C5868 Výukové materiály v chemii

Přírodovědecká fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Veronika Švandová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Pučová (cvičící)
RNDr. Jana Hrubá (cvičící)
Mgr. Patrik Pospíšil (cvičící)
RNDr. Valerie Richterová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Tomáš Bouchal, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Veronika Švandová, Ph.D.
Ústav chemie – Chemická sekce – Přírodovědecká fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav chemie – Chemická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Po 1. 3. až Pá 14. 5. St 14:00–15:50 B09/316
Předpoklady
Pro absolvování předmětu je doporučena znalost základní práce s počítačem a znalosti na úrovni předmětu C7660 – Multimedia ve výuce I (základy grafiky, videa, prezentací).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií a praxí tvorby výukových materiálů v chemii. Důraz je kladem především na elektronické výukové materiály prakticky využitelné ve výuce chemie na střední škole.
Výstupy z učení
Student po absolvování kurzu: je schopen porovnat různé výukové materiály a vybrat vhodný materiál pro daný cíl výuky; navrhne a vytvoří vlastní stručný výukový materiál pro výuku chemie.
Osnova
  • 1-2. Výukové materiály a východiska jejich tvorby. Výukové materiály a jejich vývoj, východiska tvorby výukových materiálů, druhy výukových materiálů, právní aspekty tvorby výukových materiálů.
  • 3-4. Elektronické výukové materiály. Typy elektronických výukových materiálů, multimediální výukové materiály, informační zdroje na webu, databáze výukových materiálů a seznamy odkazů.
  • 5-6. Učebnice v chemickém vzdělávání. Funkce učebnice v procesu vyučování a učení, strukturní prvky učebnice, požadavky na učebnici, učebnice a nové výukové technologie (interaktivní učebnice), doplňující literatura pro učitele a žáka.
  • 7-8. Popularizace chemie. Popularizační články, sociální sítě ve výuce chemie. Chemické soutěže a další motivující akce a výukové projekty. Didaktické počítačové hry.
  • 9-10. Chemický didaktický software. Multimediální výukové programy, kancelářské balíky a programy pro tvorbu interaktivních prezentací, chemické editory.
  • 11-12. Experimenty ve výuce chemie. Databáze chemických pokusů. Počítačové systémy pro podporu experimentu, příklady počítačem podporovaného experimentu, vzdálená laboratoř.
Literatura
    doporučená literatura
  • LEPIL, O. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010. ISBN 978-80-244-2489-7. info
  • BÍLEK, M. ICT ve výuce chemie : Studijní materiály pro realizaci volitelného modulu P v rámci Státní informační politiky ve vzdělávání. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-631-9. info
  • BÍLEK, M. a M. ZEMANOVÁ. Internet ve výuce chemie na základní škole. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-237-4. info
  • ŠMEJKAL, P. PC a internet ve výuce chemie - výhody, nevýhody, možnosti. In Aktuálne vývojové trendy vo vyucování prírodných ved. Trnava: Trnavská univerzita. Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-8082-049-X. info
  • FRÝZKOVÁ, M. Využití ICT ve výuce chemie v základních školách a nižších stupních víceletých gymnázií. 2009. URL info
Výukové metody
Výuka probíhá formou 12 dvouhodinových praktických cvičení, kde si studenti seznamují s teorií tvorby výukových materiálů a především si prakticky osvojují základy tvorby vlastních elektronických výukových materiálů.
Metody hodnocení
Ukončení výuky: zápočet - na základě analýzy výkonu studenta (posouzení vytvořených výukových materiálů, aktivní účast na cvičeních).
Informace učitele
Ve studijních materiálech naleznete podrobnou osnovu předmětu, ve které je nastíněn i praktický obsah kurzů (viz soubor "Titulní strana předmětu C5868 Výukové materiály v chemii").
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.