Vedení poradenského procesu (scénáře a metodiky vedení poradenského procesu na podporu kariérové změny a na podporu kariérového rozvoje).
  • 6. Kariérové vzdělávání jako součást kariérového poradenství.
  • 7. Kariérové informace a práce s nimi v průběhu poradenského procesu.
  • 8. Individuální kariérové plánování. Sebepoznávání, diagnostika a testování jako součást poradenského procesu.
  • 9. Nácviky vedení poradenského procesu (nácvik dojednávání zakázky, techniky vedení rozhovoru, tvorba kariérového plánu apod.)
Literatura
    povinná literatura
  • VENDEL, Štefan. Kariérní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 224 s. ISBN 9788024717319. URL info
  • HANSEN, Ellen. Kariérové poradenství : příručka pro země s nízkými a středními příjmy. Vyd. 1. Praha: Dům zahraničních služeb MŠMT, 2007, x, 110. ISBN 9788090400528. info
    neurčeno
  • MEZERA, Antonín. Pro jaké povolání se hodím? : jak si vybrat střední a vyšší odbornou školu a snad i budoucí povolání. 2. aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2008, viii, 296. ISBN 9788025123959. info
  • KIDD, Jennifer M. Understanding career counselling : theory, research and practice. 1st pub. London: SAGE Publications, 2006, xiii, 160. ISBN 1412903394. info
  • NILES, Spencer G. a JoAnn HARRIS-BOWLSBEY. Career development interventions in the 21st century. 2nd ed. Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Merrill Prentice Hall, 2005, xxi, 476. ISBN 0131137816. info
Výukové metody
Přednáška, seminární cvičení, exkurze.
Metody hodnocení
Výuka probíhá jako kombinace přednášek, cvičení, exkurzí a samostudia. Předmět je ukončen zkouškou. Podmínkou zkoušky je odevzdání seminární práce (portfólio) a absolvování písemného testu.
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=950
Kurz má e-learningovou formou, kde jsou zveřejněny podmínky ukončení aktuálně probíhajícícho kurzu a další (zejména elektronické) zdroje. Rozšiřující literatura: Mc Mahon, M.; Patton, W.(eds.) (2008). Career counselling, London: Routledge. Od strategie k praxi - systémová změna k celoživotnímu poradenství v Evropě (2009). Praha: DZS MŠMT Peavy, R. V. (2013). Sociodynamické poradenství. Vendel, Š. (2008). Kariérní poradenství. Praha: Grada Publishing, a.s. Wojtasik, B. (2000) Models of the vocational counsellor´s work performance: A polish perspective. International Journal for the Advancement of Counselling. (22), s. 197-208
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.