FF:PBB114 Praxe (individuální plán) - Informace o předmětu
PBB114 Praxe (individuální plán)
Filozofická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 150 hodin (z toho 70 hodin stáž v zařízení). 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Navrátilová, DiS., Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD)
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-SOPP_)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu (praxe) je vytvořit studentům prostor, aby poznali hlavní aspekty chodu a fungování vybraného zařízení, reálnou náplň práce pracovníka vybrané profese (pedagog volného času, sociální pracovník, vychovatel, asistent pedagoga) a na základě vlastní zkušenosti mohli reflektovat specifika cílových skupin klientů organizace.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- rozlišit a porovnat specifika konkrétního zařízení a typu zvoleného zařízení;
- identifikovat specifika a nároky na práci zaměstnance/pracovní pozici v zařízení, v němž praxi vykonával;
- formulovat dovednosti a kompetence pracovníka pro přímou práci s určitou klientelou (dětmi, mládeží, dospělými, seniory);
- formulovat své znalosti a dovednosti včetně limitů svého profesního rozvoje;
- zhodnotit přínos praxe pro svůj profesní růst a navrhnout plán svého dalšího profesního rozvoje. - Osnova
- Studenti si vybírají praxi v instituci dle vlastní volby, resp. studijního (profesního) zaměření (školská zařízení, neziskové organizace, úřady (např. odbor péče o děti/mládež, Úřad práce ČR), výchovná či resocializační zařízení.
- Průběh kurzu:
- 1. Student kontaktuje vybranou instituci podle svého zaměření a z vyučujících si vybírá lektora praxe.
- 2. Sestavení individuálního plánu praxe.
- 3. Stáž ve vybraném zařízení.
- Student v průběhu stáže plní úkoly zadané vyučujícím a vedoucím praxe, které odpovídají zaměření a potřebám zvolené instituce. Pro účely splnění úkolů stanovených v individuálním plánu je vyžadováno i samostudium (viz formulář Individuální plán praxe).
- 4. Reflexe praxe
- Na závěr praxe student odevzdává úkoly stanovené v individuálním plánu praxe, potvrzenou docházku a hodnocení od vedoucího praxe v daném zařízení.
- Literatura
- ŠPALEK, Jiří, Vladimír HYÁNEK a Laura FÓNADOVÁ. Na penězích záleží : české neziskové organizace v 21. století. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 144 stran. ISBN 9788021084308. URL info
- Dobrovolnictví v obci - jak na to?: vybrané ukázky aktivit, příklady dobré praxe z ČR i zahraničí. Praha: NSZM ČR, 2014. ISBN 978-80-260-7287-4. info
- STEJSKAL, Jan, Helena KUVÍKOVÁ a Kateřina MAŤÁTKOVÁ. Neziskové organizace - vybrané problémy ekonomiky : se zaměřením na nestátní neziskové organizace. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 169 s. ISBN 9788073579739. info
- MATĚJKA, Lukáš, Martin SKALSKÝ a Ondřej TOŠNER. Občanské sdružení : proč a jak je založit. Praha: Arnika, 2011, 29 s. ISBN 9788090468559. info
- BRUMOVSKÁ, Tereza a Gabriela MÁLKOVÁ. Mentoring : výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 150 s. ISBN 9788073677725. info
- REITMAYEROVÁ, Eva. Cílená zpětná vazba : metody pro vedoucí skupin a učitele. Illustrated by Věra Broumová. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 173 stran. ISBN 9788073673178. info
- TOŠNER, Jiří a Olga SOZANSKÁ. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 149 s. ISBN 8073671786. info
- ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena. K psychologické dimenzi dobrovolnictví. Praha: Grantis, 2006. Grantis. Měsíčník neziskového sektoru. info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. 5. vyd. Praha: Portál, 2006, 147 s. ISBN 8073671816. info
- TRENZOVÁ, Daniela. Nevládní neziskové organizace jako fenomém občanské společnosti. Edited by Vladimír Hyánek. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 88 s. info
- Výukové metody
- stáž, samostudium, nácvik vybraných profesních dovedností, reflexe praxe, sebereflexe
- Metody hodnocení
- K udělení zápočtu je požadováno vedení dokumentace o průběhu praxe, písemné vypracování úkolů stanovených v individuálním plánu praxe, slovní hodnocení vedoucího praxe ze zařízení a závěrečná reflexe praxe.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově. - Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/PBB114