PBSNPA4 Kariérové poradenství

Filozofická fakulta
podzim 2018
Rozsah
1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 10:00–11:40 B2.44
Předpoklady
PBSNJB1 Seminář k základům poradenství || PB12JA14 Základy poradenství
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je zorientovat studenty v možnostech a postupech vedení poradenského procesu podle vybraných teorií profesní/kariérové volby a teorií kariérového rozvoje. V kurzu postupuje od sebepoznání studenta, jehož výsledkem je portfolio, přes reflexi specifik práce s různými typy zakázek klientů až k nácviku vedení vybraných částí poradenského rozhovoru.
Výstupy z učení
Student je po absolvování kurzu schopen:
- identifikovat shody a rozdíly mezi jednotlivými teoriemi a srovnat je z hlediska využití při vedení poradenského procesu
- vytvářet pro klienta respektující a podpůrné prostředí
- formulovat s klientem zakázku, cíle poradenského procesu a vybírat postupy práce, které jsou v souladu s prioritami a zdroji klienta
- vybírat různé typy informací a informačních zdrojů podle zakázky (zájmů) klienta a jeho dovedností
- aplikovat vhodné modely poradenské práce/teorie do přímé práce s klientem
-argumentovat svou přípravu/scénáře prvního poradenského setkání s klientem
Osnova
  • Osnova
  • 1. Služby kariérového poradenství v ČR i v Evropě, trendy v koncipování a poskytování služeb, evaluace služeb, role služeb kariérového poradenství v politice zaměstnanosti, vzdělávací politice, sociální politice státu.
  • 2. Kariérové vzdělávání jako součást kariérového poradenství.
  • 3. Kariérové informace a práce s nimi v průběhu poradenského procesu. 4. Teorie zaměřené na obsah: teorie kariérového rozhodování (Parsons, Holland, Schein) a jejich využití v přímé práci s klientem
  • 5. Teorie zaměřené na proces kariérového vývoje (Ginsber, Super) a jejich využití v přímé práci s klientem.
  • 6. Soudobé teorie kariérového rozvoje (Peavy, McMahon, Savickas) a jejich využití v přímé práci s klientem.
  • 7. Vedení poradenského procesu (scénáře a metodiky vedení poradenského procesu na podporu kariérové změny a na podporu kariérového rozvoje).
  • 8.-10. Nácviky vedení poradenského procesu (nácvik dojednávání zakázky, techniky vedení rozhovoru, tvorba kariérového plánu, dilemata, tvořivost v práci poradce, poradenský styl apod.)
  • 11. Tvorba scénářů první poradenské schůzky s klientem
Literatura
    povinná literatura
  • KOŠŤÁLOVÁ, Helena a Markéta CUDLÍNOVÁ. Praktický průvodce kariérového poradce pro 21. století. První vydání. Praha: Evropská kontaktní skupina, 2015, 55 stran. ISBN 9788087993019. info
  • SHARF, Richard S. Applying career development theory to counseling. 6th ed., International ed. Australia: Brooks/Cole Cengage Learning, 2013, xviii, 498. ISBN 9781285176062. info
  • PEAVY, R. Vance. Sociodynamické poradenství : konstruktivistická perspektiva. Praha: Dům zahraniční spolupráce pro Centrum Euroguidance, 2013, 274 stran. ISBN 9788087335550. URL info
  • MEZERA, Antonín. Pro jaké povolání se hodím? : jak si vybrat střední a vyšší odbornou školu a snad i budoucí povolání. 2. aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2008, viii, 296. ISBN 9788025123959. info
  • HANSEN, Ellen. Kariérové poradenství : příručka pro země s nízkými a středními příjmy. Vyd. 1. Praha: Dům zahraničních služeb MŠMT, 2007, x, 110. ISBN 9788090400528. info
  • KIDD, Jennifer M. Understanding career counselling : theory, research and practice. 1st pub. London: SAGE Publications, 2006, xiii, 160. ISBN 1412903394. info
  • BOLLES, Richard Nelson. Jaké barvy je tvůj padák? : praktický manuál jak si najít práci a novou kariéru. Vyd. pro rok 1996. Praha: Pragma, 1998, 424 s. ISBN 8072056042. info
    doporučená literatura
  • VENDEL, Štefan. Kariérní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 224 s. ISBN 9788024717319. URL info
    neurčeno
  • Hooley, T., Sultana, R., Thomsen, R. (Eds.) Career guidance for social justice. Routledge, 2018
  • NILES, Spencer G. a JoAnn HARRIS-BOWLSBEY. Career development interventions in the 21st century. 2nd ed. Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Merrill Prentice Hall, 2005, xxi, 476. ISBN 0131137816. info
Výukové metody
Přednáška, cvičení a jejich diskuse, samostudium, nácviky.
Metody hodnocení
Podmínky udělení zápočtu: zpracování kompetenčního portfolia, účast na nácvicích vedení poradenského rozhovoru a diskuse scénáře první poradenské schůzky.
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=950
Kurz má e-learningovou formou, kde jsou zveřejněny podmínky ukončení aktuálně probíhajícícho kurzu a další (zejména elektronické) zdroje.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020.