PřF:Bi0662 Vybrané problémy z botaniky - Informace o předmětu
Bi0662 Vybrané problémy z botaniky
Přírodovědecká fakultajaro 2003
- Rozsah
- 2 dny. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Jiří Sádlo, CSc. (přednášející), prof. RNDr. Milan Chytrý, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- prof. RNDr. Milan Chytrý, Ph.D.
Ústav botaniky a zoologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Milan Chytrý, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Systematická biologie a ekologie (program PřF, M-BI, směr Systematická botanika a geobotanika)
- Cíle předmětu
- V předmětu Vybrané problémy z botaniky přednášejí většinou blokovou formou zvaní externí přednášející o svém výzkumu. Každý semestr je zván jiný přednášející. Smyslem není probírání ucelené látky z nějakého předmětu, ale spíše definování vědeckých problémů ve zvoleném užším tématu, diskuse o metodických postupech vedoucích k řešení těchto problémů a prezentace výsledků konkrétních projektů. Předmět je vhodný zejména pro studenty magisterského studijního oboru Systematická biologie a ekologie - směr botanika, doktorských studijních oborů Biologie v oborech Botanika a Ekologie a pro vyšší ročníky bakalářského studijního oboru Systematická biologie a ekologie. Předmět Vybrané problémy z botaniky lze absolvovat i vícekrát během studia.
- Osnova
- HISTORICKÁ INTERPRETACE VEGETACE (RNDr. Jiří Sádlo, CSc.) 1. Tři výchozí podmínky: Aktualismus, "paměť krajiny" a mezioborovost. 2. Úskalí historické struktury čehokoli: Na otázku, jak je něco staré, existuje vždycky víc správných odpovědí, které navíc nejsou zcela nezávislé. 3. Syntaxonomie jako užitečný nástroj paleobotaniky: Ale také paleobotanika jako užitečný argument pro oprávněnost víry v syntaxony. 4. "Velké téma" holocénu: Vývoj lesa oproti bezlesí a vývoj člověka, který hranici lesa podstatně ovlivňoval. 5. Diversita vegetačních dynamik: Rozdíl mezi sukcesí a cenogenezí není jen otázkou časové škály. 6. Heterochronie vegetačního vývoje: Paleochorní a apochorní vegetace neboli s pojmem relikt radši opatrně. 7. Dynamika krajiny: Stabilizující a destabilizující vlivy, jevy a procesy. 8. Staroslavná stepní otázka: Co znamená intuitivně předpokládaná "zlatá střední cesta" mezi pochybnými extrémy úplného zalesnění a širých stepí? 9. Primární a sekundární bezlesí: Klasifikace, s níž už možná nevystačíme. 10. Kultura versus natura čili ohrožená Fysis: Pche! Těžký omyl! 11. Revoluce naší krajiny (neolit, vrcholný středověk, baroko...): A jak se potom dívat na změny v současnosti? 12. Mapy potenciální vegetace: Není to jen toporný nelogický konstrukt? 13. Historicita jako ochranářský argument: Hrách na stěnu.
- Metody hodnocení
- Vzhledem k možnostem externích přednášejících probíhá výuka zpravidla blokově.
- Informace učitele
- Vybrané problémy z botaniky pro jarní semestr 2003 proběhnou pod vedením RNDr. Jiřího Sádla, CSc., z Botanického ústavu AV ČR v Průhonicích. Výuka bude probíhat blokově ve dnech 29.-30. ledna 2003, začátek 29. 1. v 9.00 v botanickém praktiku (katedra botaniky, 1. poschodí).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2003, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2003/Bi0662