FF:PSBA016 Metodologie psychologie II - Informace o předmětu
PSBA016 Metodologie psychologie II
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno synchronně online - Vyučující
- Mgr. Barbara Lášticová, PhD. (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
doc. PhDr. Martin Jelínek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Helena Klimusová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Květon, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Martin Jelínek, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý lichý pátek 8:00–11:40 Virtuální místnost, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
- Předpoklady
- PSBA009 Metodologie psychologie I
PSBA009 Metodologie psychologie I - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, B-PSYCH_) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na Metodologii I. V tomto semestru je cílem porozumět epistemologickým východiskům a principům kvalitativního přístupu v metodologii a získat autentickou zkušenost s tímto typem výzkumu. Studenti v týmech připraví a zrealizují výzkumný projekt s použitím kvalitativních rozhovorů, a osvojí si základní principy přípravy kvalitativního výzkumného projektu, vedení rozhovoru a různých analytických postupů, zejména tematické analýzy. Výstupem týmové práce bude zpráva z výzkumu syntetizující zjištění z jednotlivých rozhovorů realizovaných členy a členkami týmu.
- Výstupy z učení
- Student/ka bude schopen/a po absolvování předmětu:
- rozumět kořenům a epistemologickým východiskům kvalitativního přístupu v metodologii;
- detekovat a shrnout důležité rysy hlavních analytických přístupů v kvalitativním přístupu k metodologii;
- identifikovat situace, ve kterých je příhodný právě kvalitativní přístup v metodologii a rozhodnout, který typ metod použít;
- rozlišit a posoudit specifika různých druhů pozorování a rozhovoru v závislosti na výchozím metodologickém přístupu a jejich vhodnost pro určité typy výzkumných otázek;
- pojmenovat a zvážit limity a rizika kvalitativního přístupu, resp. metod pro řešení různých druhů výzkumných otázek;
- naplánovat, realizovat, zaznamenat a transkribovat polostrukturovaný rozhovor a analyzovat ho dle vybraného kvalitativního přístupu;
- uplatnit postupy a techniky zvoleného kvalitativního přístupu v metodologii na zadaný výzkumný problém. - Osnova
- Přednášky (á 2 hod) + Semináře (á 2 hod): Blok 1 (8.00-11.40) Prednáška: Úvod do kvalitatívneho výskumu 1. Čo je kvalitatívny výskum? 2. Historicko-filozofické korene, vývin a súčasná podoba kvalitatívneho prístupu v psychológii 3. Rozdiely medzi kvantitatívnym a kvalitatívnym prístupom (chápanie, zber, analýza dát) 4. Rola a pozícia výskumníka (kritická paradigma, akčný výskum) Seminár: 1. Štruktúra kurzu a požiadavky na absolvovanie predmetu 2. Rozdelenie do pracovných skupín 3. Príklady formulácie problémov a cieľov v kvalitatívnych výskumoch Domáca úloha: 1. Prečítať texty: Masaryk et al,: Československá psychologie, 2017 o histórii kvalitatívneho prístupu u nás Článok Solidarity with Ukrainian refugees in Slovakia (problém, ciele, otázky) 2. Sformulovať výskumný problém (zúžiť tému) a zdôvodniť, prečo je potrebné ho preskúmať + 1-3 ciele, 3-5 výskumných otázok Téma výskumu: Budúcnosť z pohľadu študentov a študentiek psychológie na FF MUNI, poslať vyučujúcej do 9. 10. do polnoci. Blok 2 (8.00-11.40) Prednáška: Ako naplánovať kvalitný kvalitatívny výskum 1. Etika v kvalitatívnom výskume 2. Validita a reliabilita v kvalitatívnom výskume 3. Typy výskumných plánov 4. Postup pri príprave projektu (problém, ciele, otázky, výber vzorky, postupnosť krokov) Seminár: 1. Rozprava k prečítaným textom 2. Upresnenie výskumného problému, správna formulácia cieľov a výskumných otázok Domáca úloha: 1. Prečítať texty Učebnica Masaryk – kapitola o interview Trtílek et al. & Solidarita: Príklad využitia a tematickej analýzy interview vo výskume 2. Sformulovať finálny výskumný problém, ciele otázky, navrhnúť 1. draft scenára rozhovoru (hlavné okruhy – cca 3 otázky na každý okruh), odoslať vyučujúcej do 18.10. polnoci na feedback Blok 3 (8.00-11.40) Prednáška: Metódy získavania kvalitatívnych dát 1. Pozorovanie, textové dokumenty, interview a jeho typy, fokusové skupiny) 2. Zásady vedenia výskumného interview (typy interview, najčastejšie chyby pri formulovaní otázok) 3. Metódy spracovania kvalitatívnych dát (fixácia kvalitativních dat, spracovanie kvalitatívnych dát a ich príprava na analýzu, zásady transkripcie rozhovoru) Seminár: 1. Rozprava k textom 2. Formulácia finálneho scenára do interview Domáca úloha 1. Prečítať text • Braun & Clarke, 2006 o tematickej analýze – základný text každého kvalitatívneho výskumníka/výskumníčky • Čermák et al. In Řiháček, Čermák, Hytych, 2013 o naratívnej analýze 2. Finalizácia scenára, realizácia a prepis 1 pološtruktúrovaného interview/člen skupiny – vložiť do skupinového priečinku na google drive do 6.11. do polnoci Blok 4 (8.00-11.40) Prednáška: Metódy analýzy kvalitatívnych dát (1) 1. Kódovanie a kategorizovanie kvalitatívnych dát, • naratívny prístup • tematická analýza • obsahová analýza (kvantitatívna) • interpretatívna fenomenologická analýza 2. automatizované spracovanie kvalitatívnych dát Seminár: 1. Rozprava k prečítaným textom 2. Nácvik tematického kódovania a spájania kódov do kategórií Domáca úloha 1. Prečítate si text Koutná Kostínková & Čermák In Řiháček, Čermák, Hytych, 2013 o použití IPA prístupu vo výskume O Metodě zakotvené teorie od Tomáše Řiháčka a Romana Hytycha v knižke Řiháček, T. Čermák, I., Hytych, R. