FF:PSBA016 Metodologie psychologie II - Informace o předmětu
PSBA016 Metodologie psychologie II
Filozofická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Barbara Lášticová, PhD. (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
doc. PhDr. Martin Jelínek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Helena Klimusová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Květon, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Martin Jelínek, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý lichý pátek 8:00–11:40 VP
- Předpoklady
- PSBA009 Metodologie psychologie I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, B-PSYCH_) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na Metodologii I. V tomto semestru je cílem porozumět východiskům a principům kvalitativního přístupu v metodologii a získat autentickou zkušenost s tímto typem výzkumu (vedení, přepis a analýza rozhovoru dle vybraného kvalitativního přístupu).
- Výstupy z učení
- Student/ka bude schopen/a po absolvování předmětu:
- rozumět kořenům a východiskům kvalitativního přístupu v metodologii;
- detekovat a shrnout důležité rysy hlavních přístupů v kvalitativním přístupu k metodologii;
- identifikovat situace, ve kterých je příhodný právě kvalitativní přístup v metodologii a rozhodnout, který;
- rozlišit a posoudit specifika různých druhů pozorování a rozhovoru v závislosti na výchozím metodologickém přístupu a jejich vhodnost pro určité typy výzkumných otázek;
- pojmenovat a zvážit limity a rizika kvalitativního přístupu, resp. metod pro řešení různých druhů výzkumných otázek;
- naplánovat, realizovat, zaznamenat a transkribovat rozhovor dle vybraného kvalitativního přístupu;
- uplatnit postupy a techniky zvoleného kvalitativního přístupu v metodologii na zadaný výzkumný problém. - Osnova
- Přednášky (á 2 hod): 1. Historické kořeny, vývoj a současná podoba kvalitativního přístupu v psychologii (se zaměřením na hermeneutiku a fenomenologii).
- 2.-6. Jednotlivé proudy v současném kvalitativním přístupu k metodologii a jejich metodika (se zaměřením na pozorování a rozhovor): interpretativní fenomenologická analýza, diskurzivní analýza, etnografický výzkum, akční výzkum a případové studie, zakotvená teorie, ev. narativní analýza - prezentace vedeny dle schématu: evokace, stručně teoretická východiska, výzkumné otázky, vzorek, tvorba dat, postup analýzy, způsob prezentace výstupů, příklady řešení, limity přístupu, zdůraznění rozdílů oproti jiným druhům výzkumu, diskuse.
- Semináře (á 2hod): zadání, nácvik a prezentace průběžných řešení a výsledků semestrálního úkolu:
- 1. zadání semestrálního úkolu, rozdělení do pracovních skupin, studenti si následně zajišťují kontakt s informantem/respondentem pro semestrální úkol, zjišťují a zaznamenávají informace o jeho/jejím pracovišti, předjednávají termín realizace,
- 2. zásady a nácvik pozorování a vedení rozhovoru, plánování rozhovoru s psychologem dle zvoleného metodologického přístupu, příprava strukturace rozhovoru, studenti si následně zajišťují technické podmínky pro realizaci rozhovoru(prostory, souhlasy, záznamové médium atp.),
- 3. zásady transkripce rozhovoru, ukázky, nácvik, studenti následně realizují rozhovor a provedou jeho transkripci,
- 4. ukázky různých typů analýz rozhovoru dle hlavních přístupů, ukázka kódování ve wordu a v programu Atlas.TI, studenti následně realizují cvičnou analýzu realizovaného rozhovoru dle zvoleného kvalitativního přístupu,
- 5.-10. prezentace skupinových řešení semestrálního úkolu, sdílení zkušeností, diskuse,
- 11.-12. konzultace řešení individuálních dvousemestrálních projektů, diskuse možných řešení a jejich metodologických předností a limit.
- Literatura
- povinná literatura
- ŘIHÁČEK, Tomáš a Roman HYTYCH. Čtyři přístupy ke kvalitativní analýze: Metoda zakotvená teorie. In Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku. 2013. URL info
- MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 332 s. ISBN 9788024713625. info
- doporučená literatura
- MIOVSKÝ, Michal. Příručka k provádění výběru metodou sněhové koule: snowball sampling. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. info
- Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
- ČERMÁK, Ivo a Michal MIOVSKÝ. Je pro nás etický diskurz ve výzkumu jen prázdným pojmem? In Sborník z konference Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí. Brno: PsU AV ČR, Nakladatelství Albert, 2000. info
- URBÁNEK, Tomáš. Kvantitativní postupy při analýze kvalitativních dat. In ČERMÁK, Ivo a Michal MIOVSKÝ. Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí. Brno, Boskovice: Psychologický ústav AV ČR, Nakladatelství Albert, 2000, s. 36-42. ISBN 80-85834-96-0. info
- Úvod do metodologie psychologického výzkumu :jak zkoumat lidskou duši. Edited by Ján Ferjenčík - Petr Bakalář. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 255 s. ISBN 80-7178-367-6. info
- HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 243 s. ISBN 8071845493. info
- MARŠÁLOVÁ, Libuša. Metodologia a metody psychologického výzkumu. 1. vyd. Bratislava: SPN, 1990, 423 s. : i. info
- KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
- Výukové metody
- Přednášky a semináře. Student musí prezentovat svůj výzkumný projekt.
- Metody hodnocení
- Zkouška, rozprava nad výzkumným projektem
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2021/PSBA016