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Masarykova univerzita: Brno 2. Každý nakóduje svoje interview, urobí jeho tematickú štruktúru Tematickú štruktúru odovzdáte vyučujúcej do 4.12. 2024 do polnoci do zdieľaného priečinka. Blok 5 (8.00-11.40) Prednáška: Metódy analýzy kvalitatívnych dát (2) 1. teoretické kódovanie - empiricky ukotvená teória 2. analýza diskurzu Seminár: - kódovanie dát z vášho výskumu (tematická štruktúra) – spätná väzba Domáca úloha 1. Prečítate si text Zábrodská & Petrjánošová o diskurzívnej analýze v knižke Řiháček, T. Čermák, I., Hytych, R. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Masarykova univerzita: Brno 2. Pripraviť PPT prezentáciu výsledkov výskumu za celý tím (problém, ciele, otázky, metóda, výsledky – tematická štruktúra + citáty, záver) Blok 6 20. 12. 2024 (8.00-11.40) Prednáška: Interpretácia a prezentácia kvalitatívnych dát 1. Interpretácia 2. Formulovanie záverov 3. Prezentácia (písanie o kvalitatívnom výskume) 4. Kritériá hodnotenia kvalitatívnej výskumnej správy Seminár: 1. Prezentácia tímových projektov v PP, zdieľanie skúseností, diskusia 2. Spätná väzba a odporúčania pre písanie seminárnych prác
- Literatura
- povinná literatura
- ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova Univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6382-2. info
- MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 332 s. ISBN 9788024713625. info
- BRAUN, Virginia a Victoria CLARKE. Using thematic analysis in psychology. QUALITATIVE RESEARCH IN PSYCHOLOGY. ENGLAND: ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2006, roč. 3, č. 2, s. 77–101. ISSN 1478-0887. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1191/1478088706qp063oa. info
- Masaryk, R. (2022). Ten druhý výskum: úvod do kvalitatívnych metód v psychológii. Bratislava: Vydavateľstvo UK.
- doporučená literatura
- Masaryk, R., Lášticová, B., Bačová, V., Bianchi, G., Čermák, I., Miovský, M., & Plichtová, J. (2017). Etablovanie z nás nesníma zodpovednosť: prísľuby a súčasnosť kvalitatívneho výskumu v Čechách a na Slovensku. Československá psychologie, 59, 401-414.
- TRTÍLEK, Jan, Natálie NAVRÁTILOVÁ, Nikol FOJTŮ a Barbara LÁŠTICOVÁ. „Chci to studovat víc a chci to dělat dobře“: vnímání profese studenty a studentkami psychologie během pandemie COVID-19. Diskuze v psychologii. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Katedra psychologie, 2021, roč. 3, č. 2, s. 73-85. ISSN 2694-8338. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5507/dvp.2022.003. URL info
- Novák Bobuľová, A., Poslon, X. D., & Lášticová, B. (2023). Solidarity with Ukrainian refugees in Slovakia: what motivates those who help? Človek a spoločnosť, 26(2),1-22, https://doi.org/10.31577/cas.2023.02.619 .
- BRAUN, Virginia a Victoria CLARKE. Successful qualitative research : a practical guide for beginners. 1st pub. London: SAGE Publications, 2013, xii, 382. ISBN 9781847875822. info
- Výukové metody
- Přednášky a semináře. Studenti připraví a odprezentují svůj výzkumný projekt.
- Metody hodnocení
- Test, hodnocení výzkumného projektu.
- Náhradní absolvování
- V případě zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě, pokud je předmět absolvovaný v~zahraničí ekvivalentem kvalitativní metodologie. Studenti na zahraničním pobytu se také mohou zúčastnit výuky online, nebo si s~vyučující domluvit individuální studijní plán a formu absolvováni předmětu.
- Informace učitele
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AIlz-xr8aXubhNfgvihJBGjtwQTyy-HLJiQ8qts1oBs81%40thread.tacv2/conversations?groupId=87ced842-8c2f-4599-98d8-c32bfbd7cf0e&tenantId=11904f23-f0db-4cdc-96f7-390bd55fcee8
Link na předmet v MS Teams. - Studijní opora
- https://teams.microsoft.com/dl/launcher/launcher.html?url=%2F_%23%2Fl%2Fteam%2F19%3AIlz-xr8aXubhNfgvihJBGjtwQTyy-HLJiQ8qts1oBs81%40thread.tacv2%2Fconversations%3FgroupId%3D87ced842-8c2f-4599-98d8-c32bfbd7cf0e%26tenantId%3D11904f23-f0db-4cdc-96f7-390bd55fcee8&type=team&deeplinkId=b40c3e0e-11a3-40cc-a204-49c9aaaa84d2&directDl=true&msLaunch=true&enableMobilePage=true&suppressPrompt=true
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PSBA016